Wie kan me helpen met Scheikunde?

Hallo,
Ik snap er helemaal niks van en moet dinsdag het handelingsdeel doen.
Wie kan me helpen met deze vragen?
Alvast bedankt!

Uitvoering practicum schoonmaakazijn.
De keuringsdienst van controleert de concentratie azijnzuur van een fles schoonmaakazijn. Er wordt een titratie uitgevoerd met natronloog. Gegevens:
• De molariteit van de natronloog is 0,108 mol per liter.
• Schoonmaakazijn bevat maximaal 8% azijnzuur.
• Onze schoonmaakazijnzuur 10 keer is verdund.
• De molaire massa is 60,05 g/mol.
• De dichtheid van azijnzuur is ongeveer 1g/cm3
De reactievergelijking van deze zuurbase reactie is:
H+ + Ac- + Na+ + OH-  H2O + Na+ + Ac- (dit zijn tribune ionen deze mag weg strepen)
H+ + OH-  H2O

Stel dat onze schoonmaakazijn 5 % azijnzuur bevat
1 Hoeveel gram azijnzuur zit er in 10ml verdunde schoonmaakazijn?

2 Hoeveel mol azijnzuur zit er dan in deze oplossing?

3 Hoeveel mol NaOH reageert er dan?

4 Hoeveel ml natronloog moet je dan toevoegen?

Sorry ik snap hem niet :stuck_out_tongue:

oh god jullie hebben hetzelfde boek als ik XD

Dat kan kloppen, heb je curie?

haha nee XD maar misschien hebben al die boeken dezelfde praktica

Ohgod :stuck_out_tongue: Is dat niet van C = n/v of zoiets en die dingen?

heb de oplossing:D

antwoord op vraag 1:
Jullie schoonmaakazijn bestaat uit 5% azijnzuur. Dit wil zeggen dat 5% van een hoeveelheid uit azijnzuur bestaat.
Dus wanneer je 10 ml schoonmaakazijn hebt, waarvan 5% azijnzuur, dan heb je 2 milliliter aan azijnzuur.
Verder is gegeven dat azijnzuur 1 gram per kubieke centimeter is.
1 cm³=0.001 dm³=0.001L.
1 ml = 0.001L
Hieruit kun je dus halen dat azijnzuur 1 gram per milliliter weegt.
Je hebt 10 milliliter schoonmaakazijn. 5% is azijnzuur, dit is dus 10/100x5=0,5 ml en 0,5gram

Antwoord vraag 2:
Hoeveel mol is dit?
ER is een molaire massa gegeven van 60.05 gram per mol. je weet na afgelopen vraag hoeveel gram je hebt, dit is 0,5. Wat je dan doet is het gewicht delen door het gewicht van 1 mol, dat wordt dus 0,5/60.05=0,0083 mol.

Vraag 3:

Hoeveel mol NaOH?
Als je naar de zuurbase vergelijking kijkt, dan zie je dat 1 H+, 1Ac-, 1Na+ en 1 OH- reageren. Dit betekent eigenlijk dat van elk stukje 1 mol nodig is. Wanneer je 1 mol HAc in water gooit, dan komt er 1 mol H+ uit en 1 mol Ac-. Zo ook bij natronloog (NaOH), wanneer je daarvan 1 mol in water gooit heb je 1 mol Na en 1 mol OH-.
Je hebt in de vorige vraag berekent hoeveel mol HAc je hebt, je weet dus ook hoeveel mol Ac je hebt. Verder weet je dus dat de Na en OH gelijk moeten zijn aan aantal mol van Ac, dus je hebt 0.0083 mol.

Let wel op, dit geldt alleen bij mol! Niet bij gewicht.

Vraag 4.
Je moet de hoeveelheid natronloog toevoegen volgens de verhouding in de reactievergelijking. Dit betekent dat je dus antwoord van vraag 3 kan gebruiken.
Verder is er gegeven dat 1 liter natronloog 0.108 mol is.
We hebben dus 0.0083 mol van natronloog nodig. 0.0083/0.108=0.077 liter aan natronloog. (mol/ mol per liter=liter, zie het als een pyramide, de mol staat in de top, gescheiden door een lijn van mol per liter en liter, tussen deze laatste twee staat een vermenigvuldigingsteken, en de lijn die de mol scheidt daarvan is een gedeeld door teken, zo kan je alle formules met 3 termen opschrijven)

We hebben nu hoeveel liter natronloog je nodig hebt, namelijk 0.077 liter, maar hij vraagt naar milliliter, milliliter is 1000x kleiner, dus 0.077x1000=77 milliliter.

Ugh, ik HAAT de mol. Ik heb er veek onvoldoendes voor gehaald dit jaar… :frowning_face:

Ik heb wel veel gehad aan deze site :
http://members.chello.nl/lwjwo/sk-inf/

En na die site had ik op de een of andere manier een 7,6. Ik weet niet hoe dat komt, maar ik heb blijkbaar ergens punten binnengehaald door de berekeningen, terwijl mijn antwoorden niet goed waren. Nou ja, je kan beter iets doen dan de vraag open laten staan, toch :stuck_out_tongue:

Ik zie dat je je antwoorden al hebt, maar misschien dat die site helpt bij een ander opgave :slightly_smiling_face:

Veel succes