Wie is de gekleurde mens?

Een gedicht over racisme.

Gekleurd.

Wanneer ik word geboren, ben ik zwart
Wanneer ik groot ben, ben ik zwart
Wanneer ik het koud heb, ben ik zwart
Wanneer ik het warm heb, ben ik zwart
Wanneer ik ziek ben, ben ik zwart
Wanneer dood ga, zal ik zwart zijn
Maar jij,
Wanneer jij wordt geboren, ben jij roze
Wanneer jij groot bent, ben jij wit
Wanneer jij het koud hebt, ben jij blauw
Wanneer jij het warm hebt, ben jij rood
Wanneer jij ziek bent, ben jij groen
Wanneer jij dood gaat, zal jij grijs zijn
Dus wie van ons twee is nu de gekleurde mens?

Vet!

Leuk!

Die heb ik al eerder gelezen. Was een doorstuurmail.

Nm.

die hing bij ons op de middelbare school als huuuuuge poster in de aula, vond m echt nice :slightly_smiling_face:

-

Oh ik dacht dat jij het had geschreven
Je moet er even bijzetten wie het geschreven heeft, of in ieder geval dat je het niet zelf geschreven hebt.

maar het is wel ik WORD en niet ik wordt

thanks!

haha, dat is van een liedje van def rymz - slippers

Hier dacht ik laatst nog aan!! Ik had hem ooit opgeslagen, maar dat was op mijn oude laptop…

Echt supergoed.

Haha, die werd hier in de kerk voorgelezen!

kende die al, maar hy klopt voor 100%. veel mensen discrimineren (praten) voordat ze denken.

Ben het er wel mee eens: ‘ras’ is een foutieve categorie om iemand op in te delen. Ethniciteit zegt veel meer: de kleur van je huid heeft niks te maken met wie JIJ bent, maar je afkomst (als in nationale cultuur, bijvoorbeeld) wel.

Verder… tsja. Het gedicht is helaas iets wat ik erg, ERG slecht vind (erg fijn dat ik dit zo openlijk kan zeggen nu je zei dat je het niet zelf hebt geschreven (: ).
De gedachte erachter is leuk, maar het is echt heel erg ‘de eerste les gedichten schrijven op de basisschool’ poëzie.

Is dit niet gebasseerd op Slippers - Def Rhymz?
Echt bijna precies hetzelfde. Of naja, bijna precies hetzelfde… Je snapt wel wat ik bedoel als je’m hoort.

Klopt niet eens.
Hoezo is de blanke grijs wanneer hij doodgaat? Als je het over haarkleur hebt; getinte mensen worden ook grijs… En groen wanneer ie ziek is? (dan zijn de meeste óf hardstikke bleek óf rood)

Te moeilijk?? :anguished:?

Als je het zo bekijkt klopt er van bijna niks wat nee, haha.