wie heeft tips om een sjaal niet/minder pluizig te krijgen?

heeee

ik heb een wollen sjaar, maar deze kan ik eigenlijk nooit om, omdat deze enorm pluist op mijn jas. als ik hem om zo doen zit mijn jas er in no time onder.

ik weet niet of het kan, maar wie weet er tips om een wollen pluizige sjaal minder pluizig te krijgen?

In de wasmachine stoppen.

van die pluizenrollers gebruiken?

ken ik! is echt zo irritant maar ik weet der jammer genoeg niets op :frowning_face:

Een nachtje in de vriezer leggen!

Dit dus.

En hier was laatst een topic over.

met een baby borstel met oli en over heen borstelen

ohkej dankjewel, ik gaa ze allemaal eens proberen:)

Dit niet dus…
Heb het ook gedaan met mijn pluizige sjaal, heel de was vol pluizen. Alles dus weer afgeborsteld, wel weer een heel werk.
Als je het toch gaat doen, zou ik hem dus zonder alle spullen in de was doen!

ik zou geen kledingroller proberen, wol blijft als het eenmaal pluist eeuwig doorpluizen, zo’n roller maakt dat alleen maar erger…
in de vriezer is inderdaad het beste :slightly_smiling_face:

okej, of met de hand effe wassen dan…

heel stom, maar je moet een schoonmaak handschoen hiervoor gebruiken. Van die gele of roze plastic dingen. Deze doe je aan en hiermee wrijf je de pluisjes van je jas af, of je kunt ook met de handschoen langs de sjaal gaan, dan haal je het ergste pluizen er ook vanaf.

Ik heb net mn sjaal uit de vriezer gehaald van vannacht. Pluist nu veel minder :wink:

Werkt maar tijdelijk omdat de sjaal door de vrieskou alleen maar iets vochtig geworden is waardoor pluisjes tijdelijk wegtrekken, het pluizen bij sjaals (en andere gebreide kleding) wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doior wrijving (frictie) door het dragen. Vooral als het garen dat bestaat uit (poly)acryl of ander synthetische vezels zijn gevoelg voor pluizen.

Het enige wat je hiertegen kunt doen is voorkomen dat is voorzichtig de pluisjes wegknippen, maar beter is een sjaal te dragen die bestaat uit natuurlijke garens zoals (alpaca) wol, dit garen heeft vrijwel geen last van pluizen en is voor sjaals ed zeer geschikt, maar is ook een stuk duurder. Al die goedkope sjaals die je bijvoorbeeld bij de Action en H&M aantreft zijn allemaal van goedkoop synthetisch garen gemaakt dat naast pluizen ook nog eens last heeft van statische lading.

Ik heb het probleem nu ook, en ik dacht; als je hem dan in de wasmachine stopt, waarom dan niet in zo’n zakje waar je bh meestal in moet? Ga het nu proberen, laat wel weten of het heeft gewerkt.

Jaa die zijn superhandig en helpen je al een eindje opweg.
Je kan hem ook een nachtje in de vriezer doen (werkt maar tijdelijk)
Je kan die pluizen gaan wegknippen?
In de wasmachine doen ?
Google ff verder, misschien vind je dan nog ietss.

Owh jaa nog een tip voor je : Als je een nieuwe sjaal koopt en je doet hem in de wasmachine doe er het liefst een zakje omheen.