Wie heeft de computer uitgevonden?

Hallo allemaal,

Ik wist niet echt waar ik dit moest plaatsen dus ik hoop dat dit de goede plek is :wink:

Ik vroeg me vanmorgen af wie eigenlijk de computer heeft uitgevonden. Alan Turing of Charles Babbage? In de les vertelde de leraar wat verhalen over Steve Jobs en Bill Gates enz. over hoe hun de eerste computer maakten of zoiets.

Maar goed, ik zocht dus op het internet, en ik kon niet vinden wie nou de échte maker van de eerste computer was. Zouden jullie het me kunnen vertellen?

Dank jullie wel

Google :grinning: (nee die heeft de computer niet gemaakt, maar you know…)

Zoals ik weet, is de computer niet door 1 persoon uitgevonden.
Eerst werden de computers gebruikt voor de wetenschap en werkelijk berekeningen en pas vele malen later kwam apple/microsoft erbij.

Ik heb altijd geleerd dat Babbage the vader der computers was. Maar dat heb ik op de middelbare school geleerd 10 jaar geleden so what do I know. :’)

Bill Gates en Steve Jobs hebben de pc niet uitgevonden, zij zijn hoofdrolspelers geweest in de ontwikkeling van OSsen Mac en Windows, maar ik geloof niet dat zij het principe OS ook echt uitgevonden hebben.

Edit: Trouwens ik zit nu uit eigen interesse te Wikipedia-en. Konrad Zuse zou de eerste computer die op het binaire principe (nog steeds gebruikt) draait gemaakt hebben terwijl Babbage het principe rekenmachine (de compute in computer zeg maar) bedacht zou hebben (het principe wat werkt met ponskaarten). De vraag ik zeg maar waar je de grens legt. Als je de rekenmachine als de voorloper van de computer ziet, dan zou je Babbage als pappie kunnen zien. Als je vindt dat de echte pappie daadwerkelijk de computer gebouwd moet hebben, dan zou ik zeggen Konrad. Beetje subjectief dus.

En die Turing…Die lijkt de gedachte achter het binaire principe te hebben bedacht? Het feit dat je met een binair systeem eigenlijk alles kunt maken? Maar wederom heeft hij geloof ik niet daadwerkelijk zelf een computer gebouwd.

Denk dat de computer gewoon meerdere pappies (en opa’s) heeft, ha ha.

Ik heb een klein beetje research gedaan (ben nog niet klaar maar oke XD) en ben hier op uit gekomen:

Babbage had ooit een idee voor een machine (the difference engine) maar die heeft hij nooit echt kunnen maken vanwege het geld en political disagreements (ben redelijk slecht in engels😅). In 1991 heeft the science museum in london die computer gemaakt van Babbage en hij werkte. Volgensmij kon het alleen berekeningen maken en het was niet in staat om de resultaten te controleren en verschillende bewerkingen uit te voeren op een reeks getallen zoals gewenst (dank u google translate)

Later had hij een idee om een andere computer te maken (the analytical engine). Het was een gigantische computer zo groot als een kamer. Het had zijn eigen CPU, memory en was programmeerbaar door ‘punch cards’. Uiteindelijk bleek het dat het niet compleet was. Later (ik weet niet hoeveel later) heeft zijn zoon, Henry Babbage, toch nog een weg gevonden om de gigantische computer compleet te maken. En hij werkte.

Konrad Zuse maakte in 1936 en 1938 de eerste programmeerbare computer?

Verder las ik nog dat Alan Turing in 1936 The Turing Machine heeft gemaakt wat we nu kennen als de moderne computer. (Wat overigens ook werd vermeld in de film ‘The Immitation Game’.

En de eerste officiele digitale computer werd gemaakt door ene J. Presper Eckert en John Mauchy?

Ik heb er verder geen weet van, maar de eerste computers werden natuurlijk heel anders gebruikt dan nu. Ze hadden toen nog geen windows en ik weet nog dat onze eerste pc echt zo weinig kon, volgens mij alleen spelletjes en wat random programma´s die we nooit gebruikten.

Ja haha, mijn 1e PC was Windows 3.1x (Windows 92 voor de leken onder ons). Floppy’s waren een ding en hij draaide Wolfenstein 3D als een malle. :’) Mijn zus had een nóg oudere, die had zwart-wit beeld. Mijn neef had zelfs nog een UNIX dingetje waar ik als kind ook op heb zitten spelen (zwart scherm met groene text, that’s it).