Wie betaalt jouw schoolgeld/collegegeld?

Hi

je kunt bij duo(studiefinancieringgebeuren) aangeven dat één van je ouders niet mee wil betalen, dan kan daarvoor een regeling worden getroffen, zoek daar eens naar.
verder is het zo dat mijn ouders mijn collegegeld betalen, en ik mijn boeken en dan moet ik van de stufie leven, dus kleding kopen/uitgaan ed.

idd, er zijn regelingen dat je meer stufi krijgt als 1 van je ouder weigert te betalen.
Maar het is sowieso vreemd dat je vader niets betaald, lopen daar geen gerechtelijke procedures over? Want over het algemeen heeft je moeder recht op alimentatie wanneer jullie bij haar wonen

Waarom wilt hij niets betalen? o_O

hi

Waarom vraag je hem niet waarom hij het niet wilt betalen? Ik zou daar wel nieuwsgierig naar zijn als ik jou was.

Ik heb precies hetzelfde probleem als TS.
Maar ik heb dus inderdaad bij DUO aangegeven dat m’n vader niet mee betaalt in de studiekosten, en daar heb je een regeling voor…

Je kunt bijlenen bij de DUO tot 500 euro per maand tegen een enorm lage rente.

Die lening wordt kwijtgescholden als je hem niet terug kunt betalen.

Blijkbaar heeft je vader er echt geen zin in… Minder aardig persoon is dat zeg.

Je zou naar hem toe kunnen gaan en erover praten. Zoek van te voren eerst uit wat je precies van het DUO zou kunnen krijgen en wat je zelf bij kunt verdienen om ook bij te dragen aan je studie e.d. Dan kun je alsnog kijken wat je van hem nodig hebt. Misschien draait hij een beetje bij als hij ziet dat je zelf ook bereidt bent om wat bij te leggen en dat je het goed uitgezocht hebt.

Sterkte ermee!

en toch, over het algemeen zijn ouders verplicht alimentatie te betalen
na een scheiding, dat kun je niet zomaar weigeren omdat je er geen zin in hebt

Alimentatie is heel iets anders dan schoolgeld meebetalen. Dat is helemaal niet verplicht, voor welke ouder dan ook…

Ik betaal trouwens mijn boeken zelf, de rest krijg ik van mijn ouders en mijn oma :slightly_smiling_face:

klopt, maar als haar vader NIETS betaalt behalve af en toe iets voor haar broertje
klopt er iets niet.
Hij zal iets moeten betalen, dus een deel daarvan kan voor studiegeld worden
gebruikt

Mijn vader liet zich failliet verklaren zodat ie niks hoefde te betalen.

Ik moet ook nog maar kijken hoe ik mijn mbo/hbo ooit ga betalen. Zonder ouders.

Ik betaal alles zelf: boeken, excursies, 1e maand zonder OV reizen, collegegeld etc.
En ik heb uitgerekend dat ik gem. per maand met alleen studiefinanciëring uitkom met zo’n 75 euro aan ‘zakgeld’ en kleedgeld’; zónder baantje! Dus het kan echt :slightly_smiling_face:

Maar mijn ouders geven trouwens wel de aanbevolen hoeveelheid (inkomensafhankelijke) ouderbijdrage. Dat scheelt wel :slightly_smiling_face:

Mijn ouders betalen mijn collegegeld, maar ik zal zelf mijn boeken moeten betalen. Ik zou inderdaad eens op DUO kijken, want je hebt recht op meer stufi als je ouders niet willen betalen.

mijn ouders betalen collegegeld en boeken, en dragen bij aan buitenlandse stages en excursies

Ik betaal alles zelf.

Mijn vader betaalt mijn schoolgeld en schoonboeken.
Ik geef mijn studiefinanciering aan mijn vader, zo wordt het wat goedkoper voor hem.

Mijn ouders betalen gelukkig alles