Wie betaalt de eerste date?

Ik heb vanmiddag een eerste date met een jongen. We gaan naar de bios en daarna ergens wat eten.
Ik denk dat hij wel van plan is om alles te betalen, maar ik voel me dan zo ongemakkelijk. Dus zal ik er iets van zeggen of van tevoren vragen of hij betaalt? Want ik wil in ieder geval wel laten merken dat ie van mij niet per se alles moet betalen. Maar hoe kan ik dat dan het beste doen?

en het met hem over hebben wie of wat betaald.

Of splitten, ieder betaalt zijn eigen drankje. En als hij een toffe gozer is, dan zal hij wel betalen :wink:

de jongen. Vind dat dat wel een beetje hoort. Al hangt het ook wel van de situatie af. Ga er vanuit dat je, je eigen deel betaald en als het een beetje een leuke jongen is ga ik er vanuit dat 'ie er op staat ook jou deel te betalen.

Ik zou gewoon het totaalbedrag in tweeën doen, tenzij een van jullie natuurlijk veeeeeel meer eet / drinkt. Je bent toch samen weg, en je hebt samen lol. Veel plezier!

h

Ik zou verwachten dat de jongen betaald, maar ik zou zelf ook geld mee nemen voor de zekerheid. En wat hierboven al werd gezegd, je portemonnee pakken en dan zie je vanzelf wel of hij voor je betaald of niet haha.

Maar t ligt ook wel een beetje aan de leeftijd. Hoe oud zijn jullie?

ik zou idd ook verwachten dat hij de portomonee pakt. Het heeft ook een beetje met trots van de jongen te maken denk ik, dat hij kan laten zien hoeveel hij voor je over hebt enz. een jongen waarmee ik drie dates heb gehad, betaalde in alle gevallen, ondanks dat ik zei dat dat van mij echt niet hoefde. had net m’n salaris binnen en had geld zat. maar hij bleef zeggen: nee het is jou dag.

@S_hirleeey ik ben 18 en hij is 17

Oke thanks allemaal voor jullie advies! :slightly_smiling_face:

Vragen of hij betaalt kan je beter niet doen, dat klinkt alsof je het verwacht en als ie dan nee zegt is t een beetje vreemd :’)
Nee maar wat anderen al zeiden, gewoon geld pakken en dan zie je t wel.

Hij hoort te betalen, hij is de jongen en neemt je mee op date. Je hoeft je niet ongemakkelijk te voelen, dit is heel beleefd [als hij dat gaat doen]

Zelf hou ik er niet van als ik verwacht dat hij alles betaald, alhoewel ik hem wel een krent zou vinden als hij vraagt aan mij of ik ook wat drinken wilt, en dan vraagt om die 2 euro die hij moest betalen.

Ik heb voor de zekerheid altijd zelf geld bij me, en als hij de kaartjes betaald van de bios ofzo, pak ik mijn portomenee en pak ik het geld dat hij voor mij heeft betaald. Dan merk je snel genoeg of hij het wilt betalen of niet.

Maar ik vind het oneerlijk om er van uit te gaan dat een jongen ALLES betaald. Ookal neemt hij jou mee ergens heen, jij stemt er ook toe. Als je vriendin vraagt of jullie bioscoop gaan, verwacht je toch ook niet dat ze alles betaald?

Dit was trouwens o.a. op het berichtje boven me, en niet aanvallend bedoelt.

Hij moet betalen.
Ik zou het een enorme afknapper vinden als ik moet betalen.
Mijn vriend heeft gedurende onze relatie alles betaalt, omdat hij vindt dat de man de vrouw moet onderhouden. Vind ik ook. Dus ja. Mijn mening is dus dat hij moet betalen.

Hier ben ik het dus ook mee eens. =3

Mijn vriend wil vrijwel altijd alles betalen en dat vind ik zó ongemakkelijk soms :’). Maar meestal pak ik gewoon mijn portemonnee, en dan gaat hij heel demonstratief voor me staan als hij zelf wil betalen of hij neemt wel geld van me aan/laat mij mijn deel betalen (écht soms). Soms betaal ik hem (tegen zijn zin) later gewoon terug of ren ik snel naar de kassa om te betalen, haha.

Bij wat achteraf gezien misschien onze eerste date was betaalde hij voor mij, terwijl we toen eigenlijk nog vrienden waren (beetje raar verhaal, we waren toen goede vrienden en hij vond een meisje leuk en had mij toen een keer advies gevraagd over wie moest betalen op de eerste date, ik zei dat hij dat moest doen, en toen wij als vrienden een ijsje gingen eten ergens betaalde hij ineens voor mij. En het was toen puur vriendschappelijk maar achteraf gezien waarschijnlijk wel het moment waarop we elkaar leuk begonnen te vinden, al had ik (en hij volgens mij ook) dat pas veel later door. Ok lang verhaal.

^ Hoe krijg je dat voor elkaar om eerder te zijn dan hij? Altijd als wij ergens heen gaan zorgt hij wel dat hij nog iets vast heeft waardoor ik niet kan betalen. En hij weigert ook geld van me aan te nemen. De enige keer dat het me lukte iets te betalen was toen hij z’n portemonnee kwijt was.

Ja meestal lukt het me ook niet, maar ik heb wel eens een keer iets betaald toen hij naar de wc was volgens mij, hehe :’). En hij wil meestal ook écht geen geld aannemen, soms stop ik het gewoon in zijn zak tot hij het niet meer teruggeeft. Laatst mocht ik trouwens een keer betalen, maar alleen omdat ik het gepast had (was een paar euro) en hij alleen maar heel groot en toen wou hij me later alsnog terugbetalen.

^ haha, ik ben jaloers. Mijn vriend en ik delen al-tijd de prijs. Hij is echt nja een beetje gierig. En dan vraag ik altijd meer uit beleefdheid van ‘hoeveel moet ik je?’ en dan hoop ik dat hij zegt ‘laat maar zitten’ maar hij gaat altijd heel precies de prijs berekenen :’) nja, iedereen heeft zijn mindere kanten, en als dit die van mijn vriend is kan ik er wel mee leven.

Ik zou dus gewoon, zoals ik doe, eventueel vragen hoeveel je hem moet, en als hij dan zegt van ‘niks’ dan zou ik hem gewoon laten betalen. Maar misschien heeft hij zelf ook wel niet zoveel geld en dan zou het een beetje zielig zijn om hem alles te laten betalen. Als hij zelf al zijn geld op tafel legt voor jij iets kan vragen zou ik er ook gewoon niets van zeggen (behalve bedankt dan natuurlijk)

^ Hé, dat is wel slim. =]
En ja, geld in zn zak terugstoppen heb ik ook een keer gedaan. Alleen toen had hij het later die dag in mijn portemonnee gestopt toen ik ff niet oplette. -.- En daar kwam ik veel later pas achter xd