Hallo iedereen,
de titel van dit topic is alsook een citaat van de fantastische Pulp-frontman Jarvis Cocker en toen ik hem voor het eerst hoorde, klonk het als een zeer korte samenvatting van mijn leven.
Al sinds zolang ik me kan herinneren heb ik altijd een zeer levendige fantasie gehad en als kind was een ‘eigen gecreëerde wereld’ me ook niet onbekend. Hoewel de kinderlijkheid er doorheen de jaren wat is afgesleten, is het vermogen om te fantaseren gebleven. Je zou kunnen zeggen dat mijn “innerlijke belevingswereld” ten opzichte van “mijn echte leven” meer ontwikkeld is en dat ik daarom soms bang ben om niet in de werkelijke wereld geleefd te hebben. Sommigen zeggen dat het met een introverte persoonlijkheid of verlegenheid te maken zou kunnen hebben maar dat betwijfel ik.
Een citaat van de dichter Francis Jammes kan het ook heel erg goed verduidelijken: “De poëzie die wordt gedroomd, verspilt het leven, leidt tot afzondering en vervreemding van de realiteit en het contact met andere mensen. Het leven in een gedachtewereld belemmert bijgevolg het functioneren in de dagdagelijkse realiteit.”
Het is ook de poëzie die het grootste deel van mijn dagdagelijkse bezigheden invult; literatuur, muziek, film, theater, kunst zijn voor mij de mooiste expressievormen voor emoties, gedachten e.d.
Natuurlijk is “het belemmeren van het functioneren in de dagdagelijkse realiteit” wat overdreven, want ik heb voldoende sociale contacten en een goede vriendenkring, activiteiten, studies die me telkens terug de dagdagelijkse realiteit in sleuren. Het is ook niet dat ik last heb van verlegenheid of het maken van nieuwe contacten, maar je zou me toch een soort van misantroop kunnen noemen. Ik ga liever contact met mensen uit de weg omdat ik er vaak gewoon geen behoefte aan heb (en wat soms nogal onbedoeld arrogant kan overkomen…). Het is voor mij gewoon aanlokkelijker om in die droomwereld te blijven hangen, waardoor de werkelijke wereld dan jammergenoeg verwaarloosd/niet geleefd wordt.
Misschien zijn hier nog lotgenoten te vinden of misschien wel wat goede raad?
Much appreciated!