Whole30. Ervaringen?

Wat is de Whole30?
De Whole30 is een 30 dagen programma gebaseerd op de principes van Paleo. Dit houdt kortom in dat je 30 dagen lang geen suiker, alcohol, granen, zuivel en peulvruchten mag consumeren. Ja dit is wel een heel lang lijstje haha. Dit betekent 30 dagen heel wat natuurlijk (rauw!) eten en dit maakt het maken van maaltijden wel wat makkelijker. Op de website is er heel wat uitleg te vinden omtrent de beperkingen.

Nu gaat het me eigenlijk niet echt om de resultaten omdat elk lichaam anders is en het niet betekent dat de kilo’s er bij mij na 30 dagen eraf vliegen - daarnaast vind ik een weegschaal niet echt betrouwbaar. Ik ben meer geïnteresseerd in de principes van Paleo en of d’r meiden op Girlscene zijn die de levensstijl handhaven (hoe zit het met een budget en hoe zorg je voor variatie in je maaltijden?, etc.)

Maar als je geen granen eet krijg je toch amper vezels binnen?

Ja dat dacht ik ook. Ik zit nu de website door te spitten voor een verklaring want ze hebben een heel handig lijstje met uitleg en alles.

zuivel en granen zijn juist belangrijk, hoe kom je anders aan al je voedingsstoffen. ik heb ook heel lang granen geskipt. met gevolg eetstoornis, spaarstand.

nja ik zou gewoon gezond afvallen en gezond eten. al die troep challenges. nergens voor nodig!

dit lijkt me echt verschrikkelijk slecht.
je eet in principe helemaal geen koolhydraten en een stuk minder eiwitten, die heb je allebei hard nodig.
alleen de alcohol is een goede om 30 dagen lang niet te drinken, lijkt mij zo

Je moet doen wat je niet laten kunt :slightly_smiling_face:

Maar hier zijn twee artikelen van een gast die perfect mijn mening erover verwoord:

http://www.guydroog.com/2014/10/29/het-allerbeste-dieet-in-de-hele-wereld/

http://www.guydroog.com/2012/03/25/het-paleo-dieet-voor-en-nadelen/

Even kort samengevat: als je het doet om het afvallen, dan is Paleo in die zin een geschikt ‘dieet’ of ‘lifestyle’ (hoe je het ook wilt noemen), omdat vrijwel ieder mens die hiermee begint gewoon minder calorieën binnenkrijgt. En minder calorieën = afvallen.

Verder kun je er allemaal ideeën over hebben wat voor een andere goede gevolgen zijn om paleo te eten, maar die zijn nergens echt gegrond. Als jij je er goed bij voelt, waarom niet?

Verder: het paleo idee net zoals andere ideeën/dieeten is een enorme hype en het werkt ook wel ergens. Het zorgt er voor dat mensen een houvast hebben en op die manier wel echt gewicht kwijtraken. Maar dat is niet omdat paleo magisch is of de magische formule, maar gewoon omdat mensen een leidraad hebben om te volgen. Verder moet je altijd oppassen met het skippen van bepaald voedsel/voedselgroepen, omdat je dan vaak voedingsstoffen mist.

Bedankt voor meiden. Zoals ik al zei was het meer om het idee dat het heel erg gezond was dan heel snel afvallen. Ik zal dus een tijdje van de diëten afblijven :’)

Ik zou niet én geen granen én geen zuivel meer eten. Doe dan 1 van de twee niet meer voor een maand en kijk dan hoe je je voelt.

Ik ben er toch echt van overtuigd dat wij als mens in de oertijd bedacht hebben dat vlees, melk en granen een zeer goede aanvulling waren op ons oerdieet omdat het goed is voor je lichaam en geest.
Dus nee sorry paleodieet.