Wey's Schrijfwedstrijd II

[fgcolor=#0B889E]Wey’s Schrijfwedstrijd II[/fgcolor]

Heey meiden,

Ik heb besloten om een nieuwe schrijfwedstrijd te openen. Voornamelijk omdat veel topicstarters van (onder andere) schrijfwedstrijden niet meer reageren.
De bedoeling lijkt me logisch. Je krijgt enkele opdrachten om een verhaal of gedicht te schrijven.
Het aantal rondes hangt af van het aantal deelnemers.
Als je dyslexie hebt, kun je dit melden. Dan zal ik daar rekening mee houden.
Als je je aanmeld voor deze wedstrijd, probeer dan ook echt iets in te leveren.
Als je van tevoren weet dat het niet gaat lukken, doe dan niet mee.
Ook ben ik niet erg streng met de deadline, dus als je een paar dagen extra wilt kun je dit gewoon vragen. Ik zorg ervoor dat je in ieder geval drie weken de tijd hebt voor een opdracht.

Juryleden:

• wey_x
  • SweetAsSugar
  • beazies

Deelnemers:
- bosbesje
- Purpleberry
- NewYorkLoverxx
- yarikata
- FlowerxMarketx
- Rictumsempra
- lighter
- RobinChelsea
- thedutchess
- marrymuis

Opdracht 1
De eerste opdracht maak ik nog niet heel erg moeilijk. Schrijf een verhaal of een gedicht waarbij iets onrealistisch realistisch wordt. Dit kan zijn dat de hoofdpersoon dingen ziet die er niet zijn of dat hij/zij in dingen gelooft die niet bestaan. Het moet zich in deze tijd afspelen.
De volgende woorden moeten in het verhaal genoemd worden (het mag worden vervoegd): wenkbrauw, veters, obsederen en turquoise.

Aantal woorden: 750 tot 1500 woorden
Deadline: zondag 6 mei 23:59

Uitslag:

RobinChelsea
Wey_x:
Ik vind het erg goed geschreven en best origineel. Het bleef van het begin tot het einde boeien. Wel had ik het gevoel dat het nog lang niet was afgelopen, dat vond ik wel jammer. Het is een open einde, maar het was wel érg open. De woorden die er in voor moesten komen heb je goed gebruikt en verwerkt. Er zaten wel wat kleine grammaticafoutjes in en ik zou aanraden om goed op het hoofdlettergebruik te letten. Dit zijn maar een paar kleine dingetjes, hoor. Ik zou je daarom aanraden om het even kritisch door te nemen en dan vis je zulke kleine dingen er wel uit.
Cijfer: 8,5

SweetAsSugar:
Mooi verhaal en ik vind het ook het beste van de drie verhaaltjes. Als negatief ding misschien dat je af en toe wel wat foutjes maakte met je aanhalingstekens, maar dat vond ik niet storend of zo, ik merkte het gewoon op. Voor de rest, is het een goed verzonnen verhaal, origineel, doe zo verder.

beazies:
Het verhaal vind ik erg origineel en goed bedacht, veel stukjes zijn heel erg grappig, terwijl er eigenlijk ook een serieuze ondergrond in zit. Er zijn wat foutjes te vinden in de tekst, maar over het algemeen vind ik het heel goed geschreven, je weet het niet te zielig te maken en het leest heel echt, je kan het je goed voorstellen. Nu een paar foutjes die ik na wat zoeken heb gevonden:
Op een gegeven moment staat er vier keer achter elkaar ’ ik keek naar’ achter een stukje dat was gezegd. Zelf vond ik het wat storend worden. Je kan ook een keer ‘ik zag’ of ‘daar was’.
‘Wat gebeurd er toch?’ zei ik terwijl ik nog steeds naar de muren en meubels keek.
‘Hoe moet ik dat nou weten.’ Ik keek naast me, maar het enige wat daar stond was een lamp.
‘Kan je alsjeblieft die smerige handen bij je houden, laat me los!’ Ik keek voor me en slaakte een gilletje.
‘Kan je … praten?’ Nog steeds in shock keek [ook staat er hier geen ‘ik’, maar dat is een schrijffout] naar het bekende koppie van Tommy, maar ik liet hem niet los.

Ook heb je in dit stukje de zin ‘Kan je alsjeblieft…laat me los’ staan. Het is niet helemaal duidelijk wie dit zegt. Ik denk dat als je het achter de laatste zin aanzet, het duidelijker is dat Tommy het zegt. Dus dat het wordt:
‘‘Hoe moet ik dat nou weten.’’ Ik keek naast me, maar het enige wat[ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat hier dat moet staan ipv wat] daar stond was een lamp. ‘‘Kan je alsjeblieft die smerige handen bij je houden, laat me los!’’ Ik keek voor me en slaakte een gilletje.
En er staat een keer blaasde ipv blies.
Dit is eigenlijk alles wat ik zo kan vinden dat ik niet zo goed vind aan je verhaal. De verhaallijn en het einde vind ik super. Bij dat stuk met die teddy moest ik echt heel erg lachen, en ik vind het echt heel goed als iemand de lezer laat lachen.

Gemiddeld: 8,5

Marrymuis
Wey_x:
In het begin was het nog een beetje onduidelijk waar het precies over ging; hoe verder je las hoe meer er duidelijk werd. Dat vond ik erg goed gedaan. Ook waren de woorden goed verwerkt en heb je je prima aan de opdracht gehouden. Er zaten wel enkele spelfouten in. Even een tip: probeer ervoor te zorgen dat je niet drie keer achter elkaar de zin begint met hetzelfde woord. Het liefst natuurlijk ook geen twee keer, maar dit is op zich nog niet zo’n grote issue. Ik vond het origineel en leuk geschreven.
Cijfer: 8

SweetAsSugar:
Het is een vaag verhaal, maar dat is niet negatief of zo. Het is een leuk tekstje en het leest ook vlot. Alleen vind ik het wel net iets té vaag en het was misschien beter als je op het einde nog enkele zinnen had toegevoegd over hoe ze zou eindigen. Ik hou eenmaal niet van open eindes.
Cijfer: 7,5

beazies:
Over het algemeen vind ik het verhaal goed geschreven, en ook goed aan de opdracht gehouden. Soms zijn er echter dingen die nog steeds niet helemaal logisch zijn. Je hebt het jezelf natuurlijk ook wel moeilijk gemaakt door een pratende planten in voor te laten komen, maar ik vind dat je nog wel iets natuurlijker over de boom had kunnen schrijven. Zodat het nog meer overkomt alsof die boom een ware persoon is. Voor de rest is het heel goed geschreven. Een paar kleine foutjes met de aanhalingstekens openen en sluiten. Soms vergeet je ze, maar dat is geen drama. Ook is er een zin waar ik echt tegen aan botste:

Ze twijfelde geen moment toen ze aan de rand van het bos kwam maar rende gelijk door het bos in.
Het stukje ‘door het bos in’, had je beter anders kunnen zeggen. Of een komma kunnen toevoegen, zodat je bijvoorbeeld dit krijgt:

Ze twijfelde geen moment toen ze aan de rand van het bos kwam, maar rende gelijk door, het bos in.
Of:
Ze twijfelde geen moment toen ze aan de rand van het bos kwam, maar rende gelijk het bos in.
Ook moet er, zoals je ziet, nog een komma tussen kwam en maar in.

Over het algemeen is het dus erg goed gedaan, een paar punten van kritiek, maar heel goed gedaan!
Cijfer: 7,8

Gemiddeld: 7,8

Purpleberry
Wey_x:
Het was een apart verhaal. Ik zou zelf niet voor dit onderwerp gekozen hebben. Het is erg origineel, maar dat viel bij echt goed. Ik vond namelijk dat het niet echt over als een serieus verhaal. Verder was niet altijd even duidelijk wat er nou precies gebeurde en er zaten best veel fouten in. De woorden die je moest gebruiken heb je goed verwerkt en verder heb je je wel aan de opdracht gehouden.
Cijfer: 7

SweetAsSugar:
Ik vind het verhaal een beetje kinderachtig, maar je hebt je wel aan de opdracht gehouden en het is goed geschreven. Er staan wel af en toe wat fouten in, net zoals bij RobinChelsea kloppen je punten bij de aanhalingstekens ook niet. Maar dat maakt mij weinig uit.
Cijfer: 7

beazies:

Heel mooi, origineel verhaal. Al zou ik, maar dat is mijn smaak, elke zin die gezegd wordt, op een nieuwe regel beginnen. Dat maakt het overzichtelijker.
Je werkt heel goed met gedachten, en gevoelens. Hierdoor heb je ook onderbrekingen tussen de gesproken tekst. Daarom zou het bij jou ook zeker een mogelijkheid zijn om een enter te doen, voor er weer iets nieuws gezegd wordt. Ook gebruik je soms een soort van spreektaal. Je gebruikt woorden als: ‘Ofja’ en ‘d’r’. Ik zou zelf niet zo gauw een woord als d’r gebruiken, omdat je er ook haar van kan maken, en dat, weer naar mijn mening, beter leest. Woorden als ‘Ofja’ kunnen op zich ook wel, maar het is ook weer meer spreektaal.
Soms gaat het verhaal een beetje snel, en stop je wat veel informatie in één stukje, het is wel origineel en goed geschreven. Je hebt het onrealistische ook heel realistisch gemaakt, wat ik erg knap vind.
Cijfer: 7,5

Gemiddeld: 7,2

Afvaller: Purpleberry.
Helaas, het was leuk dat je meedeed en blijf vooral doorgaan!

Opdracht 2
Schrijf een thriller/horror. We hebben besloten om er verder weinig eisen aan te stellen. Dus wees origineel!
De volgende woorden moeten in het verhaal genoemd worden (het mag worden vervoegd): Kettingzaag, rollen, naakt, overgrootmoeder en mug.
Aantal woorden: 1000+
Deadline: 23 juni 2012 23:59

Ik denk wel dat ik het leuk vind om mee te doen… Maar kan je dan iets ‘‘winnen’’ of zo? Niet dat het uitmaakt, maar ik vroeg het me gewoon even af. :stuck_out_tongue:

Nee, je kunt niets winnen. Het is gewoon voor de lol en om van te leren. ^^

Nog meer mensen??
Ik blijf gewoon net zo lang uppen tot het vol zit, hoor.
^^

Up! (:

Upertje c:
Meer deelnemers! (:

Kom op mensen… ^^

Upz

Up

Jeey, ik zet je erbij.

i’m in

nog twee mensen en dan komt de opdracht en de deadline erop.

Ik vind het wel heel leuk om weereens aan zoiets mee te doen! Ik schrijf me in!

Mooi c:
Upp c:

Leuk!
Nog één deelnemer en de opdracht en de deadline komen erop.

ik doe mee :slightly_smiling_face:

Jaaa leeuk c:

opdracht staat in begin post :3

leuke opdracht!