weten is niet kennen...

Hey!
Over twee weken heb ik een toets van maatschappijleer en ik ga volgende week maatschappelijk stage lopen na school dus dan heb ik de hele week geen tijd om te leren dus ik moet deze week alles kennen. Maar ik heb een probleem: ik SNAP het wel, maar ik KEN het bij lange na niet… Ik heb al een samenvatting gemaakt en een begrippenlijst. Ik weet gewoon niet hoe ik het in mijn hoofd moet krijgen. Kan iemand mij helpen?
Groetjess :slightly_smiling_face:

Heel veel herhalen, desnoods belangrijke dingen markeren.

Gaat het er juist niet om dat je het snapt of krijg je letterlijk de begrippen?

Ik leer zelf heel erg op geluid, dus ik noem alles op, en schrijf het daarnaast allemaal over. En dan aan het einde spreek ik met studiegenootjes af en praten we alles door. Probeer het zo op te schrijven dat iemand die het niet snapt, het wel gaat snappen. Wat je vooral moet doen is concepten kennen en die uit kunnen leggen, niet vice versa. Je moet echt op zoek naar hoe je er zoveel mogelijk zelf mee verder kan.

@Dysania
Ja dat doe ik al. Ik lees de samenvatting elke dag door maar volgensmij onthoud ik er niks van. Als ik de opdrachten bijvoorbeeld uit mijn hoofd moet maken lukt het niet maar als ik mijn samenvatting erbij gebruik heb ik alles goed

@HeartAttack
Allebei. We krijgen een stuk of 5 begrippen die je letterlijk moet opschrijven wat het betekent en de rest is verwerkt in de opdrachten. Dus als je niet weet wat het begrip betekent kan je de opdracht ook niet maken. Ik heb dus het probleem dat als ik het lees dat het wel snap maar ik zou er nooit zelf opkomen…

Dit lukt mij dus wel. Ik snap het allemaal wel. Maar ik kan het gewoon niet onthouden. Dan lees ik de vraag en dan weet ik niet wat het is, en als ik dan het antwoord lees dan denk ik oja. Maar ik zou er dan zelf nooit op zijn gekomen…

Herhalen, herhalen, herhalen. En hoe meer je zit te stressen, des te minder je het in je hoofd krijgt. Lees het gewoon heel vaak over, op den duur ken je het dan wel.
Verder, heb je op je maatschappelijke stage pauzes? Zoja, dan kun je het in de pauze ook nog een keer doorlezen. En ik neem aan dat je stage niet tot savonds laat duurt, dus dan kun je ook dan het nog even overlezen. Probeer nu gewoon zoveel mogelijk te doen, zodat je het alleen nog hoeft over te lezen en niet echt hoeft te stampen. Dan kost het niet veel energie 's avonds, maar heb je toch wat gedaan.

Dat is idd wel een goeie! Ik zal het eens proberen, dankje!

Iedereen trouwens bedankt voor het reageren! Als je nog een tip hebt, altijd welkom!

Ik leer meestal in kleine stukjes. Ik lees een stukje van mijn samenvatting of van de tekst, en probeer dat stukje dan in mijn eigen woorden nog een keer te vertellen. Als ik dat kan zonder verder nog in mijn boek te kijken, dan weet ik dat ik dit stukje ken en ga ik naar de volgende. Hoe groot zo’n stukje is ligt een beetje aan hoeveel ik moet leren

Leer in kleine stukjes inderdaad. Wat ik deed was kaartjes maken met op de ene kant het begrip en op de andere kant de omschrijving.
Verder is wat Annaah! zegt ook een goeie tip. Kleine stukjes leren, stuk voor stuk. Dat is veel beter dan proberen om een grote lap tekst in een keer te leren.

Als ik iets niet in mijn hoofd krijg, schrijf ik het meestal gewoon miljoen keer op. Ik pak dan het boek erbij en een blaadje, en dan alles wat ik nog niet weet uit het boek schrijf ik op. En dan niet de zin letterlijk opschrijven, maar een beetje in eigen woorden en in steekwoorden. Dit is dan geen samenvatting, want het zijn geen nette zinnen enzo maar het helpt wel heel erg met het onthouden (voor mij dan).