werken, wel of niet doen?

hai!

ik werk bij een groepsaccomdatie, een soort hostel, hier in de stad, waar ik 2,63 per uur verdien. mijn bestie vriendin woont in een dorp hier 16 km vandaan, en zij werkt in een hotel. alleen werkt zij zwart, voor 4,50 per uur. nu zoeken ze daar nog 1 meisje om de groep van 4 meisjes compleet te maken, mijn beste vriendin, nog twee meisjes en dus nog iemand. nu kan ik dat wel doen, alleen weet ik dus echt niet of ik dat wel ‘aan kan’ zeg maar.
de voordelen zijn dat ik daar 6 tot 10 uur achter elkaar koan werken, en meteen dan 40 euro verdien. waar ik nu werk, werk ik nooit meer dan 3 uur en is het ook ontzettend stil en saai.
de nadelen zijn dat ik dan 16 kilometer moet fietsen, of misschien met de bus kan voor 7 euro per retourtje. ook een groot nadeel is dat mijn beste vriendin en ik dan nooit tegelijk werken, en ik dus bijvoorbeeld op vrijdag en zij op zaterdag werkt, dus we bijna niet meer kunnen afspreken.
wat moet ik nou doen?

Ander nadeel, het is zwart werk.

dat vind ik juist een voordeel, want het gaat me erom dat ik veeel geld verdien want ik heb altijd geld te kort haha.

Ligt eraan hoe oud je bent en of je het geld écht nodig hebt. Anders zou ik 't niet doen.

Als je wit werkt kun je volgens mij ook een deel terugvragen bij de belastingdienst ofzo, dus dan verdien je meer.
Maar ik weet niet hoe dat werkt en hoe oud je dan maximaal mag zijn.

Ik zou het zelf niet doen, denk ik.
Als je betrapt wordt, kan je toch wel een lekkere boete krijgen. Ik heb het even opgezocht:
De zwartwerker zelf moet alle ontdoken loonheffingen terugbetalen plus een boete van 1134 euro.
Ik weet niet of dat ook voor jou geldt, of dat dit alleen voor particulieren is.
En bij een ongeluk op het werk is het moeilijk een schadevergoeding te krijgen.

ik ben 15. (:

Ehm, als je zwart werkt, ben je niet verzekerd. Als er dan iets voorvalt, ben je echt screwed :’) Alleen daarom al zou ik het niet doen.

Dit ja.

nogmeer minpunten;

• je werkt niet met je vriendin.
  • het is te ver fietsen of het is te duur met het openbaar vervoer.
  • zo lang achter elkaar werken is echt heel zwaar en moeilijk vol te houden in het weekend als je maar max 3 uur bent gewend.
  • je kan bijna niet meer uitgaan, en dat is iets wat je moeilijk kan missen als teenager

is het het waard? ik persoonlijk denk van niet.

Ik zou het niet doen omdat het te ver weg is. Zoek dan gewoon bij jou in de buurt ander werk evt. zwart werk. En ik snap wel dat je zwart wilt werken, je verdient er toch meer mee als je het goed doet haha.

16km fietsen? Fuckinghellhee, dat zou,voor mij al genoeg eden zijn om het niet te doen

@russianbabii, ik ben 15 he, ik kom er hier in de lord echt niet in omdat ze daar zó streng controleren dus uitgaan zal er niet onder lijden.
het ov kost 7 euro zonder ov chipkaart, maar met maar 5 euro voor heen en terug, dus 2,50 per rit.

Ik zou het niet doen, geld is niet alles.

ik fietste altijd 15 km naar school, opzich wen je daar wel aan hoor, maar als je zo’n eind alleen in het donker moet fietsen zou ik het niet doen.
en het is zwart, dan ben je dus niet verzekerd en je weet nooit wat er kan gebeuren. + 10 uur werken is echt veel, vooral als je het niet gewend bent. én je ziet je beste vriendin bijna nooit meer! ik zeg niet doen.

wat mijn moeder net ineens zegt: als ik daar aan het werk ben, kan ik juist eerder naar haar toe,omdat zij er 500 meter vandaan woont.
dat is wel waar.

Zoek gewoon een ander baantje waar je bijvoorbeeld kassa kan doen ofzo? Want is dit het nu werkelijk wel waard? Als je bijv in het donker moet - al helemaal in de winter nu - zou ik het niet doen. Dat het zelfs zou mogen van je ouders joh :stuck_out_tongue: Weten die al hier van?
Daarnaast zie ik meer nadelen (incl de reacties van de rest) dan voordelen.

En echt, werk moet ook leuk zijn!

Als je dan naar je moeder zou gaan (geen idee hoe jullie situatie nu is :p) zou ik het wel doen!
Maar als je steeds 16 km moet fietsen of zo (relatief) veel geld (en sowieso tijd) kwijt bent, zou ik het echt niet doen. Maar ik zou ook niet gaan werken voor 2.60 per uur haha, zou dan wat anders zoeken wat wel dichtbij is!

Dat geld wat je dan terugkrijgt is eerst van je salaris afgegaan, het is dus geen extraatje ofzo