Werken rookmelders/brandarlarmen met elkaar samen?

Ik ga proberen mijn ouders ervan te overtuigen dat een brandalarm noodzakelijk is in huis. Ik voel me 's nachts angstig omdat ik weet dat ik niet word gewekt als er brand is.
Maar ik vraag mij iets af.
In de woonkamer wil ik een brandalarm hangen, die het merkt wanneer er brand is vanuit de keuken ofzo. De verdieping erboven (waar de badkamer en één van de 3 slaapkamers zich bevindt), wil ik ook een brandalarm hangen. Maar luidt deze dan ook als het brandalarm in de woonkamer rook heeft gemerkt?
Of met andere woorden: Werken rookmelders/brandarlarmen met elkaar samen?

Sommigen wel, sommigen niet. Ligt eraan welke je koopt…

Je kunt toch gewoon zo’n soort set kopen die verbinding maakt met elkaar.

Enne, waar koop ik die? :cold_sweat:

http://lmgtfy.com/?q=brandalarm+kopen

ik had eigenlijk gehoopt op een reactie over welk brandalarm andere girlsceners ervaringen mee hebben…
ik kan namelijk ook googlen…

Ik heb geen idee welk brandalarm wij hebben maar elk alarm is goed naar mijn mening. We hebben er 1 in elke slaapkamer, 1 in de gang naast de keukendeur en 1 op zolder (op zolder ook koolstofmonoxidemelder vanwege cv-ketel). Als die beneden afgaat hoor je dat echt op zolder nog wel hoor.

http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/16-12-2013-1/rookmeldertest/

In principe is een rookmelder genoeg, op iedere verdieping eentje.

Die dingen piepen vaak zo hard dat je die van beneden ook makkelijk boven kan horen. Toen onze rookmelder kapot was en steeds afging als er niets aan de hand was kon ik hem ook gewoon horen in mijn kamer, super irritant…

Wij hebben rookmelders die gaan piepen wanneer er rook in komt. Dat is toch bij alle rookmelders zo, of heb ik dat nou verkeerd? Het zijn toch tenslotte rookmelders?

Ja maar je hebt ook melders dat als er 1 afgaat dat ze dan allemaal afgaan. Lijkt me trouwens helemaal niet zo handig, soms gaan die dingen random af en hoe weet je dan welke het precies is?

Zo had ik nog niet eens gedacht maar dat is inderdaad super irritant!
En als er een afgaat hoor je dat als het goed is in het hele huis wel want die dingen maken me toch een lawaai.

Dat is inderdaad heeeel irritant, snap in een groot huis wel dat ze gekoppeld staan. In mijn oude studentenhuis hing er in elke kamer 1 en omdat er 3 verdiepingen waren was het echt zoeken naar waar het vandaan kwam. Zat er gewoon iemand in zijn kamer te paffen :’)

Maar OT: je zult een in de woonkomer wel horen als je een verdieping boven bent (daar maken ze écht wel lawaai genoeg voor haha). Dus een op de twee verdiepingen lijkt me sowieso wel handig, maar gekoppeld lijkt me niet nodig. En brandmelders zijn toch gewoon rookmelders? En dan heb je ook nog brand/rookmelders die ook CO/gas op kunnen merken. Wij hebben een normale beneden en een voor CO/gas/brand op de bovenverdieping.

Oh zo, nou ik denk dat het niet echt uitmaakt welke er precies afgaat. Als er eentje afgaat dan word je toch wel wakker en dan kun je vervolgens wel ruiken/zien waar de rook vandaan komt. Daar heb je dan denk ik geen aanwijzingen meer voor nodig. Die rookmelders zijn denk ik meer bedoeld om je gewoon wakker te maken als er 's nachts ergens in je huis brand is, zodat je vervolgens kunt gaan kijken waar die brand is en hoe ernstig het is etc.

wij hebben dus ook geen rookmelder en ben ook superbang, maarja die dingen zijn best duur

Goedkoopste rookmelders zijn vaak nog geen tientje (:
Ze zijn dan niet gekoppeld met de brandweercentrale/lichtnet, maar beter iets dan niets toch?

Die van ons niet, maar geloof me, als het 3 uur 's nachts is en je ligt heerlijk te slapen en dat ding gaat beneden af terwijl je met 2 deuren en muren bent afgesloten hoor je het alsnog.
Dus don’t worry, als je het echt heel erg/eng vind koop je er toch zelf 1?