Werken of doorstuderen?

Nou, ik ga even enorm op zaken vooruitlopen met een lang en saai verhaal, maar: vanaf februari ga ik afstuderen van mijn studie industrieel product ontwerpen (hbo). Bij dit bedrijf zijn nu en dan wel eens studenten blijven plakken. Maar tijdens mijn minor heb ik ook al de pre-master afgerond (dat was een flinke dobber, maar ook heel interessant) om na mijn studie ook mijn master te kunnen halen. Maar nu zit ik dus, stel (!!) je voor dat ik kan blijven werken (ga er niet vanuit, maar bij al mijn stages ben ik goed beoordeeld, dus je weet maar nooit). Ga ik dan werken of doorstuderen?

Mijn vriend zegt continu ‘geld moet geen kwestie zijn’, maar dat vind ik naïef. Ik heb een studieschuld en als ik een master ga doen kom ik het leenstelsel. Echter, mijn vriend is ook bijna klaar met studeren en gaat werken (die vind zo een baan). dus dan is er iig een inkomen. Maar ik weet ook niet of dat mijn soort-van droom in de weg moet staan. Ik wil graag bewijzen dat ik het kan en er iets op de universiteit wat ik altijd een beetje heb gemist op het HBO. Maar, op het moment dat ik kan werken en ik kies voor een master, dan kan neem ik een risico want je weet niet of je het wel haalt. De master duurt 2 jaar en is er helaas alleen in voltijd.

Daarnaast, ik weet dat dit een enorm specifieke vraag is, maar niet geschoten is altijd mis; vroeg ik me af of hier meiden de studie ipo al afgerond hebben en me wat meer kunnen vertellen over de baankans. Ik word vanuit de opleiding zelf niets wijzer, zoveel wisselende verhalen. Als de baankansen goed zijn (ik ga uit van niet), zou ik eerder een gokje kunnen nemen…

Ik vroeg me af of meiden hier ook ooit voor hetzelfde hebben gestaan, of me wat advies kunnen geven. Ik weet het even niet meer, maar ik wil graag goed na hebben gedacht over zo’n belangrijke beslissing. Einde onsamenhangend verhaal.

Hmm lastig!

Woon je samen met je vriend of alleen op kamers? Heb je een bijbaan naast je studie en zo nee, kun je er wel naast werken in het weekend bijvoorbeeld?

Die financiële kant is idd belangrijk om rekening mee te houden, maar je kan ook heel veel hebben aan een WO-diploma. Zo’n hbo én universitaire diploma geeft je volgens mij goede kansen op de arbeidsmarkt.
Ik zou dus persoonlijk doorstuderen, omdat je dat niet zo snel meer doet als je eenmaal aan het werk bent (en dan is het toch ook lastiger en duurder om nog verder te studeren?). Ik ben nu ook afgestudeerd en aan het werk, aan de ene kant superfijn om je eigen geld te verdienen, maar als ik die mogelijkheid had gehad had ik liever doorgestudeerd. Gewoon zodat je jezelf nog verder kan ontwikkelen en omdat je je hele leven nog moet werken.

Dankje voor je antwoord. Ik woon al een aantal jaren samen, is gelukkig ongeveer even duur als op kamers omdat we de kosten delen. Ik heb nu geen bijbaan meer, heb net Pfeiffer e.d. achter de rug, dus na 40 uur per week ben ik wel op. Ook naast het afstuderen lijkt me zwaar om ook de weekenden te werken, omdat afstuderen nog eens 40+ uur is. Gelukkig is het wel zo dat mijn vriend een studie doet met zeer grote baankans en nu al recruiters achter zich aan heeft. We hebben het er al over gehad en hij steunt (ook financieel) mij als ik nog wil doorstuderen.

Het klopt idd volgensmij dat je baankans en startersalaris beter worden met een Msc titel. Maar om heel eerlijk te zijn doe ik het voornamelijk omdat ik het graag voor mezelf wil en me verder wil ontwikkelen. Daardoor vergeet ik wel eens dat er ook nog andere voordelen aanzitten.

Ja, ik hoor het vaker, als je eenmaal aan het werk bent dan komt het studeren er niet meer van. En dat lijkt me ook zonde, ik wil niet ook niet eindigen met de twijfels of ik het had gekund of niet. Als ik gigantisch faal weet ik iig voor altijd dat het niet voor mij was.

Zelf ben ik vorig jaar afgestudeerd van ipo hbo en nu volg ik een premaster voor een niet compleet aansluitende master. (in een prive bericht wil ik wel zeggen wat ivm anoniem blijven). Zelf had ik tijdens mijn hbo studie het idee van ‘een pre-master kan altijd nog dus nu doe ik een extra minor want dat kan straks niet meer’.

De baankans is wel redelijk goed, zeker als je meer richting de technische kant gaat en niet alleen de pure vormgeving wilt doen. Het hangt dus ook van de minoren af. Zelf heb ik de technische kant gekozen en na het afstuderen kon ik eigenlijk al gelijk een baan krijgen (kreeg zelfs een baan aangeboden en weet van een paar bedrijven dat die mij ook graag zouden willen hebben als er een plekje bij ze vrijkomt)

Tijdens werken leer je echt ontzettend veel en dat is ook behoorlijk wat waard dus als je tijdens je afstuderen een baan aangeboden krijgt en je vind het bedrijf leuk waarom dan ook niet werken? Je hebt natuurlijk wel al een pre-master afgerond dus als ik jou was zou ik een lijstje maken met voor en nadelen.

Denk dat het via notes miss handiger is om het erover te hebben :slightly_smiling_face: (of eventueel facebook oid)

Ik ben het om eerlijk te zijn met je vriend eens. Wat ik uit je bericht opmaak is dat je eigenlijk de master gewoon heel graag wil doen, maar door angst over werkkansen en financiële onzekerheid het niet zo goed durft. Natuurlijk is het een risico, maar ik ben van mening dat je veel beter iets kan proberen en daarmee de mist ingaan dan voor de veilige optie kiezen en continu wensen dat je toch de master was gaan doen. Werken is ook niet verkeerd, want de master kun je altijd nog doen, maar als je eenmaal op een werkplaats zit die je goed bevalt ga je daar ook niet zomaar meer 2 jaar van weg. Het makkelijkste is dus doorstuderen als je nog in dat ritme zit - en als je het toch graag wil, waarom niet? Als je nu met je hbo-diploma al werkkansen hebt, dan zullen die er over 2 jaar met een wo-diploma ook wel zijn.

Dat je vriend je (ook financieel) steunt neemt eigenlijk de obstakels voor een groot deel weg, dus dat is wel heel fijn! Hopelijk vind hij inderdaad snel een baan, want het klinkt lastig voor jou om nog naast je studie te werken.

Ik zou voorlopig toch voor die studie kiezen :slightly_smiling_face: Nu heb je nog geen hoge vaste lasten en kan het (waarschijnlijk) nog. Je kan er nog wel rekening mee houden of je mogelijkheid hebt tot uitloop (als het een zware opleiding blijkt te zijn), of dat je het echt in 2 jaar moet halen.

Als je nu door studeert (wat je ook wel graag wilt lees ik uit je topic), dan verdien je de rest van je leven meer en heb je meer kansen. Zou dus niet kijken naar die lening :wink:

Hee dankje voor je input. Ik studeer zelf aan Saxion, en onze IPO profileert zich als vrij technisch. Ik heb dus ook al vrij veel werktuigbouwkunde-vakken achter de kiezen, mijn pre-master was wel wat minder technisch (meer ergonomie, biomechanica en gebruikersinteractie e.d., maar geen vormgeving dus). Mij is ook verteld dat de technische kant best oke is, maar sommige alumni hebben toch moeite. Maar misschien ligt dat dan ook aan hunzelf (auch), omdat ik heb gezien dat binnen de klas het niveau toch nog best wel uiteenloopt.

@Ling @Dissonance: ja het is denk ik weer een gevalletje angst voor het onbekende/onzekere. Heb ik ook gehad toen ik aan de pre-master startte, ik had toen behoorlijke faalangst en het was bekend dat bijna niemand die pre-master haalde. Ik wilde het toen ook al afschrijven, omdat wederom geld en risico’s, maar ik heb het toen ook gedaan en daar ben ik heel blij van. Maar, ik moet zelf ook zeggen, ik denk dat ik hier ook nog beter een beslissing over kan maken als ik daadwerkelijk al een aantal maanden binnen dat bedrijf heb gewerkt. Mocht het nou een supergaaf bedrijf zijn met ontwikkelingsmogelijkheden wordt het ook weer anders. LASTIG.

Heb je al een afstudeerplek gevonden btw?

Ja. :slightly_smiling_face: Ben ook best tevreden met de plek die ik gevonden heb.

Ik zou doorstuderen nu je de kans hebt. Je hebt uiteindelijk de pre-master ook niet voor niets gedaan en je steekt er altijd kennis en vaardigheden van op. Daarnaast zou je waarschijnlijk spijt krijgen als je er nu voor kiest om te gaan werken; je komt er maar moeilijk weer uit om weer verder te gaan studeren. En het klinkt inderdaad alsof je doorstuderen eigenlijk wel heel graag wil!

Als je de kans krijgt om een baan te vinden/krijgen zou ik die nemen. Uni of niet, tegenwoordig zoeken ze mensen met werkervaring, niet met diploma’s.

True misschien, maar ik zit in dezelfde functie als mensen met een hbo-diploma en krijg wel meer betaald

Ja klopt ook hoor, mijn vriend heeft hetzelfde. Als ik naar mezelf kijk, heeft het me veel moeite gekost HBO te halen, is er weinig werk en als er wel werkgelegenheid is, willen bedrijven het liefste jonge professionals met veel ervaring. En daar zit echter wel HBO of Uni denkwijze aan vast hoor. Maar de praktijk wijst in mijn ervaring uit dat de kans op een leuke baan fijner is en je later evt kan bijleren/studeren.

Je hebt gelijk hoor: om die reden vroeg ik ook naar baankans. Hoe groter de baankans, hoe minder idioot het is om eventueel werk af te wijzen.