Werken in de horeca, vraagje

Hee meiden!

Ik werk nu een jaar in de horeca en ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen in de horeca verdienen. Bij ons is het allemaal heel omslachtig en veel draaien er om heen. Ik weet het alleen van mijn eigen collega’s wat ze verdienen.

Wat verdienen jullie per uur in de horeca?

Minimumloon. En dan nog 8% en 9% toeslag. Met feestdagen verdien ik 150%.

Ik ben 20 en werk nu anderhalf jaar in de bediening.
Ik heb al eens meer gekregen, omdat ik ouder werd. Ik verdien 7,33 bruto. Hier zitten alle toeslagen bij.

Ik krijg helaas geen extra op feestdagen, wat ik best krom vind! Ook dit jaar werk ik weer eerste én tweede kerstdag! Ik vind dat je op die dagen best wat meer zou mogen verdienen. Dat zijn dagen die je met familie hoort door te brengen. Ik snap dat er gewerkt moet worden, vind ik ook niet erg, maar dan hoor je wel wat meer te verdienen,vind ik.

Ik weet niet hoe oud je bent?
Op mijn 19e kreeg ik volgens mij 5,80. Op mijn 20e was iets fout gegaan maar volgens mij hoorde ik 7,33 te krijgen.
Op mijn nu 21 krijg ik nu bruto 8,70 (dit is met promotie volgens mn baas).

Hier komt nog fooi van 5-10 euro per week bij als ik 2x in de week werk. En ik krijg niks extra’s met feestdagen (wij hebben dan een uitje). Ook krijg ik dan nog vakantiegeld.

Ja dat vind ik ook, op feestdagen zou je minimaal 150% moeten krijgen vind ik dan. Ik zelf krijg dan ook helemaal niks extra’s (werk 2 kerstdagen, geen kerstpakket of uitje) ik was benieuwd hoe het bij anderen was.

Oh okee! Ik ben trouwens 17 jaar (over een maandje 18) en ik verdien 3 euro per uur. Ik heb gehoord dat als ik 18 word ik ook niet meer krijg dan die 3 euro per uur…

Dan zou ik gelijk ontslag nemen en iets anders zoeken. Op je 18e hoor je al minimaal 4,17 te krijgen. Werk je zwart?

Ja klopt, maar dat is zo’n grote stap om te zetten…
Ik werk zwart inderdaad, dus zou eigenlijk ook nog meer moeten krijgen maar goed.
Het is mijn eerste baantje en bij mijn sollicitatie vertelde hij dat ik ergens anders nog minder zou verdienen, omdat er nog iets van af ging. Bij de 3 euro bij hem ging er niets meer vanaf, dus ik moest blij zijn met dit loon

Ik ben 21 en verdien ongeveer 13euro per uur op zondag (waarin een zondagbonus van 2euro zit dacht ik). Ben van België.

Dit zou ik niet doen eigenlijk. Op je 17e en 18e kan je meer verdienen dan dat, en zeker op je 17e wordt je vast nog wel ergens aangenomen. Het lijkt er meer op dat hij je over wilt halen om daar te werken, maar wat hij zegt is niet waar.

Dit is echt onzin, op die leeftijd verdien je vaak zo weinig (bij een bijbaantje) dat er niks aan belasting afgaat. Bij legale baantjes kan je dan gewoon loonheffingskorting krijgen en dan verdien je echt wel meer, want 3 euro per uur op je 18e is onder het minimumloon. En zelfs al heb je geen loonheffingskorting, dan kan je dat geld aan de belasting terugvragen, maar dan krijg je dus één keer per jaar een groter bedrag erbij.
Als ik jou was zou ik lekker iets anders gaan zoeken en hier stoppen zodra je iets nieuws gevonden hebt.

Nergens in de horeca krijg je met feestdagen extra betaald. Dat is horeca. Over een tijdje krijg je in de supermarkt ook niet keer extra hoor

Waar ik werk wel, en ik werk in de horeca

Dus ik zou zo tegen mijn baas kunnen zeggen als hij zegt dat ik veel verdien, omdat er anders veel naar de belasting gaat, dat ik dat terug krijg per jaar?
Ik werk zwart, dus dan zou hij dat helemaal niet kunnen zeggen, omdat er dus al niks naar de belasting gaat. Dus het lijkt mij dan dat ik meer zou moeten verdienen, of in elk geval gewoon het minimum.

Hij heeft wel eens gezegd dat het jeugdloon minimum niet voor horeca geld. Is dat waar?

Wat je baas zegt is echt allemaal bullshit :’) Minimumloon voor 17 is €3.44 en die voor 18 is €3.96, dus dat zou je sowieso moeten krijgen. En je betaalt er dus ook geen belasting over, je kunt er dus voor kiezen om meteen loon zonder belasting te krijgen of de belasting eens per jaar terug te vragen.
Je kan echt wel een beter baantje krijgen dan dit. Sowieso snap ik niet waarom je zwart zou werken als je dan nog minder verdient dan bij normale baantjes.

Das echt bullshit. Lees maar hier. “Zolang een werknemer nog geen vakkracht is geldt het wettelijke minimum (jeugd)loon.” Jij bent geen vakkracht, dus WML geldt! In tabel van die website staat minimaal 3,62 per uur. De reden dat jij zwart werkt, is zodat zijn werknemers nóg goedkoper zijn. Hij wordt hierdoor niet gecontroleerd op hoeveel hij zijn werknemers betaalt. Neem daar dus per direct ontslag!

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik ga dit weekend, als ik het dan nog durf haha, praten met mijn baas. Ik vraag mijzelf ook al weken af of ik hier moet blijven, omdat we slecht loon krijgen. Nu ik dit allemaal van jullie hoor weet ik zeker dat ik gewoon meer moet verdienen.