Werken in de bediening

Hey meiden,

Binnenkort ga ik voor de eerste keer werken in de bediening bij een restaurant. Aangezien dit dus mijn eerste keer is ben ik heel erg bang dat ik fouten ga maken of dat ik bij teveel drukte het allemaal niet meer kan overzien. Zijn er hier meiden die ook in de bediening gewerkt hebben en misschien tips hebben?

Alvast bedankt :bowing_man:

Als je net begint word je waarschijnlijk ingezet als runner, dat wil zeggen dat je alleen borden met eten en dienbladen met drankjes wegloopt. De tafels staan altijd op de bonnetjes dus dat komt ongetwijfeld wel goed! Als je wel eigen tafels loopt werkt het meestal wel om om de zoveel tijd even bij jezelf na te gaan wat er gebeurt aan elke tafel, dus: tafel 1 zit in voorgerecht, tafel 2 wacht op hoofdgerecht maar moet nog worden ingedekt, tafel 3 heeft lege glazen dus daar moet ik zo heen, zo een beetje. Al zal dat waarschijnlijk anders werken in een sushirestaurant maar je snapt het idee wel een beetje denk ik. Succes en veel plezier!

Zodra je de evenwicht in een dienblad kan vinden is het allemaal heel makkelijk.
Je moet even onder de knie krijgen dat je weet hoe je de drankjes het beste neer kan zetten, aanvoelen welke je eraf moet pakken om evenwicht goed te houden.

Oh en maak altijd oogcontact met de gasten. Ik zie soms meiden die kijken je niet eens aan. Kijk als je langs een tafel loopt, altijd even naar de gasten. Ik weet niet of je actief mag verkopen (dus drankjes aanbieden) maar als het glas leeg is ben je eigenlijk te laat met vragen. Wanneer het glas bijna op is vraag je of de gast nog wat wilt drinken.
Loop weg met ogen in je achterhoofd, dus altijd opletten of er nog mensen zijn die je aandacht willen. Altijd rond blijven kijken.
En wat hierboven gezegd wordt, ga altijd even na hoever elk tafeltje is.

• Die heeft net eten, even vragen hoe het smaakt.
  • Oke zij hebben nu drinken dus zij zijn even goed
  • Zij hebben het eten al een hele tijd, even kijken of zij klaar zijn
    En nagaan of je alles hebt gegeven wat er is bijgevraagd.

En mensen in de horeca zijn gasten, geen klanten. Just in case.

Toptips! Dankjulliewel! :bowing_man:

Ik werk ook in de bediening! in het begin vond ik het ook heel eng en was ik altijd super zenuwachtig, maar op een gegeven moment word je er echt handig in en kan je met een hand je dienblad vol met drinken tillen. maar vergeet vooral niet dat het je eerste dag is, en het niet erg is om fouten te maken.

Oké, gelukkig!

Thank you!

Oh en doe goede schoenen aan waar je lang op kan lopen. Dat was mijn grote fout op mn eerste dag :cold_sweat: