Werk van partner doet moeilijk

Hallo,

Ik zit nogal met iets, nou ja, ik en mijn partner. Hij heeft een nieuwe job gevonden. Dit was echt nodig omdat hij niet gelukkig meer was op zijn (nog huidige) werk vanwege pestgedrag van leidinggevenden richting hem, het niet overleggen van dingen op de werkvloer en dat hij altijd de schuld ervan kreeg terwijl hij niets verkeerd had gedaan en hij het werk gewoon niet meer leuk vond. Zijn nieuwe werkgever vond het heel erg om dit te horen en steunt hem aan alle kanten. Contract bij de nieuwe werkgever is ook al ondertekend en de oude werkgever is al lang opgezegd, het is nog een paar weekjes de opzegtermijn uitzitten.

Nou wil de nieuwe werkgever dat hij een meeloopdag komt doen. Echter belemmerd zijn (nog huidige) werkgever dit op alle mogelijke manieren. Zij verplichten hem om toch te komen werken, terwijl de nieuwe werkgever ook iets wil.

Mag een werkgever het verbieden om een meeloopdag te doen bij een nieuwe werkgever en vervolgens zeggen dat hij toch maar moet komen werken bij de (nog huidige) werkgever? Ik weet namelijk dat een werknemer geen werk mag weigeren, maar dit is eigenlijk ook helemaal niet wat mijn partner doet, het zijn 2 werkgevers die allebei iets willen, oud(wel nog huidig) vs nieuw. Maar deze 2 werkgevers weten dat niet van elkaar en hebben ook geen contact met elkaar.

Wat denken jullie? Een beetje advies is meer dan welkom.

Het beste lijkt mij als de nieuwe werkgever begrijpt dat het momenteel geen optie is om die meeloopdag te doen. Omdat je vriend nog aan zijn oude werk vastzit, en de sfeer daar dus verre van optimaal was. Al is het maar om gedoe te voorkomen in zijn laatste weken.

Maar bezoek de pagina van ACV eens, met betrekking op de opzegtermijn. Daar staat alles. Dit zijn vragen die je beter kunt googelen.

Je kunt je oude werkgever niet verplichten om daar aan mee te werken. Je werkt nog voor je oude werkgever natuurlijk en die betaalt je om te werken.
Wat wel kan, is een dag vrij nemen (als je tenminste nog vakantiedagen hebt) en op die dag de meeloopdag doen bij de nieuwe werkgever. De oude werkgever hoeft niet te weten wat je op je vrije dag doet.

Je oude werkgever kan wel een vrije dag weigeren als aanwezigheid op het werk echt noodzakelijk is, dus daar kan de oude werkgever nog moeilijk doen.
Maar dat ligt er een beetje aan hoe hard je het wil spelen. Aan de ene kant ga je toch al weg maar als je oude werkgever vervolgens moeilijk gaat doen over uitbetaling loon en zo dan moet je er juridisch mee aan de slag. Kan, maar dat moet je dan wel willen, geeft ook een hoop stress en gedoe natuurlijk.