Werk, stress, weerstand enz.

Hoi iedereen!
Als 1 van heeel veel jongeren heb ik een redelijk druk leven.
Sommigen kunnen daar goed tegen en gaan na een volle week nog makkelijk 1 a 2 avonden stappen, maar dat zou ik echt niet trekken, haha.
Nou maakt me dat niet erg uit, maar de stress is het probleem: ik moet eigenlijk de hele week erg vroeg opstaan voor m’n studie, en ik werk gemiddeld 3 avonden in de horeca (als het meer is, is het dus helemaal niet te doen!), en voor de rest doe ik huiswerk en leer ik. Zaterdag = sport en dus soms werk. Ik probeer wel op tijd naar bed te gaan, maar na een hele dag studie, of na een avondje werk, ben ik gewoon zooo moe!
En dan de volgende dag weer vroeg op.
Zondag heb ik meestal wel vrij, maar op die dag voel ik me zo verschrikkelijk moe dat ik nog steeds niet helemaal uit kan rusten. Ik weet dat er mensen zijn die nog een veel drukker leven hebben, maar ik kan er gewoon slecht tegen, haha. Met als gevolg dat ik vaker ziek ben dan normaal, of ergens anders last van heb. K geloof dat m’n weerstand dan ook helemaal is ingestort :stuck_out_tongue:

Heeft iemand tips? :angel: Hoe deal jij met een vol weekschema?

Handig topic! Heb zelf ook last van drukke dagen etc.
Up

Probeer naar je lichaam te luisteren. Ik heb (oa door een ziekte en foute behandeling daarvan) ontzettend weinig energie. Op het moment werk ik 5 dagen per week, ik heb 1 ochtend en 1 middag per week vrij. Dat red ik net, daarbuiten heb ik geen sport of opleiding. Als ik op zaterdagavond ga stappen (wat ik hooguit 1x per maand doe/kan) heb ik daar vervolgens als ik geluk heb 3 dagen nog last van.
Het is frustrerend, ik voel me vaak een jonge meid die gevangen zit in het lichaam van een oude vrouw. Ik had altijd de gewoonte om veel te veel van mijn lichaam te eisen, met als gevolg dat ik constant op mijn tenen liep en het gevoel had om in te storten.
Nu heb ik niet het meest spannende leven, maar ik begin langzaam aan rust in mijn lichaam te krijgen. Wel hou ik mijn hart vast voor september, dan wil ik namelijk weer voltijd terug naar school.
Dat word lastig, en dan moet ik nog meer keuzes maken over hoe ik mijn tijd en energie in kan delen. Ik weet nu al wel dat een bijbaantje voor mij waarschijnlijk niet te doen is.
Een lang verhaal samengevat: accepteer dat niet iedereen hetzelfde kan. Koester de dingen die je wel kan, en probeer naar je lichaam te luisteren

Pff, ik zou prioriteiten stellen als ik jou was ;o je moet toch ook nog een leuk leven hebben?! Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar is het nodig dat je 3 avonden per week in de horeca werkt of is het gewoon een bijbaantje voor wat extra geld? Anders zou ik een dag opzeggen ofzo…

Ikzelf heb hier ook last van.
Is dit pas sinds kort? Misschien heb je Pfeiffer of een stofwisselingsziekte zoals HPU.
Teminste als je heel erg bleek bent enzo en ook wallen hebt kan het zijn dat er niet genoeg vitamines opgenomen worden in je lichaam.
Probeer anders meer fruit te eten of vitaminepillen (wel gezonde)

Plan het anders in? Vooral je weekenden. Ik weet niet van wanneer tot wanneer je sport en soms werkt, maar als je nou gewoon aangeeft dat je tot 9 of 10 uur wilt werken en liever niet later, kun je toch nog op tijd gaan slapen. En zondagen lekker rusten, gewoon dingen voor jezelf doen maar toch actief blijven.
Dus niet tot 12 uur uitslapen, maar bijvoorbeeld tot 11 uur en dan die dag lekker in bad gaan, televisie kijken en al dat soort dingen. En plan in wanneer je moet studeren, werken enzovoort. En kijk hoelang je dan per dag nog de tijd hebt om tot rust te komen en benut die tijd. Houd bij hoeveel echte rust je hebt per dag, misschien helpt dat.

Tja. Ik heb een druk schema maar ik ben gewoon goed tegen stress bestand. Dus ik heb eigenlijk niet echt tips.

Heel erg bedankt iedereen, had nog niet eerder tijd om te kijken!

@An0uk Dat lijkt me echt vervelend! Ik was over het algemeen ook zo van ‘niet zeuren, zolang het in een dag past en ik genoeg slaap heb, moet ik het kunnen’. Maar dat valt nu dus zwaar tegen! Wat je zegt klopt dus helemaal: ik neem vooral m’n zussen en vriendinnen als voorbeeld: die hebben ook een druk leven maar kunnen er goed tegen, maar niet iedereen is hetzelfde inderdaad. Thanks!

@xVlinderr
Je hebt ook helemaal gelijk, haha. Ik heb ook wel een leuk leven, tussendoor doe ik genoeg dingen met m’n vriendje en vriendinnen. 3 avonden werken is niet verplicht, maar gemiddeld 3 is wel de norm op mijn werk. Je kan wel een keer vrij vragen natuurlijk, maar niet te vaak. Hier is heel weinig werk te vinden in de buurt, dus zolang ik niks anders vind probeer ik wel gewoon beschikbaar te zijn! Want voor mij 10 anderen.

@KoekieNL Ik heb geen idee! Ik ben van mezelf niet iemand die heel actief en sportief is, haha, en ik heb hier pas last van sinds ik echt studie+werk+sport bij elkaar doe. En het vroege opstaan is misschien ook een oorzaak, sinds ik in een andere stad studeer.

@HartYou Waarschijnlijk hebben jullie gelijk en is werk het probleem :wink: Zo’n avond duurt al snel tot 22.00 of 23.00, en soms later. Als je die dag ook al erg vroeg moest opstaan is dat een hele lange dag :wink:
Ik ben ook op zoek naar een ander baantje, waar ze iets flexibeler zijn, maar werk ligt hier niet voor het oprapen. Verder denk ik dat als ik een baantje voor overdag heb (in het weekend ofzo), het niet veel verschil maakt omdat je dan je vrije dag weer kwijt bent.

@ LemonJenny: Doe jij op je ‘vrije dag’ zoveel dan? Want ik dacht eerst ook dat meer werken overdag vermoeiender zou zijn dan alleen s’avonds in de bediening, maar voor mij blijkt het niet zo te zijn.

Kan het misschien ook aan je eetpatroon liggen? Dat je niet genoeg van iets binnenkrijgt en dat je je daarom moe voelt?

dit heb ik dus ook!
en ik geef je idd hetzelfde advies.

Ik doe meestal juist niks op m’n vrije dag, haha.
Maar ik bedoelde meer: ik weet niet of je aan een vrije avond meer hebt, dan aan een vrije dag in je weekend. Ik heb verder niet zo veel verstand van diëtiek enzo, maar ik weet wel dat ik redelijk gevarieerd eet. Alleen de vitamines kunnen inderdaad een beetje ontbreken, haha. Dat ga ik sowieso proberen!

Een tip voor meer energie is trouwens op je eten letten. Ik probeer nu ruim 2 maanden zo min mogelijk geraffineerde suikers binnen te krijgen, en ik merk dat ik langzaam aan meer energie krijg.