Werk bij bakker, helpp.

Hee, ik werk sinds kort bij een bakker. Ik ben nu vier keer geweest en ik ga er morgen weer de hele dag heen. Het is echt een ziek luxe bakker, dus het is allemaal super chic enal. Nu is het probleem dat ik mezelf er echt slecht in vind. Ik geef geld niet goed terug, praat niet duidelijk en netjes genoeg, ken de producten niet genoeg, ik kan producten niet snel genoeg vinden op de kassa. Dat kreeg ik vorige week en daarvoor in ieder geval steeds te horen. Die bazin is dus ook behoorlijk super kritisch en netjes. Het is natuurlijk haar eigen zaak dus doet ze alles netjes maar ik word kei zenuwachtig van haar gezeur. Haar kritiek is namelijk niet echt altijd opbouwend en ze kan echt super erg bitchen. Ik ben nu dus echt super zenuwachtig voor morgen eigenlijk. De vorige keer had ik ook zenuwen en toen trilde mn vingers een beetje en zat de baas ook al te zeuren. En vaak vergeet ik ook ‘u’ te zeggen enal.
Ik moet hier trouwens nog ff blijven proberen want ik werk hier via mn moeder die kwam eraan omdat ze iets met zakenkennisen zijnvia leveranciers ofzo.
Maar hebben jullie tips ofzo voor mij voor wat ik moet doen enal?
xxx

Joh, je bent pas vier keer geweest. Je leert het echt nog wel, toen ik nog maar kort werkte kon ik er ook niks van. Na een paar weken heb je het perfect onder de knie! :slightly_smiling_face: Probeer wel u te zeggen in elk geval. En maak je niet te druk, niemand kan alles perfect in het begin.

Probeer niet jezelf te zijn als je er werkt. Bedenk een type dat ze daar zoeken, beleefd en secuur etc, en acteer soort van. Dat deed ik altijd bij de bakker, gewoon doen alsof ik iemand anders was :"D Het helpt wel.

En over bazinnen: die zijn bijna nooit leuk. Een half jaar nadat ik er werkte kwam ik de bazin tegen, die eerst zei ‘Wat doe je hier?’, toen ik zei dat ik er werkte (ze heeft me zelf gesproken bij sollicitatie en aangenomen) stelde ze zich kattig voor :")

dankjewel, maar kaBOOM, was die bazin er nooit dan? ;p Die van mij is er non-stop want die staat ook gewoon in de winkel.

idd het is gewoon even wennen! en bij mij was het ook een ramp dat geld terug geven maar nu na 1 jaar ga ik als een speer! je krijgt er echt handigheid in en daar heb je echt veel profeit van :slightly_smiling_face:

oke, want hoe moet je ook al weer geld terug geven? of is dat zo niet uit te leggen? want ik durf het echt niet te vragen want dan krijg ik vast weer een heel gezeik over me heen. haha ik heb nog nooit iemand gezien die op elk minipunje kritiek heeft.
had ik perongelijk een muizenval tijdens het vegen even op het aanrecht gezet, dat te zien is vanuit de winkel. maar het was vlak voor sluitingtijd en het was zo’n doosje dus ik wist niet wat het was. toen legde ze me uit dat dat nooit mocht maar wel op zo’n boze manier alsof ik een gestoorde debiel was.

als iemand een totaal bedrag van 4,50 heeft en geeft 10 euro dan geef je eerst de 50 cent dat is dan 5 euro en dan geef je 5 euro dat is dat 10 euro.

Dit is dan een voorbeeld hoe je wisselgeld terug geeft

Idd, je moet als het ware ‘‘doortellen.’’ De klant moet een willekeurig bedrag afrekenen en geeft jou geld. Dan houd je het bedrag wat de klant moest afrekenen in je hoofd en ga je stap voor stap het geld pakken tot je het totale bedrag hebt wat de klant aan jou gegeven heeft.

VB: Klant moet ¤7.65,- betalen en betaald met ¤10,-

Je houdt de 7.65 in je hoofd en gaat vervolgens dus doortellen. je pakt 5 cent is 7.70, je pakt 10 cent is 7.80, je pakt 20 cent is 8. Dan pak je een munstuk van 2 euro, en zo kom je aan de 10 euro. In het begin kost dat wat moeite maar over een aantal weken gaat je dat veel sneller af.

Daarnaast zou ik je niet teveel aantrekken van haar kritiek. Het is natuurlijk altijd goed om te luisteren naar tips of dingen die ze zegt, maar waarschijnlijk reageert zo zo bitch omdat ze in het bijzijn van klanten is en niet wil falen, en omdat het werk haar voortaan zo goed af gaat dat ze zelf niet begrijpt dat jij het allemaal nog moet leren. Komt vanzelf goed…extra uitdaging om jezelf te bewijzen dat je het wel kunt! Succes!

Toen ik in de horeca werkte was het echt een ramp; kon nooit de spullen vinden, wist na 3 maanden nog steeds niet hoe het koffiezetapparaat werkte en kon absoluut niet met het geld omgaan en de kassa was nog een grotere ramp. Helaas heeft dit verhaal geen happy end; ik werd ontslagen haha!

Je leert het vanzelf allemaal wel joh, je moet je er niet zo druk om maken! Het is logisch dat je op het begin niet weet wat alles precies is of waar alles staat. Belangrijk is dat je gewoon rustig blijft, en beleefd tegen de klanten. Als je zelf ook zegt dat je nieuw bent en nog niet alles weet hebben ze daar echt wel begrip voor, en dan voel jij je ook minder zenuwachtig!

oke dankjewel voor de reacties, haha dat geld terug geven is zoveel nadenken met die zenuwen. en alles opzoeken op de kassa, heb je vijftien catogorieen, moet ik eerst weten welk product in welke catogorie moet, en dan komen er weer minsten 25 producten waar ik het moet opzoeken.

lees een etiquette boek :slightly_smiling_face:.

Alles komt met tijd, maar zeg altijd u en alstublieft/dankuwel! dat staat netjes en beleeft en maakt meteen een goede indruk. Oh en zeg bij binnenkomste goedenmorgen/goedenavond en bij weg gaan tot ziens en nog een fijn weekend blabla. Daar begin je mee, neem met het geld gewoon de tijd en als je het geld terug geeft tel dan ook mee met het terug geven. Dus 5, 15: met 5 cent maakt 5, 20 blabla. Oh en let er op dat als iemand geld bij geeft je dit van het bedrag af haalt van wat diegne moet betalen, dus iemand heeft een bedrag van 6,20 en betaalt met 10 eu en 20 cent, dan moet je 4 eu terug geven.

Oh en als je iets niet weet, gewoon vragen!!

Nope, maar wel andere bazige collega’s die deden alsof ze de baas waren. Ben ook aardig wat bekritiseerd daar! Maar gewoon rustig blijven, ondanks dat je van ze sneller moet werken, klanten zijn veel blijer met een vriendelijk meisje dat weliswaar minder snel is dan een onaardig snel meisje.

Up

Ik ga ontslag nemen.

Oei… Werd het niet beter, ook niet die 28 april dat je gewerkt had?

hee, nee ik heb toch maar besloten dat het niks voor mij is + dat die baas gewoon te gemeen was. toch iedereen bedankt voor de hulp! (slotje graag. )

Jammer! Succesmet een ander baantje zoeken :slightly_smiling_face:

dankjewel. <3