Wereldkaart op hout

Ik weet niet goed of dit een topic waard is, maar creatievelingen - ik heb een vraag :cold_sweat:

Met BV (beeldende vorming) op school zijn wij bezig met het maken van een boek.
Het is zeg maar een 3D boek, van hout, en daarin maak je iets in een bepaald thema.
Het is dus een soort doos. Gosh hoe moet ik dit uitleggen. Een doos die open kan als een boek. Get it?
Ik heb het thema reizen gekozen. Nu wil ik op de voorkant van mijn ‘boek’ een wereldkaart maken.
Maar ik weet niet hoe. Ik ben absoluut geen schildertalent, dus ik ben bang dat ik het enorm verpruts als ik het probeer te schilderen. Het moet er wel een beetje mooi uit zien natuurlijk. ;3
En een afbeelding van een wereldkaart van google plukken en die er opplakken is nou ook niet je van het haha.

Hebben jullie ideeën? (:

Neem een afbeelding van een landkaart van google, vergroot die tot het formaat dat je nodig hebt voor je “boek” en trek dan de lijnen over. Vervolgens netjes inkleuren en je bent klaar.
Ik verzeker je dat er niks verprutst kan worden.

Of er in proberen te graveren? En dan alleen de buitenste lijnen van de continenten.

Dat is echt een vet idee, dankje! Eerst met carbonpapier overtrekken (zoals Vitani ook zegt, thanks :slightly_smiling_face:, en dan graveren en inschilderen ofzo.

ik zou het inschilderen zelfs weglaten. Lijkt me super mooi enkel te graveren in hout :slightly_smiling_face:

Hmm wordt het dan niet te kaal?
Maar je hebt wel gelijk denk ik, graveren en met verf werken is misschien niet heel mooi. ;3

In hout graveren vind ik ook een supergoed idee, ik zou het ook niet schilderen, ik denk dat het mooier is als je het natuurlijk houdt!

In hout graveren is een heeel tof idee! Wel heel moeilijk volgens mij?
Wat je ook kunt doen is dit: (Maar let op: ik weet niet of het op hout ook zo werkt… Denk het wel. Maar zou het eerst even testen als ik jou was).

Als je je landkaart op de grootte dat je hem wilt hebben uitprint met een laserprinter (Zou je even langs een copy shop moeten denk ik. Maar is niet zo duur. Het kan echt niet met inktjet.)

En dan het vel op zijn kop op een stukje papier en in dit geval dus hout legt, en je daarna met aceton (Ik zou een watje doordrenken met aceton), en dan langzaam gaan deppen op je vel papier, dan laat de inkt op je papier los, en gaat op het andere papier liggen. Het geeft dus af. Hierdoor heeft het op het houd een beetje een “oud” effect, alsof er al een tijdje op zit.

Let op: dus wel je foto in spiegelbeeld drukken want anders komt het in spiegelbeeld op je stukje hout.

Okee ik hoop dat dit duidelijk is?! XD Excuses als het niet zo is :stuck_out_tongue: Laat het dan maar even weten… ga ik nog een poging doen.

Graveren is inderdaad heel tof maar het lijkt me wel moeilijk.
In onze techniek lokalen op school hebben we van die dingen, maar als je ook maar iets te lang op een plek blijft, krijg je zo’n brandplekje.
Dan idee met aceton is ook echt gaaf! En duidelijk hoor, goed uitgelegd. ;3
Ik denk alleen dat zoiets niet op hout kan? Maar proberen kan altijd natuurlijk.
En moet het echt met pure aceton? (:

of je kan de lijntjes met een kleurtje doen dat ziet er ook best leuk uit.

Je zou nagellak remover met aceton kunnen gebruiken! In principe moet het allemaal kunnen en lukken. Alleen is de kleur van het hout dan best belangrijk denk ik! Als het hout heeel donker is dan weet ik niet of het gaat wegvallen of dat het er echt op komt te liggen zegmaar. Maar dat is het uitproberen wel waard. Denk ik/

Je kan het ook met zo’n beiteltje doen, dan kan je geen last van brandplekken krijgen (:

Een beiteltje…? Haha sorry, ik snap niet wat je bedoelt. ;3

En ik ga het zeker uitproberen Floep, thanks!

Ja ik weet niet precies wat het is, het is zo’n ding waarmee je ook in hout kan snijden maar geen mesje. Goh lekker duidelijk :’) Maar misschien als je het aan je techniek/kunst leraar vraagt dat die nog wel een oplossing heeft.

Haha okee. Ik zal het eens aan m´n docent vragen (:

Dit had ik net bij een topic over een kado voor 25 jarig huwelijk al geplaast, en toen kwam ik in dit topic. Kijk eens naar het filmpje of google naar ‘foto op hout printen’ en je krijgt super veel informatie.

Haha precies dit!! Alleen ken ik het alleen met andere producten dan aceton.

Pure aceton kan je trouwens in flesjes kopen bij de drogist

Erin branden? :slightly_smiling_face: Als je de lijnen eerst netjes neerzet met potlood en er dan met een soldeerbout of wat dan ook overheen gaat (ik heb geen idee wat ze daarvoor gebruiken, maar dat weten ze bij jou op school ongetwijfeld wel) dan krijg je mooie donkere lijnen. Voorwaarde is dan wel dat het hout niet te donker is.

Dat filmpje is wel vet handig! Geeft wel een verschil; met aceton is het iets ruwer allemaal en dit is veel gedetailleerder!