Welke talen kiezen? (VWO)

Hallo meiden,
Ik zit nu int 3e van het vwo, en voor volgend jaar moeten we een profiel kiezen.
Momenteel heb ik het profiel Economie & Maatschappij gekozen, met Duits, Frans en Spaans, maar ik zit er nu aan te denken om het te veranderen omdat 3 talen best wel veel is :flushed:
Ik zat te denken om later in Duitsland te gaan studeren, dus wss zal ik Duits wel nemen, maar ik twijfel nog of ik Spaans of Frans neem, of beide. Wat heb je eigenlijk aan Frans en Spaans en welke talen zouden jullie kiezen?? :wink:

hoi!

ik heb ook Duits, Frans en Spaans gehad! Ik heb er eigenlijk niet veel problemen mee gehad. Duits is sws heel anders dan Frans en Spaans. Ik vond persoonlijk Duits de moeilijkste van de drie qua grammatica! Je leert Duits natuurlijk ook op een hoger niveau dan Frans en Spaans. Spaans leer je heel makkelijk, vooral omdat veel woorden lijken op het Frans. Ik heb wel eens gehad met gespreksvaardigheid dat ik Frans en Spaans een beetje door elkaar haalde, maar eigenlijk verder geen problemen mee gehad. Spaans is natuurlijk de derde wereldtaal, dus je hebt er zeker wat aan! Ik vind het vooral leuk om nieuwe talen te leren dus ik zou het sws aanraden! Ik zou gewoon alle drie doen als je een talenknobbel hebt en het leuk vindt om met taal bezig te zijn!

hopelijk heb je hier wat aan :slightly_smiling_face:
xx

Ik zou zelf voor Spaans kiezen, maar dit is vooral omdat ik gewoon echt verliefd ben op Spanje (hoewel Frankrijk ook erg leuk is hoor!!). Spaans vind ik ook makkelijker, maar ik weet niet of dat voor jou nog iets uitmaakt.

Als je al weet / denkt dat je in Duitsland wil gaan studeren maakt Frans of Spaans niet zoveel uit. Ik denk zelf dat beiden wel heel erg veel is, maar ik weet niet hoe jij je tijd indeelt natuurlijk. Bedenk dat je dan wel in totaal 5 talen hebt, wat echt wel veel is. (Maar goed, het kan, ik ken ook een meisje dat Duits, Grieks en Latijn doet en gewoon mooi gaat slagen dit jaar.)

Zelf zou ik alleen Spaans en Duits doen, en niet nog meer though.

Spaans en Frans lijken best wel op elkaar inderdaad, ze hebben dezelfde afkomst. Dus al je de ene leert, is de tweede veel makkelijker. Ik zou daarom voor deze twee gaan, ook omdat ik het mooiere talen vindt en lieve naar Frankrijk of Spanje zou gaan, dan naar Duitsland. Maar goed, daar heb je vrij weinig aan als je wel graag naar Duitland wil.

In principe wordt Spaans wereldwijd volgens mij meer gesproken dan Frans. Vooral in Spanje en Midden- en Zuid-Amerika. Frans wordt in Frankrijk, Canada en delen van Noord-West Afrika gesproken. Misschien heb je daar wat aan?

Is het niet eventueel een optie om alledrie te kiezen, en als het dan inderdaad teveel wordt te kiezen om degene te laten vallen die je het minst leuk of het moeilijkst vindt?

Ik heb zelf alledrie de vakken gehad, maar misschien is het niet heel handig om voor zowel Frans als Spaans te kiezen. Deze talen lijken relatief veel op elkaar, dus kun je ze sneller door elkaar halen. Qua grammatica vind ik Spaans een stuk makkelijker dan Frans, maar met Spaans is het dan wel weer zo dat je vooral echt de basis leert, bij Frans kom je uiteindelijk iets verder heb ik zo het idee.
Als jij een echte talenknobbel hebt, zou ik ze gewoon alledrie kiezen. Zo niet, zou ik sowieso wel Duits kiezen en dan eerder Spaans, aangezien dat makkelijker is dan Frans.

Yup, wat Dysania zegt. Ik heb een tijdje Frans en Spaans (en Duits ook trouwens) tegelijk geleerd, maar ik raakte steeds in de war, bijvoorbeeld met de uitspraak van tu/tú.
Ik raad dus aan om te kiezen tussen Frans en Spaans en dan Duits erbij. Persoonlijk kies ik dan voor Spaans, omdat ik dat een mooiere taal vind, maar dat verschilt per persoon :’) Ik denk dat je eigenlijk vooral moet kiezen wat je leuk vindt en niet zo zeer waar je het meest aan hebt, want waarschijnlijk heb je aan beide ongeveer evenveel.

Ik had frans en duits en zo hey, wat vond ik duits verschrikkelijk. Veel moeilijker dan frans ook. Komt inderdaad omdat je duits op een veel hoger niveau leert, plus de duitse grammatica vond ik echt heeel moeilijk :’)

Ik zou sowieso Duits en Spaans kiezen. Vooral ook omdat Spaans een taal is die veel wordt gesproken en Duitsland een goed handelsland voor Nederland is (en jij daar wil studeren). Frans erbij is altijd makkelijk.

Dat, ik heb Duits en Spaans, aan Frans heb je gewoon minder in de wereld.

Frans is natuurlijk een (iets) moeilijkere/ingewikkeldere taal dan Spaans, in mijn ervaring.

Ik denk zeg maar zo: je kunt de makkelijkere taal nog altijd later in een (opfris)cursus leren. Voor de moeilijkere taal is het fijn als je hier uitgebreidere lessen bij hebt. Bovendien is ‘je brein nu nog jong’ (informatie wordt sneller opgenomen en je leert makkelijker), dus kun je nu beter de ingewikkeldere taal kiezen.

Het ligt er natuurlijk ook aan waar je voorkeur ligt, maar als je beiden even graag zou willen leren zou ik je adviseren om te beginnen met Frans! Bovendien wordt het bruggetje naar Spaans hierna ook kleiner.
Ook ligt het eraan wat je later wilt gaan doen, als je dat al weet. Als je later iets met mode wil gaan doen, ligt Frans voor de hand. Ook wordt Frans gesproken in ons buurland en in Frankrijk zelf natuurlijk, dus handig voor je ‘businessrelations’ later. Als je later sowieso internationaler wil gaan werken en bij (grotere) bedrijven, kun je Spaans kiezen.

Succes met kiezen! :slightly_smiling_face: