Welke studio?

Hoi meiden,

Ik betrek binnenkort een studio. Nou heb ik luxe dat ik mag kiezen tussen de twee ‘grootste’ studio’s in het complex, maar ik kom er maar niet uit welke het handigst in te richten is. Ik heb het ruimtelijk inzicht van een baksteen en ook de afmetingen op de bouwtekening zijn mij onduidelijk. Kunnen jullie mij helpen?

Het gaat om de volgende twee studio’s:

De eerste studio (nummer 25, links) is iets groter dan de tweede (nummer 26, rechts), maar heeft wel een aantal lastige, hoekige muren. Beide studio’s hebben een dakkapel met ramen (onderkant bouwtekening). De muren zijn daar dus schuin. Ook hangt daar de verwarming, dus iets hoogs ertegenaan zetten wordt lastig.

Ik heb de bouwtekening even afgesneden i.v.m. privacy, maar aan de overkant van de hal zijn dus ook nog studio’s. Mocht er iemand zijn die de afmetingen op de tekening wel (deels) begrijpt, dan kan ik de volledige bouwtekening altijd even privé sturen.

Welke studio denken jullie dat het makkelijkst in te richten valt?

Edit: de prijzen van de studio’s zijn trouwens hetzelfde, dus dat maakt niets uit!

Ik zou gaan voor nummer 26.
Die ene vierkante meter ga je niet missen en rechte hoeken zijn veel makkelijker in te richten. Wat betreft je schuin dak hangt het er denk ik van af hoe schuin.

Deze schuine wanden zijn meestal ideaal om je bed onder te zetten (omdat je daar toch in ligt en over het algemeen nog prima in kan stappen). Een andere goede optie is een laag tv-meubel met een televisie erop, dan kan je daarvoor een bank neerzetten.

Gezien de breedte van je kamer zou je zelfs beide kunnen doen. Wat ik zelf prettig zou vinden is dat je bed een beetje afgeschermd is van je zithoek. Hier zou ik dus kijken of je een mooie kast (misschien een vierkante vakkenkast (Kallax) van de ikea) kan zetten.

Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar je bed tegenover je badkamer (linksonderin dus). Ik zou dan zelf het voeteneind onder het schuin dak plaatsen, als je dat met de zijkant doet ben je meer plek kwijt (bed is langer dan breed). Links een beetje ruimte overhouden zodat je goed in kan stappen en niet je bed in moet klimmen. Daar rechts tegenaan zou ik een mooie vrij vierkante kast neerzetten (misschien een kledingkast, of dus zo’n vakkenkast). Of een hoge kast en lage kast, gezien je schuine dak.
Dan zou ik je tv meubel weer naast die kast zetten en daarvoor een bankje doen. Achter die bank zou je dan nog een tafel kwijt kunnen met stoelen, zodat je daar aan kan zitten, eten en studeren. :slightly_smiling_face:

Huh die maten zijn inderdaad een beetje vaag opgeschreven.
Kun je ook bezichtigen? Dan kun je veel beter zien hoe de ruimte eruit ziet. Zo op het eerste oog zou ik gaan voor de rechterstudio, omdat je daar meer rechte muren hebt ipv diagonaal, en je hebt rechts naast je voordeur ook meer ruimte voor kast/planken enz.
Ook kun je daar denk ik iets beter een afscheiding maken tussen woon en slaapgedeelte. Bv je bed links onder de badkamer zegmaar en een bank en tafel in dat hoekje rechtsonder (of andersom).
Maar ik kan niet inschatten of dat past.

Dit past helaas sowieso niet. Daar is de ruimte tegenover de badkamer te klein voor. Ik heb een bed van 160 x 200 cm met een hoge achterkant. Ik ben eventueel wel bereid mijn matras op pallets te leggen (dat wilde ik toch altijd al), maar dan nog past mijn bed in de linkerhoek bij lange na niet.
Wellicht dat het in de rechterhoek (ook aan de onderkant) wel past, maar dat durf ik als ik zo naar de bouwtekening kijk niet met zekerheid te zeggen, haha.

Ik heb gisteren beide studio’s bekeken en heb in eerste instantie mijn voorkeur doorgegeven voor de linkse studio, omdat die het grootst was en het verschil in prijs niet uitmaakte. Nu begin ik echter te twijfelen of dat wel zo handig is geweest. Ik moet vandaag mijn definitieve keuze doorgeven.
En zoals ik hierboven ook heb gereageerd: mijn bed past helaas niet in de linkerhoek. Wellicht rechts, maar ook dat betwijfel ik. Het is gewoon vervelend dat de bouwtekening zo onduidelijk is, haha!

De ruimte onder je badkamer tot aan de wand is (grof uitgerekend) 5 meter, is er dan maar zo weinig ruimte onder het schuine dak bruikbaar?

Op pallets lijkt het me namelijk zeker haalbaar. Tenzij je een enorme hellingshoek in je dak hebt zitten. Vijf meter is lang haha.

Volgens mij klopt die 5 meter niet. Ik heb gisteren deze foto gemaakt in de linker studio. Dit is de hoek van de badkamer (rechtsonder op de bouwtekening). Je ziet dus links de deur naar de badkamer. Bij de linkerstudio is dit dus gespiegeld, maar de afmetingen zijn hetzelfde.
Op deze foto kun je zien dat er geen (tweepersoons)bed past. Ook die verwarming hangt daar niet echt op een handige plek. Een bank/tafel met 2/3 stoelen zou daar wel tegen de muur kunnen. De muren zijn zoals je ziet eerst een stukje recht en niet extreem schuin!

Dan zijn die maten bij je tekening inderdaad heel vreemd, als je die maten gebruikt zou de ruimte ongeveer 5 meter moeten zijn. Heel gek.
Misschien moet je daar dan inderdaad je bureau/eettafelhoek maken. Dat kan natuurlijk ook! :slightly_smiling_face: