Hey,
Ik woon in Belgie dus ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen en ook iets weten van Belgische studierichtingen. Ik wil gewoon advies want ik weet het echt niet meer.
Vandaag zijn mijn examen gedaan maar ze waren verschrikkelijk. Vorige jaren ging het nog oké maar deze jaar gaat echt slecht worden, voel ik. Ik zit momenteel in 3de jaar ASO Economie 4u wiskunde. Na deze examen begon ik steeds meer te denken om naar TSO te gaan. Ik heb ook veel mensen gesproken die deze sprong ook deden. Maar nu komt de grote vraag want er zijn super veel richtingen en ik weet echt niet welke. Mijn droomjob was altijd om dierenarts te worden maar nu begin ik steeds minder zin in te hebben, het is namelijk een wetenschappelijke job en ik ga echt niet goed samen met wetenschappelijke dingen. Ik fotografeer veel en ik vind het ook leuk dus eerst dacht ik o ik ga maar naar richting fotografie maar dat zal mij denk ik weinig geld opleveren later. Ik kan ook heel goed om met dieren. Wiskunde is erg bij mij, in talen ben ik tussenin goed. Het is niet goed maar ook niet slecht, ik ben er meestal door. Ik vind aardrijkskunde en geschiedenis leuk. Daarom dacht ik ook oké misschien zou ik naar toerisme gaan. Toerisme is eigenlijk nu mijn enige optie want da zou mij echt bevallen maar ik woon in Gent en er zijn maar 2 scholen hier die toerisme geven. Ik kan ook goed onderweg met computer en ik maak graag dingen op computer. Dus misschien een grafische studierichting maar ik las er beetje over en blijkbaar is dat een wiskunde-richting. Ik ben verlegen t.o.v. sommige mensen (als ik ze nog niet goed ken) en ik ben nogal stil. Ik ben ook creatief en ik schreef toen ik klein was kleine boekjes met mij vriendin die wij dan uitgaven in de schoolbibliotheek. Nu schrijf ik ook soms verhaaltjes of begin ik met een verhaal in mijn hoofd en dan schrijf ik het op maar het wordt nooit afgerond xd. Ik weet niet echt wat ik wil worden nu, toen mijn dierenartsdroom voorbij was heb ik geen ander job gevonden. Nu zit ik te twijfelen welke studierichting ik wil pakken want ik denk dat ik naar TSO ga want ASO bezorgt mij heel veel stress en ik heb geen tijd meer voor mij zelf. Toerisme vind ik het leukste maar er zijn maar 2 scholen (en ik wil niet echt naar die scholen want ik er zitten daar echt rot mensen) in Gent dus misschien als iemand weet of er scholen zijn in omgeving van Gent? Als mensen ook studierichting toerisme volgen, hoe ziet da eruit? Kan ik daar veel kanten mee en hetzelfde vragen bij studierichting fotografie. Echt alvast bedankt voor de antwoorden.
Eerst een vooral zal een opleiding tot dierenarts waarschijnlijk niet gaan, jammer genoeg. Want voor geneeskundige richtingen moet je zeker een goede wetenschappelijke basis hebben en wiskunde zit daar ook bij.
Als je zelf zegt die grafische richting wiskunde bevat, zou ik die ook niet kiezen. Als je goed bent in talen, waarom kies je dan geen andere richting? Er zullen vast wel scholen zijn in Gent die talen geven met weinig wiskunde, of humane wetenschappen? Je hoeft niet naar het TSO over te gaan, misschien ligt je probleem puur bij de wiskunde en kan je dat oplossen door een andere richting. Natuurlijk is er niets mis mee als je naar het tso wil overgaan, als je voor jezelf voelt dat dat het beste is.
En geloof me, ik ben een rustiger en stiller persoon tegenover mensen die ik niet ken, maar je mag er niet direct van uitgaan dat mensen op bepaalde scholen direct ‘stom’ zijn. Wie weet valt dat ongelofelijk goed mee? Je moet doen waar je zin in hebt en je als jij toerisme wil doen op een van die scholen zou ik me van de anderen niets aantrekken. Je zal er vast wel heel wat mensen leren kennen! Met toerisme kan je veel kanten op, net als met handel. Meer uitleg vind je vast wel op onderwijssites want ik heb verder geen ervaring met tso-richtingen.
Ik zou me alleszins concentreren op wat jij nu wil doen, je hebt later nog genoeg tijd om aan een job te denken!
Ik hoop dat ik je wat heb verder geholpen maar uiteindelijk is de keuze aan jou!