Welke studie?

Hoi!

Ik heb een probleem, namelijk: ik weet niet welke studie bij mij past.
ik ben een talenmens, dat is zeker. ik wil alleen geen opleiding volgen over een taal. ik ben niet zo goed in vakken als scheikunde en natuurkunde en vind dat ook echt niet leuk ofzo. wel ben ik geïnteresseerd in biologie (mensentak, niet dieren). ik houd niet zo van ingewikkelde practica maar ben wel nieuwsgierig naar hoe dingen in elkaar zitten, bijvoorbeeld naar ziektes als dementie ofzo. dit is een beetje hoe ik ben, dus misschien schiet jullie een opleiding te binnen die bij mij zou kunnen passen?
by the way, ik zit te denken aan een universitaire studie, misschien hbo maar lieve universitair.

hopelijk kan iemand mij een beetje helpen,
xx Eveline

Psychogeriatrie houdt zich bezig met dementie. Ik weet niet precies of hier van een studie is. Is geneeskunde bijvoorbeeld niet wat voor je? (is een universitaire studie). Zou je even goed moeten uitzoeken of je daarmee de goede richting kiest wat je wilt.

Bio-medische wetenschappen?

Ik denk niet dat geneeskunde iets voor mij is, volgens mij iets te algemeen. over biomedische wetenschappen lijkt me op zich wel interessant. nog andere tips?

Psychologie? Pedagogische wetenschappen?

ja, daar had ik ook al naar gekeken! Nog meer mensen?

Dacht achteraf al dat je geneeskunde niets zou vinden (niet lullig bedoelt hoor :stuck_out_tongue:). Psychobiologie? Biologie en medisch laboratoriumonderzoek? (psychologie en pedagogische wetenschappen had ik ook als idee, maar zie dat die opleidingen al genoemd zijn :slightly_smiling_face: )

Zo goed als alle wetenschappelijke studies (dus ook biologie, of biomedische wetenschappen) hebben veel chemie en fysica. Dus als dat je niets lijkt… Je hebt die kennis ook nodig om mechanismen in de biologie te snappen. Ziektes zoals dementie leer je bijvoorbeeld wel bij biomedische wetenschapje (takje neuroscience) maar daar heb je echt wel fysica/chemie voor nodig om dit te snappen. Het is 1 van de moeilijkste takken in dat vak die je kunt hebben aangezien het centraal zenuwstelsel heel complex is en nog steeds niet volledig begrepen is. Dus als je dat wilt doen, zul je ook chemie en fysica moeten omarmen. :’) Ik denk dat je voor enkel biologie enz. misschien beter een hogeschool zoekt, maar dan zul je wel niets over dementie leren denk ik. (Of toch niet uitgebreid.)

@Daenerys bedankt voor de uitleg! ik dacht het eigenlijk ook al, maar ik dacht: misschien weten andere mensen een opleiding die ik niet weet.

@Silver ja, ik ben naar een voorlichting over psychobiologie geweest gisteravond, ik vond het reuze interessant maar ik weet niet of het echt iets voor mij is. met die scheikunde en natuurkunde enzo… ik ben een gecompliceerd persoon.

Docent biologie?

hahaha nee sorry, het is een beetje te algemeen voor mij. ik vind al die plantendingen saai.

sorry dat ik zo moeilijk doe, ik waardeer heel erg dat jullie allemaal reageren!

Maar ik zou als ik jou was toch eens gaan kijken naar biomedische wetenschappen! Tuurlijk zijn er vakken bij die wat saaier zijn (dat heb je wel in elke studie denk ik) maar volgens mij leunt het wel het dichtst aan bij wat je wilt. Veel biologie, uitsluitend over het menselijk lichaam bijna, alles toegespitst op ziektes. En ja, dus ook fysica en chemie die er altijd bij samen hangen, maar daar leer je wel mee te leren leven als je de rest van je studie interessant vindt! Ik heb me daar ook overheen moeten zetten en nu vind ik sommige delen zelfs fijn!

Enige ‘nadeel’: Je gaat waarschijnlijk in een labo terecht komen. Maar dat vond ik in het middelbaar ook helemaal niet leuk en nu juist wel (en vroeger was ik er niet goed in, en nu heb ik de hoogste punten van mijn jaar :’)) omdat je veel interessantere dingen mag onderzoeken!

Biomedische kwam ook meteen in me op, maar ik heb een vriendin die dat gedaan heeft en ermee gestopt is omdat het best zwaar is (hier in België toch) dus je moet het wel echt interessant genoeg vinden. En als je niet veel wetenschappen hebt gehad in het middelbaar, dan wordt het nog een extra uitdaging. Verder lijkt psychologie me ook wel passen.

Ik doe zelf de stu die toegepaste psychologie hbo. Is misschien iets? Je kunt dan ook de richting gezondheidszorg kiezen.

Ik studeer Biomedische Wetenschappen dus als je vragen hebt mag je die altijd stellen :slightly_smiling_face:

Gezondheidswetenschappen? Of biomedische wetenschappen?
Ook al heb je met al die gezondheidsstudies dat er ook wel wat van scheikunde en natuurkunde in zit, en dat het best wel lastig is (vind ik dan)
Maar ik denk dat je beter gewoon naar open dagen van studies die je leuk lijken kunt gaan, ipv dat je aan ons gaat vragen welke studie je moet gaan doen.

Super bedankt voor al die reacties en tips, ik heb er echt veel aan!
Wat is het verschil tussen bio-farmaceutische wetenschappen en biomedische wetenschappen? Ik ben net naar een voorlichting ervan geweest en het lijkt heel erg op de beschrijving van biomedische wetenschappen.

Studiekeuzetest?

Ik zou het verschil ook niet weten, maar als je het allebei leuk vindt misschien een meeloopdag doen? Dan kan je een beetje zien hoe het gaat en of het je echt wat lijkt.

Misschien taalwetenschappen? Het gaat wel over taal natuurlijk, maar niet over een specifieke taal. Het gaat meer over de werking van taal in de hersenen bijvoorbeeld. Het is een heel brede studie, je kunt ook leren over taalstoornissen, over dyslexie of wat er precies fout gaat wanneer iemand vanwege beschadigingen in de hersenen taalproblemen krijgt. Maar misschien valt deze studie voor jou alsnog onder die talenkant die je juist niet wilt.

Gezondheidswetenschappen?