Welke (multi)vitamines gebruiken jullie

Hee

Ik vroeg me af of iemand hier dagelijks (multi)vitamines slikt.
Zo ja,
Welke en waarvoor zijn ze?

Multivitamines zijn vaak niet goed om te slikken. Je kunt beter direct je tekorten slikken. Vaak zitten in multivitamines grote hoeveelheden van een bepaalde vitamine die je helemaal niet zoveel nodig hebt (vitamine C, B6, etc.)

ANYWAY. Ik slik B12, want ik ben veganist. Eigenlijk zou ik ook Vitamine D moeten slikken, maar moet me daar nog even wat meer in verdiepen.

Vitamine C. Lage weerstand dus werd aangeraden door m’n moeder.

Ik slik B12, vitamine D, magnesium, visolie en vitamine C. Inderdaad om wat hierboven ook wordt gezegd: het is beter om direct je tekorten te slikken. Vitamine D omdat ik overdag vaak lang werk en dan weinig buiten ben, B12 omdat ik daar snel tekorten van krijg, magnesium omdat ik veel sport en het tegen spierkramp helpt, visolie op aanraden van mijn fysio en omdat ik weinig vis/vet binnenkrijg en vitamine C omdat ik gevoelig ben voor blaasontsteking en met name in de winter kan ik wel wat extra weerstand gebruiken.

Vitamine D, foliumzuur, magnesium

Alleen vitamine D en alleen in de wintermaanden.

Ik slik geen multivitamines, want dat is over het algemeen niet nodig. Mijn internist waarschuwt juist voor multivitamines want veel vitamines zijn gewoon overbodig en bepaalde vitamines kan je overdoseren.

Ik slik vit. D, soms foliumzuur en ik injecteer vit. B12 omdat ik een opnameprobleem heb en anders weer tekorten krijg. Soms slik ik magnesium(citraat) om mijn spieren meer te laten ontspannen.

Waarom nemen jullie foliumzuur?

Multivitamines zijn helemaal niet goed om te slikken. Vaak zitten er dingen in waar je helemaal geen tekort van hebt en kun je er zelfs teveel van binnenkrijgen. In sommige gevallen, zoals vitamine b6, kan dat schade aan je zenuwstelsel opleveren. (Sven Kramer had dat bijv)
Dus eerst bloedprikken, dan pas slikken.

Ik neem 1x in de week vitamine B complex en vitamine C, om de 5 dagen vitamine D en bijna elke dag zink.