Welke HBO-P voor Nederlands aan de Universiteit?

Hee meiden!

Ik zou graag Nederlandse taal en cultuur aan de Universiteit gaan studeren, alleen 1 probleempje… Ik kom van de havo.
Mijn plan is om een HBO opleiding te gaan doen en als ik mijn Propedeuse gehaald heb, naar de Universiteit te gaan. Nu vraag ik me af, welke HBO opleiding kan ik dan het beste gaan doen? Ik zat zelf te denken aan communicatie, journalistiek of iets in die richting.
En heeft iemand van jullie ervaring met de overstap van HBO naar Universiteit?

X

hbo lerarenopleiding Nederlands misschien?
sorry geen ervaring

Ik denk inderdaad journalistiek of communicatie of docent Nederlands. Journalistiek schijnt in het eerste jaar wel heel erg zwaar te zijn, dus ik zou dan de minst zware kiezen zodat je zekerheid hebt op je P.

Op zich maakt het helemaal niets uit wat je doet, als je je P maar haalt. Maar ik zou ook communicatie kiezen, waarschijnlijk

Ik zou voor leraar Nederlands gaan. Dan heb je in ieder geval je spelling en grammatica weer helemaal bijgespijkerd.

Dat is waar! Maar je leert dan ook les te geven, daar zit ik niet echt op te wachten haha.

Was dit niet het laatste jaar dat je met je P naar de uni kon?

Haha volgens mij wel. Geen idee of dat voor alle opleidingen gold. Leraar Nederlands lijkt me ook het beste ja. Het is maar voor een jaartje xd

Ja en volgens mij krijg je dat sowieso in het eerste jaar, en daarna Nederlandse geschiedenis of taal… had ik ergens gelezen.

Ik zou voor communicatie gaan.

Ja dat is waar. Als het je toch alleen om je P gaat dan zou ik gewoon kijken bij welke studie je de eerstejaars vakken het leukst vindt. Het maakt voor de toelating aan de universiteit namelijk niet uit. Je moet trouwens wel in de gaten houden wanneer je dit gaat doen want volgens mij willen ze dit afschaffen.

Ik zou voor de zekerheid gewoon de opleidingscoördinator van de studie Nederlands mailen of bellen en het voorleggen. Denk niet dat het zo’n rare vraag is. Voor de rest sluit ik me aan bij bovenstaande, maar zou docent Nederlands adviseren. Eerstejaarsstage is wel te overleven, is toch voornamelijk observeren en weet je meteen of dat wel of niet iets is voor in de toekomst. Veel universitair afgestudeerde neerlandici belanden uiteindelijk toch in het onderwijs :stuck_out_tongue: