Welke Camera? [beginnersvraag.]

Hi peepz,

Ik heb al even gezocht in het forum, maar vond niet echt antwoord op mn vraag.

Ik zie hier overal echt gewéldige foto’s, echt super.
Fotograferen vind ik altijd al heel erg gaaf, en ik wil er graag verder mee gaan.
Nu vroeg ik me af, welke camera ik het beste kan kopen.
Een spiegelreflex, of gewoon een digitale camera.

Is een spiegelreflex echt heel veel beter? Want ze zijn namelijk wel heel wat duurder.

Ik heb eigenlijk ook geen zin om meer dan zo’n 250-300 euro eraan uit te geven, maar wil wél graag mooie foto’s maken, is dat dan wel mogelijk, of moet ik daar toch echt meer geld voor hebben?

Ik hoor graag alle tips :slightly_smiling_face:

xx,
Marieke.

Een spiegelreflex is idd wat duurder, maar ik vind het zoveel fijner! (Voordelen/nadelen staan ergens in het algemene topic)
Maar als je echt nog wilt beginnen, zou ik eerst voor een compactcamera of een superzoom/bridgecamera gaan :’)

De fotograaf zelf zorgt voor mooie foto’s, NIET de camera.

Hello ( :
Opzich maakt het niet veel uit wat voor een camera je hebt want het ligt aan diegene achter de camera -dat moet je niet vergeten-.
Maar, het is natuurlijk wel zo dat je met een goede camera snel kwalitatief betere foto’s krijgt.
Ikzelf ben begonnen met de Canon EOS 1000d en die was 400,- het is een super goed instapmodel maar ik zie aan je post dat je eigenlijk niet zo veel geld uit wilt geven…

Misschien is het slim om voor jezelf na te gaan of je er echt iets meer uit wil halen of dat het meer gewoon voor de leuk is?
Als je het namelijk echt op de lange termijn wil blijven doen zou ik toch echt voor een wat duurdere gaan… Want als je na een tijdje wat bent uitgekeken op je ‘goedkopere’ wil je denk ik toch weer eens wat nieuws gaan proberen en dan ben je alsnog weer geld kwijt ( :

Ik hoop dat je er wat aan hebt a.

Er zit echt wel verschil in camera. jij maakt dan wel die foto maar een goede camera help altijd.! Zelf heb ik een spiegelreflex, de sony a300 de is voor beginnede fotografen en is daarom ook niet heel duur.

ik ben zelf begonnen met een compact camera, deze was 150 euro ofzo. Ik heb daar een jaar mee gefotografeerd, ik heb er ook bewust voor gekozen niet meteen een spiegelreflex aan te schaffen want ik wilde eerst zeker weten dat ik het wel echt leuk vond en bleef fotograferen. Dat het geen opvlieging was. Ik kwam er na een jaartje wel achter dat de dingen die ik graag wilde doen niet allemaal met een compact camera gingen. Ik wilde vooral portretten gaan schieten en kreeg niet de gewenste resultaten.

Nu heb ik de Canon 1000d en 2 lenzen. Ik heb helemaal geen spijt dat ik eerst een compact camera gekocht heb, zo kan je goed oefenen en vooral van de natuur kan je erg mooi foto’s maken met een compact camera vind ik!
Ik heb mijn compact camera op marktplaats gezet en er werd best goed op geboden. Uiteindelijk heb ik hem mijn ouders kadoo gedaan maar ik had er dus wel nog wat voor kunne krijgen!

Dit!
Dus ik zou gewoon lekker een goede compactcamera kopen (bijvoorbeeld een uit de Canon Ixus serie) en daar mee aan de gang gaan. Daar kan je ook mooie foto’s mee maken, en daar heb je genoeg aan als ik je zo hoor.
Ik zou pas een spiegelreflex kopen als je je compactcamera echt beu bent en meer wil (:

Ik vind het altijd zo naïef als mensen denken dat je met een spiegelreflex meteen Anton Corbijn bent.

Oké iedereen, heel erg bedankt!
Het is natuurlijk wel zo dat je met een compactcamera ook mooie foto’s maakt, en dat mooie foto’s maken niet vanzelf gaat als je maar een goede camera hebt, maar ik vind fotograferen wel heel gaaf om te doen, en wil het denk ik ook wel blijven doen, en dan is een spiegelreflex wel fijner. :]

Maar ik denk dat ik eerst dan maar een goede compactcamera koop, en dan later misschien nog 'ns een keer een spiegelreflex, allemaal heel erg bedankt! <3 lief dat jullie me helpen =]

Domme vraag, maar hoe kan je zien dat een camera goed is…?
Met veel megapixel en zoom, of als ze wat duurder zijn? :slightly_smiling_face:
Heeft iemand toevallig een erg goede compactcamera die je mij ook aanraadt? :]

xxx

Megapixels boeien geen reet, tenzij je van plan bent ze op grote spandoeken af te drukken.
Van inzoomen worden foto’s altijd lelijker heb ik het idee.

Ik had een fujifilm s2100HD, uitgebreide compact camera met veel functies. Maar die heb ik gister net verkocht.

Ja, precies. En ook vervelend, als ik dan een mooie foto heb willen ze alleen maar weten welke camera ik heb, want dan kunnen ze dat ook : (

En welke compact camera… Qua kwaliteit zijn ze vandaag de dag allemaal wel goed. Inderdaad NIET naar megapixels kijken, 5 is al genoeg en ze hebben tegenwoordig allemaal veel meer. Wat eerder een nadeel is, want je foto’s worden veel groter. Kijk inderdaad hoeveel en welke functies erop zitten etc. (:
Canon Ixus schijnt goed te zijn! Ik heb zelf een Casio Exilim, wel een goed dingetje maar verder niets bijzonders of speciaal goed ofzo.

Oke het is inderdaad zo dat het vooral aan degene ligt die achter de camera staat. Koop je de beste spiegelreflex betekend het inderdaad niet meteen dat je ook geweldige foto’s kan maken.

Maar wat ik wel merk ik sinds dat ik mijn 50mm lensje heb ik toch mooiere foto’s maak dan toen ik alleen de kitlens had. Met de 50mm lens krijg je erg mooie bokeh! En dat ligt dan ook weer een beetje aan de camera. Maargoed als je niet weet hoe je ermee om moet gaan krijg je niet die mooie bokeh, haha lastig! Ik denk dat het vooral aan de persoon ligt maar ook een klein deeltje aan de camera.

Is natuurlijk zo (:
Maar tegenwoordig zijn er zoveel mensen die gewoon een spiegelreflex kopen omdat ze denken dat hun foto’s dan opeens veel mooier zijn, en dat werkt natuurlijk niet zo. En als je dan alles op automatisch zet (dat doen die mensen) zijn ze vast nog net van betere kwaliteit ook, maar verder… Dan kan je dus veel beter nog wat langer proberen en veel oefenen met je compact camera, en als je die beu bent een spiegelreflex kopen, lijkt me logischer. : p

Ik heb de Canon SX 200is.

http://www.digitalcamerareview.com/assets/23905.jpg

Van de automatische stand leer je…heel weinig.

mmm… epistaxis zegt. en er zijn ook meiden hier die een hele mooie camera hebben maar die gewoon echt geen fotos kunnen nemen…

Precies, dat wilde ik dus zeggen xD
Maar TS maakt een betere keuze!

Ik zou een compact camera kopen in plaats van meteen een spiegelreflex.

Wij hebben thuis gewoon een compact camera van Canon. Dat ding maakt echt super foto’s. Of nouja, wij maken de foto’s, maar de kwaliteit van die camera is echt goed. En ik, persoonlijk, maak te weinig foto’s om een spiegelreflex aan te schaffen. Als ik nou iedere dag zou fotograferen zou ik het er wel voor over hebben, maar nu vind ik het gewoon zonde.
En als je net wil beginnen met fotograferen, weet ik niet of het wel zo slim is om zo’n dure spiegelreflex te kopen. Dalijk bevalt het toch niet en ligt dat dure ding stof te vangen in je kast.

Oké, hartstikke bedankt allemaal, geweldig dat er zoveel leuke reacties zijn. :]
Ik koop nog maar geen spiegelreflex, een compactcamera is genoeg voor nu, dan kan ik later idd altijd nog kijken, als ik echt iets beters en mooiers zou willen. :]

Super, dankjewel!
xx <3