Welke beroepen kan ik uitoefenen met MBO niveau 4?

Hey lieve meiden,

Al enige tijd ben ik opzoek naar bijbaantjes. In mei ga ik mijn opleidin, Mananger Dierverzorging (MBO niveau 4), afsluiten. Nu wilde ik vragen wat ik voor baantjes zou kunnen doen met deze opleiding, naast de dierenberoepen.
Naast de verzorging van dieren, leer je daar ook leidinggeven. Uit eindelijk zou ik dus leiding kunnen geven in een dierenwinkel of zelfs manager worden.

Maar de baantjes voor dierverzorging zijn er niet echt in overvloed en ik ben afhankelijk van OV en de fiets (heb rijbewijs maar geen auto). Ik zie heel vaak vacatures zoals bijvoorbeeld ‘leidinggevende bij Lidl’. Ik weet dat ik dat wel zou kunnen door ervaringen bij een andere supermarkt, maar om nou meteen als leidinggevende te gaan werken, ik weet niet of dat realistisch is, omdat je veelal toch moet groeien binnen een bedrijf.

Daarnaast was ik benieuw wat ik nog meer zou kunnen doen. Ik heb bedrijfseconomie gehad (ook fiscaal), vooral balansen opstellen.

Sorry als deze vraag hier niet thuis hoort.

Ik ben trouwens 20 en ik word in april 21. Dus mijn leeftijd zit ook niet snel mee.

Ik hoop dat er iemand is die weet wat ik kan doen? Ik ben wel bezig met open vacatures naar verschillende bedrijven enzo. Maar ik vind het lastig om in te schatten wat ik nou wel en niet kan.

Groetjes.

Nja, je hebt nergens garantie dat je wordt aangenomen. Dus waarom niet solliciteren op de banen die je wil?
Let er alleen wel op dat ze voor leidinggevenden vaak toch wel HBO zoeken…

Dus ik zou wel op banen solliciteren die aansluiten bij MBO niveau 4.

Zie je niets in doorstuderen op het HBO?

Jawel, alleen het probleem is dat ik geen idee heb wat ik wil studeren. Ik wil niet meer verder met dieren, maar wat ik wel wil doen is een raadsel. Ik ga nu waarschijnlijk een jaar naar Australië om te werken en te reizen. Dus echt een leidinggevende baan is niet echt een optie, maar ik was benieuwd of ik dit kon met mijn opleiding, en sommige leidinggevende functies zijn wel MBO 4 maar dan weet ik niet of dat gaat.

Ik solliciteer op elke baan die ik denk te kunnen doen. Maar door onzekerheid denk ik snel dat ik niet goed genoeg ben voor die baan. Terwijl ik het misschien prima zou kunnen.

Ik vind het overigens wel raar dat je niet weet wat je kan doen met een opleiding die je nota bene zelf volgt. Dan heeft de school daar ergens in gefaald.

Bij HBO opleidingen moet je even goed kijken wat de toelatingseisen zijn. Voor sommige opleidingen moet je bepaalde vakken afgerond hebben op havo niveau.

Misschien een helpende gedachte: jij bepaald niet of je goed genoeg bent voor die baan, dat doen zij wel. :wink: Dus gewoon solliciteren, op gesprek gaan als je mag komen en het beste van jezelf laten zien. En als je echt zo onzeker bent dat het jouw leven in de weg gaat zitten… Is hulp dan geen optie?

Ik ken iemand die die opleiding heeft afgerond en manager is van een dierenwinkel. Ook nog maar 22 jaar. Zie niet in waarom jou leeftijd niet meewerkt?

Ik zou gewoon op alles solliciteren wat je leuk lijkt inderdaad.

Oh echt? Hmm misschien moet ik toch niet zo twijfelen over mijn kunnen en het gewoon proberen haha. Ik ben gewoon bang om een te grote stap te nemen. Ik solliciteer ook op gewoon cassière en winkelmedewerkers enzo.

Naja ik weet dat ik sowieso diergerichte beroepen mag doen. En dat ik ook bijvoorbeeld administratief werk kan doen of in detailhandel kan werken. Maar ik vind het lastig in te schatten wanneer mijn diploma nou wel of niet voldoet. Maar mijn school is sowieso een faal haha. Geen aanrader.

Ik doe heel veel voor mijn zelfvertrouwen. Heb ook animatiewerk gedaan en alleen gereisd, dit helpt mij enorm. Alleen ja ik twijfel vaak over mijn eigen kunnen.

Ik kan voor zover ik weet gewoon met mijn opleiding de opleidingen doen die ik wil en desnoods heb je altijd nog toelatingstesten. Maar ik twijfel nog teveel en ik zou toch in de tussenperiode werk moeten hebben.

Wat zou je willen doen? Manager in een winkel kan sowieso wel.