Welk profiel?

Hoii

Ik zit in het derde jaar van het gymnasium, dit jaar moet ik dus een profiel kiezen. Er zijn er vier: C&M (cultuur&maatschappij), E&M (economie&maatschappij), N&G (natuur&gezondheid) en N&T (natuur&techniek).
Ik twijfel heel erg, want ik weet niet of ik nou N&G moet kiezen, of toch maar N&T. Ik wil sowieso wiskunde B kiezen en Frans als keuzevak, en misschien nog economie. Verder ga ik biologie en scheikunde kiezen, maar ik weet niet of ik natuurkunde er ook bij moet doen. Is het moeilijk? Dat lijkt me wel… Uit de klassieke talen kies ik Latijn, omdat dat zeg maar veel meer rijtjes leren is en daar ben ik goed in. Maar ik hoor van veel mensen dat het in de bovenbouw veel moeilijker wordt, dus willen jullie me advies geven en/of ervaringen delen?

xx

Latijn is ongeveer hetzelfde als Grieks lijkt me, alleen dan met ablativus. Grieks heeft ook heel veel rijtjes :stuck_out_tongue:

Ik persoonlijk vind natuurkunde niet per sé moeilijk, maar je moet het wel even doorhebben zeg maar. Weet je al wat je wilt studeren? Want voor bijvoorbeeld geneeskunde heb je natuurkunde wel nodig.

EDIT: Bio en sk zitten in N&G trouwens.

Volgens mij ben je al behoorlijk ver in je studiekeuze hoor! Vooral zo aan het begin van het jaar. Over Grieks of Latijn kan ik je helaas niks vertellen aangezien ik gewoon VWO doe. Natuurkunde heb ik overigens zelf ook. Het is echt een kwestie van of het vak je ligt of niet. Mij ligt het vak niet en voor mij is het echt een ramp. Ik ben iedere keer aan het vechten om een 5.5 als eindcijfer te krijgen. Tot nu toe is dat gelukt, maar wel met heel veel moeite. Overigens ken ik ook best wat mensen die het vak wel goed ligt en die voor een goed cijfer nou niet echt hard hoeven te werken.

Ik zou dus echt de afweging maken of het je ligt of niet. Daarnaast is het handig om, net zoals Stanza zegt, te kijken naar wat voor studie je later eventueel zou willen doen. Als je geen natuurkunde kiest, vallen er namelijk wel al echt een aantal studies af. Nu hoeft dat totaal niet erg te zijn, maar het is wel handig om naar te kijken.

Je zou eigenlijk even moeten kijken in welke beroepen/studies je geïnteresseerd bent! Voor sommige studies heb je bijvoorbeeld persé natuurkunde nodig.

Uit ervaring weet ik dat natuurkunde kapot moeilijk wordt, zit nu in de 6e en verhalen van anderen zijn niet vrolijk. Dus alleen kiezen als je het echt leuk vindt of het echt nodig hebt, maar ja je kunt in de 4e, 5e en volgens mij zelfs in de 6e nog een vak laten vallen als je genoeg vakken overhoudt. Daar zou ik goed rekening mee houden.

Eigenlijk heb je aan wiskunde b vooral iets, als je ook natuurkunde hebt. Met die combinatie kan je namelijk veel technische studies doen. Denk er dus even over na of je een technische studie wilt doen of de geneeskunde in wilt, want daar heb je ook natuurkunde voor nodig. Met een combinatie van N&T en N&G kan je ontzettend veel studies gaan doen, maar het moet natuurlijk wel haalbaar voor je zijn om voor natuurkunde te slagen.

uit ervaring weet ik dat scheikunde, natuurkunde, biologie etc. echt moeilijk is/wordt. Ik had eerst ng met scheikunde, natuurkunde en biologie duits geschiedenis en economie. na 3/4 jaar ben ik overgestapt naar em (alleen nog biologie) omdat ik scheikunde en natuurkunde te moeilijk vind/vond. uit verhalen blijkt ook dat het erg pittig is/wordt. Dus denk daar ook goed over na! btw je kan van nt nog wel naar ng maar niet andersom.

Hoi,
Ik heb dan wel geen natuurprofiel, maar ik zit gemengd in mijn stamklas met mensen die dit wel hebben, en sommige mensen hebben moeite met natuurkunde, en sommigen juist met scheikunde maar er zijn er ook bij waarbij allebei de vakken vlekkeloos verloopt! Je moet maar eens kijken hoe het dit jaar gaat met die vakken. Als je goede cijfers haalt en volgend jaar alles ook goed bijhoudt zou het toch wel moeten lukken. Dat hoor ik dan wel van mensen uit mijn klas met NT of NG (met natuurkunde) profiel!

Ik vond persoonlijk Latijn in de bovenbouw wel meevallen. De belangrijkste grammatica heb je gehad dus het is vooral vertalen en het begrijpen van teksten. Maar dat geldt voor Grieks hetzelfde volgens mij. Bovendien, belangrijke grammatica en woorden staan in het woordenboek dat je er vanaf dan basically elke keer bij mag houden…

Wat natuurkunde betreft, geen idee. Ik heb altijd wel verhalen gehoord over mensen die het lastig vonden. Misschien is het een idee om aardrijkskunde als keuzevak te kiezen? Als het goed is kan je natuurkunde dan laten vallen wanneer het te lastig blijkt en aardrijkskunde in je pakket nemen.

Succes!

Álles wordt moeilijker naarmate je verder komt. Dus laat het daar niet van af hangen. Als je nu al redelijk goed bent in de vakken die je noemt, dan kom het met genoeg motivatie, discipline en hard werken echt wel goed.

Verder zou ik je ook aanraden om te kijken wat je misschien wilt studeren na je middelbare school, zoals al is gezegd. Voor geneeskunde bijvoorbeeld heb je namelijk natuurkunde nodig.

Ik zit in 6V en heb Latijn en Grieks.

Ik ben in beide op zich wel goed, maar ik vind Latijn veeel moeilijker. Heel veel mensen in mijn klas hebben spijt dat ze het hebben gekozen. :confused: Ik was in de 2e en 3e in beide talen even goed en nu ben ik veel beter in Grieks. Maar goed, dat verschilt per persoon.

Ik zat vorig jaar ook te twijfelen tussen N&T en N&G, uiteindelijk N&G gekozen, ik ben beter in wiskunde B maar geloof me, natuurkunde in de bovenbouw wordt echt een hel.

Ik weet niet hoe het op jouw school gaat, maar biologie en scheikunde zitten toch standaard in N&T? Bij ons was ook N&G standaard wiskunde A en N&T wiskunde B.

In elk geval kan ik je ook vertellen dat aardrijkskunde heeeel makkelijk is, hoor. Dat moet toch ook verplicht bij N&G? Ik weet het allemaal niet meer lol.

Ik vind natuurkunde eigenlijk net zo moeilijk als in de onderbouw, echt niet per se moeilijker dan andere vakken. Als ik jou was zou ik n&g doen met natuurkunde, frans, latijn en economie → zo heb je 2 keuzevakken en kan je nog altijd economie of natuurkunde laten vallen.

Ik heb Grieks en ik bak er geen ruk van maar ik heb geen Latijn dus daar kan ik niets over zeggen. Ik weet wel dat het beide gewoon net zo veel rijtjes stampen is.

OH ik moet natuurlijk wel zeggen dat jij dus in het vernieuwde examenprogramma zit, maar ik weet niet of 't dan moeilijker is.