Wel vrienden maken of niet?

Hoi,

Tot mijn grote teleurstelling ben ik dit jaar van VWO 1 naar HAVO 2 gezakt. Ik vond dat echt heel jammer en mijn vader is heel streng en werd daarom dus ook heel boos. Ik wil er hard voor werken zodat ik van HAVO 2 naar VWO 3 kan volgend jaar maar daar komt wel iets bij kijken :’(

In VWO 1 heb ik niet echt vrienden kunnen maken en dat heeft meerdere redenen. Ik wilde in VWO 2 vriendinnen maken want er kwamen nieuwe mensen bij en er gingen ook mensen weg,maar aangezien ik ben afgezakt naar HAVO 2 zit ik in een klas vol met nieuwe mensen die ik niet ken.

Ik geloof dat het zal gaan lukken om naar VWO 3 te gaan na volgend jaar. Maar als ik dan vriendinnen heb kunnen maken in HAVO 2 en ik naar VWO 3 ga zit ik weer in de klas waar ik eerst in zat met een aantal mensen die ík niet leuk vindt (en er zullen ook wel nieuwe mensen zijn) maar zit ik dan niet bij mijn vriendinnen. Dan zou je zeggen dat ik beter geen vrienden zou maken.

Maar stel dat ik niet overga naar VWO 3 maar HAVO 3 dan zit ik weer een jaar zonder vrienden want dan zijn er allemaal vriendengroepen gevormd zonder mij.

Ik weet dus even niet wat ik moet doen,ik ben ook wanhopig op zoek naar vrienden. Dit klinkt heel triest,maar ik voel me vaak eenzaam en ik ben ook wel klein waardoor ik me onzichtbaar voel. Ik heb wel een aantal vriendinnen,maar die hebben dan natuurlijk meer vrienden waardoor ik me een beetje anders voel.

Wat moet ik doen? En hoe kan ik het beste vriendinnen maken?

Groeten.

Ik zou gewoon vrienden maken hoor. De meeste vrienden van mij zitten ook in een andere klas/niveau. (Ik zat afgelopen jaar ook maar met een hele goede vriendin en met de rest konden we gewoon goed mee omgaan.)
Maar je hoeft niet met iedereen vrienden te worden. En stel je voor je gaat dat jaar naar 3 vwo dan zie je die anderen nog wel in de pauze.
Geloof me het is niet heel moeilijk om vrienden te maken, als je maar je zelf bent en aardig doet tegen anderen. Maak je maar niet zo druk het komt vanzelf goed.

Rare redenering. Je kan toch gewoon vrienden blijven ondanks dat je in een andere klas zit?

Dan zou dat straks helemaal wat worden in de bovenbouw, dan heb je allemaal verschillende vakken en heb je verschillende klassen…

^ Of op een volgende opleiding.

Gewoon vrienden maken. Al mijn vrienden zaten op het vwo en veel van mijn andere vrienden (op de havo) zaten in een andere klas…

en je kan altijd gewoon nieuwe vrienden maken in een nieuwe klas.