EDIT: Ik zet het ook maar even in mijn beginpost.
Ik heb besloten om niet te gaan studeren. Ik ga dit jaar inderdaad gebruiken om weer mezelf te worden. Ik heb binnenkort mijn eerste afspraak bij de psycholoog en ik ben in behandeling bij een natuurgeneeskundig therapeut.
Ik voel me alleen echt nutteloos. Ik heb niet veel contacten meer. Als ik iemand aanspreek komt er wel een gesprek, maar uiteindelijk stopt dat gesprek weer en komt er toch niks van. Er is nog maar één iemand die ik echt als (goede) vriendin zie, haar ken ik vanaf de basisschool al. Alleen heeft zij het ook heel erg druk met school en werk.
Het lijkt een beetje alsof de vrienden van de middelbare alleen vrienden waren omdat je ze (verplicht) 5 dagen in de week zag.
Ik voel me gewoon heel eenzaam en echt nutteloos omdat ik voor mijn gevoel ook stil sta nu.
-----
Hoi meiden,
Ik zit echt met een moeilijke beslissing. Wegens omstandigheden is het met mij steeds slechter gegaan vorig jaar. Sinds de tweede zat ik niet in een al te fijne thuissituatie. Net voordat ik naar de zesde ging (vorig jaar, augustus) werd het allemaal nog iets erger. Mijn vader besloot op te biechten dat hij een paar keer is vreemdgegaan. De meest recente keren waren verspreid tussen mei-augustus. Sindsdien is de band tussen mijn vader en mij ook slechter geworden. Van tevoren waren we onafscheidelijk, we deden alles met elkaar. Nadat hij het had opgebiecht heb ik een paar weken niet met hem gepraat. Ik kon hem niet eens aankijken. Mijn vader kreeg ook suïcidale ideeën etc.
Dit even in het kort wat er is gebeurd.
Toen moest ik naar school. Ik merkte dat ik me niet meer goed kon concentreren en leren ging ook niet meer zoals vanouds. Alles opslaan duurde 10x zo lang. Ik stelde alles uit (zo was ik voor de rare gebeurtenissen niet, maakte alles meteen op de dag dat ik het op kreeg etc.), kreeg mijn huiswerk niet meer gemaakt. Opdrachten waar anderen een kwartiertje over deden waren voor mij bijna onmogelijk om te maken, ik deed er een uur/anderhalf uur over. Gewoon omdat ik me niet kon concentreren, dat wat ik las drong niet tot me door. Ik dacht eerst dat het kwam doordat dit het laatste jaar op de middelbare was, als in geen zin meer hebben etc. Maar het niet kunnen concentreren en uitstellen werd steeds erger. Ik merk nu ook met televisie kijken dat ik mijn aandacht er niet bij kan houden. Ik vergeet ook veel dingen. Ik kan geen boek lezen, na 2/3 bladzijdes kan ik me niet meer concentreren. Laatst moesten we meubels halen in Duitsland. Op de terugweg herkende ik de weg gewoon bijna niet, pas op het laatste moment weer. Vroeger had ik dit wel. Ik schakel nu minder snel zeg maar, het dringt niet (meteen) tot me door.
Ik ben gestopt met rijlessen omdat ik het niet meer aan kon, ik werk nog steeds niet omdat ik dat ook niet kan. Ik voel me gewoon echt geestelijk op, gewoon opgebrand. Ik regel niks meer. Kapper bellen is me al teveel. Als mijn vader me niet had geholpen met inschrijven bij de universiteit en me niet zo gepusht had, had ik dat nu nog niet gedaan. Ik heb last van stemmingswisselingen. Als ik een meningsverschil heb vergt dit zoveel energie. Dan ben ik voor de rest van de dag gewoon nokkie; een drukkend gevoel in m’n hoofd en hartstikke moe. Ik heb gelukkig (met heel veel pijn en moeite) mijn examens gehaald, niet met de beste resultaten maar het is me op een of andere manier toch gelukt. Ik had me er al op ingesteld dat ik zou zakken, wat wonder boven wonder uiteindelijk niet is gebeurd.
Nu komt mijn beslissing… Ga ik wel verder met studeren of niet? Ik hou niet van dingen niet proberen, ik wil het heel graag. Ik heb als ik niet ga studeren het gevoel alsof ik stil sta. Dan kan ik een jaar gewoon niet verder met studeren. Ook heb ik echt het gevoel dat ik een aansteller ben als ik het niet probeer. Maar diep van binnen weet ik ook wel dat het een bijna onmogelijke opgave zal zijn áls ik het ga proberen. Veel zelfstudie, dat kan ik op dit moment niet of met heel veel moeite. Ik ga dan zeer waarschijnlijk ook niet met veel plezier naar school. Dan nog het geld. Sociale leenstelsel… ugh.
Het idee om een jaartje er tussenuit te gaan kwam trouwens van mijn ouders en mijn vriend. Zij hadden het erover gehad toen ik op vakantie was.
Ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen, en de universiteit moet het vóór 1 september te horen krijgen. 1 september is bijna… Help