Wel of niet oké

Hi, vraagje .

Ik heb onveilige seks gehad. Daarna gaf de GGD aan dat ik een thuis test moest doen voor chlam & gonorroe. Die was negatiedf. Echter, op een of andere manier kan ik het niet van me afschudden dat er een kans is op bijvoorbeeld hiv (al is de kans 0.2% gemiddeld). Nu gaat dit om een interactie met een oud-collega van mij. Denk je dat ik hem kan vragen of hij iets “heeft”, of is dit vreemd? Het is immers maanden geleden. Verder heb ik ook geen klachten. Ja, behalve keelpijn, maar dat zal komen door het weer en iedereen om mij heen die ziek is.

Heb wel gemerkt dat mijn menstruatie wat minder is dan gemiddeld, maar heb gelezen dat dit 1. geen kenmerk is en 2. normaal kan zijn en dat je alleen naar de dokter hoeft voor te veel bloedverlies.

groejtessss

Herkenbaar. Ook ooit gehad en ben een beetje hypochonder, dus dacht ook gelijk daar aan.

De kans op hiv is echt minimaal. In Nederland leven er naar schatting 24.110 mensen met hiv. Van hen weten er 1.400 niet dat ze hiv hebben. Daar moet hij maar net tussen zitten.

Het is nooit uit te sluiten, maar als jij geen andere soa’s hebt dan kan je hiv meestal echt uitsluiten. Als je het echt zekerheid wil moet je drie maanden na de seks een soa test laten doen bij een kliniek (kost wel redelijk wat geld). Maar mijn huisarts raadde dat eigenlijk af, omdat de kans zo extreem klein was.

1 like

En niet meer onveilig doen! :slight_smile:

1 like

Ja je kan het aan hem vragen maar is beetje raar denk ik. Ik zou niets doen.

Je hebt 0,2% kans om geïnfecteerd te raken als hij hiv positief en besmettelijk zou zijn. De kans dat jij dus hiv hebt opgelopen is dus heel veel kleiner, immers 0,2% x de kans dat hij besmettelijk is = veel lagere kans.

Als je het niet kunt loslaten kun je inderdaad een hiv (en syfilis) test doen 3 maanden na het contact. Serologische testen zijn minder duur dan de chlamydia en gonorroe testen.

Maar, gebruik de volgende keer gewoon een condoom. Minder stress, geen soa’s, minder lekkage en geen spermavlekken in je bed. Wel zo fijn. :wink:

1 like

Dus in principe gewoon laten voor deze keer en aankomende keer wat beter nadenken?

1 like

Ik zie op de soapoli-online website dat er een zelftest is waar je je eigen uitslag op kunt aflezen. Is dit eventueel een ding om mij mee “gerust te stellen”?

Nee, doe gewoon een test bij de huisarts of ga naar de GGD als je jonger bent dan 25. Maar, zoals ik al zei, je kunt het pas uitsluiten 3 maanden na het contact.

2 likes

Waarom niet? Een test bij de huisarts is ten koste van m’n eigen risico, wat geen optie is. Daarnaast ben ik dus al naar de GGD geweest voor de andere test. Een thuisgestuurd kan dan toch prima

Daarnaast eraan toevoegend dat soaaidsnederland deze testen goedgekeurd heeft, er is dus onderzoek naar gedaan → wordt opgestuurd naar laboratorium

Is een soa-thuistest betrouwbaar? (soazorg.nl)

Ik ben toen om deze redenen naar de huisarts geweest (GGD had ook gekund, maar het werd bij de huisarts ook vergoed en ik heb een hele lieve huisarts). :sweat_smile:

Als je bij de GGD bent geweest, dan zit je redelijk goed toch? Als je maar op de vaakst voorkomende soa’s hebt getest drie maanden na de seks

1 like

Als Soaaids Nederland deze test heeft goedgekeurd, dan kun je het daar doen. Ik vind het zonde van het geld als je gratis bij de GGD kunt, maar het is jouw geld. Maar, je moet wel 3 maanden na het contact wachten, anders heb je nog niks aan de uitslag.

1 like

Gonorroe en Chlamydia kun je al na 2 weken na het contact uitsluiten. Hiv en syfilis pas na 3 maanden. Hepatitis B dacht ik pas na 4 maanden, maar dat is alleen relevant als je seks hebt gehad met iemand uit een hepatitis B land.

1 like

Het is inmiddels besteld, ik laat weten wat mijn ervaring hiermee is, voor het geval anderen hier iets aan kunnen hebben in het vervolg.

Te hypochonder om het te “laten gaan”, maar denk dat het niks bijzonders zal zijn. Ff testje doen, weet ik zeker dat ik 100% gezond ben en dan kan ik stoppen met al dat gemaal in m’n hoofd de hele dag :slight_smile: Denk dr nu al zo lang over na, is eigenlijk niet meer te doen op dit punt

1 like

Ahhw, herkenbaar. Succes!

1 like

Ja, daarom. Mijn huisarts zei toen drie maanden wachten en dan op alles laten testen? Maar dat was toen gewoon makkelijk.

1 like

Thanks! Testje gedaan, ging best gemakkelijk met zo’n naaldje . Nu ff afwachten en dan met een gerust hart weer door :slight_smile:

Ennnnn uitslag is goed, dus helemaal blij :slight_smile:

1 like