wel of niet een presentatie houden over mijn ziekte en visuele handicap

Hay iedereen!
Ik zit ergens mee… Ik ben nu bijna twee maanden bezig op een nieuwe opleiding. Voor deze opleiding zat ik op een speciale school.Ik voel me best vertrouwd en goed in de klas en zou ze best wel over mijn ziekte en handicap willen vertellen. Sommigen zeggen niet doen! straks gaan mensen raar tegen je aankijken. Andere mensen zeggen doe wel! het past bij je om open te zijn over alles. Wat zal ik doen?

Ik snap zelf nooit echt waarom je zoiets zo duidelijk zou willen aankondigen. Een meisje uit mijn klas heeft ook een hele presentatie gegeven over haar aandoening. Ik snap wel dat het misschien vervelende vragen voorkomt en duidelijkheid geeft, maar zelf zou ik er niet zo’n big deal van maken. Als zoiets ter sprake komt zou ik het vertellen, maar ik zou er niet zelf over beginnen door middel van een presentatie, dan zou ik mezelf al gauw als aandacht-vrager zien. Nu ben ik zelf sws niet zo heel open over mijn privé leven, en al helemaal niet als ik die mensen nog ‘‘maar’’ 2 maanden ken.

Maar het is je eigen keuze, ik kan dus wel begrijpen waarom jij het misschien wel wilt doen.

Als jij daar behoefte aan hebt, vooral doen. Maar mijn ervaring leert dat het allemaal niet zo expliciet hoeft. De meeste normale mensen stellen vanzelf wel gewoon een normale vraag aan je over je aandoening, daar hoef je niet per se zoiets groot van te maken.

Maar nogmaals als jij er wel behoefte aan hebt om het zo te vertellen, moet je het vooral doen. Juist met een presentatie kun je dat dan goed doen.

Ik denk dat mensen het heel interessant vinden om daar iets over te horen van iemand die het zelf heeft. En als mensen er negatief op reageren…tja, dan zegt dat meer over hen dan over jou.
Ik zou het in ieder geval knap vinden en er respect voor hebben dat iemand dat durft te delen.

Ik zou het ook niet doen. Het komt zo ‘geforceerd’ over als je een presentatie geeft. Maar stel dat je een keer een presentatie voor een bepaald vak moet geven, kun je dit natuurlijk wel kiezen als onderwerp.
Waarschijnlijk komen de mensen in je klas het vanzelf wel te weten als ze er bijvoorbeeld een vraag over stellen. Als het ter sprake komt kunt je het gewoon vertellen.
Maar als jij je er goed bij voelt, kun je het natuurlijk wel doen.

Eigenlijk hangt het er meer af van wat voor aandoening eigenlijk. Persoonlijk vind ik dat je er niet iets groots van moet maken als het er niet echt toe doet in het dagelijks leven. Ik heb ook een aandoening maar in mijn dagelijks leven stoor ik me er niet aan zeg maar. Maar als het bijvoorbeeld iets is waar je klasgenoten rekening mee moeten houden of iets dan zou ik t doen.

Ik zou het zelf niet doen, ik hou er niet van om op zo’n manier aandacht naar mezelf toe te trekken. (hier bedoel ik trouwens niet mee dat het perse iets slechts is) Maar als jij dat graag wilt, moet je het doen! Ik denk alleen dat je het ook bijvoorbeeld aan mensen kan vertellen als ze er naar vragen, dat je er op die manier open over bent.

Ik snap dat je een keuze maken lastig vind, heb zelf ook in zo´n positie gezeten. Ik neem aan dat je hier een beetje mee zit en dat je het dus eigenlijk wel belangrijk vind. Zelf zou ik denk ik met je coach afspreken om een keer iets tegen je klas te vertellen, gewoon kort wat het inhoud zonder een gehele presentatie.
Dan weet je klas er toch wat van en kunnen ze rekening met je houden mocht dat nodig zijn.

Ik zou het zelf niet doen tenzij iedereen er de hele tijd vragen over stelt of dat je merkt dat ze je totaal niet begrijpen. Als je het dan gaat doen kun je beter in het begin iets zeggen van:‘ik merkte dat niet iedereen begreep wat mijn ziekte inhoud en ik veel vragen erover krijg, daarom denk ik dat het verstandig is om het even uit te leggen’
Dan zullen ook minder mensen denken dat je aandacht wilt of veel zelfmedelijden hebt ofzo…
Maarja het is jouw keuze natuurlijk, veel succes in ieder geval

Ik zou het zeer zeker niet doen. Hiermee plak je onbewust groot een label op jezelf.
Om maar een klein voorbeeld te geven: Jaren geleden had een meisje uit mijn klas een presentatie gehouden over bisexualiteit (omdat zij dit zelf was) en voor mij was ze onbewust ‘die ene die bi is’ terwijl er nog een meisje bi was, maar zij was voor mij gewoon ‘huppelepup’.

dankjulliewel allemaal! ik ga denk ik eerst nog ff praten met mijn slber. Ik had al een keer op het laatste moment gezegd dat ik het toch niet wou en vind het niet vervelend om het alweer af te zeggen dus ik denk dat ik er heel kort ff wat over vertel.

Sorry maar ik vind dit gewoon een kwestie van er volwassen mee om gaan. En als je er zo mee om gaat vind ik dit niet respectvol en ligt het meer aan jou dan aan dat meisje.

Ja maar het is toch nergens voor nodig om het zo groot te maken? Je hoeft geen presentatie te geven dat je biseksueel bent, niemand vraagt daarom. Het verandert jou toch niet als persoon. Ik zie echt niet waarom het nodig is. Tenzij mensen er vragen over hebben of het niet begrijpen en je wilt niet aan 25 personen continu uitleggen wat je hebt, ja dan begrijp ik het. Maar niet zo maar out of the blue. Ik vind dat een beetje aandacht trekken wat onnodig is. TS is nu gewoon misspositivo, straks is ze misspositivo met die ene ziekte die er zo nodig een presentatie over moest geven.

Ik zou het niet doen. Ik heb ook een beperking en ik heb er van geleerd dat je het beste gewoon even kunt aangeven zonder er uitgebreid over te vertellen, want het kan in je nadeel gaan werken.

Respectloos vind ik een beetje een rare bewoording van je.
Aangezien ik iedereen met respect behandel. Wat het eerste in mij opkomt als ik aan iemand denk heeft toch helemaal niets met respect te maken?
Ik vind, en dat blijf ik zeggen, dat als madame die ik dus kende, een presentatie gaat houden, en het regelmatig over dat specifieke iets heeft dat ze zich absoluut zelf een label opplakt. Wat boeit het nou of je zus bent of zo hebt. Maar als je het heel groots gaat maken dan is dat het eerste waar ik aan denk. Wat een onzin dat dat met onvolwassenheid en gebrek aan respect te maken heeft.

Dit ja :slightly_smiling_face: Je kunt er kort een keer iets over zeggen, maar een presentatie lijkt vaak op aandachttrekkerij, doordat je iets veel groter maakt dan het is (zo kan het dan over komen). Als je wilt dat anderen er vanaf weten, zou ik er gewoon kort iets over vertellen.

Verder ben ik het eens met @Valar Morghulis: op deze manier plak je jezelf toch (vaak onbewust) een label op.