Wel of geen wiskunde?

Hoi! Ik zit met een probleem…

Ik weet niet of ik wiskunde moet kiezen. Ik die nu in 3VMBO-tl en ik wil volgend jaar denk ik naar de TL+ klas, voor als je naar de havo wilt dus. Ik moet volgende week een pakket kiezen, en ik denk dat ik dit doe: Nederlands, Engels, Biologie, Duits, Economie en Wiskunde.

Maar ik twijfel dus heel erg aan wiskunde, aangezien ik met moeite een 6’je sta. Ik heb heel veel hulp nodig om een 7 te halen, en volgend jaar word het natuurlijk alleen maar moeilijker omdat we ook al Wiskunde op havo niveau krijgen.

Dus nu denk ik eraan om het te vervangen voor Scheikunde, maarja ik weet niet of dat echt slim is? Denken jullie dat het niet erg is als je wiskunde zou laten vallen? (Ik weet nog niet wat ik worden wil…)

Als je naar de havo wilt, kan je wiskunde wel laten vervallen omdat je dan Cultuur&Maatschappij kan kiezen (dus wel met economie, maar geen wiskunde).

Misschien even naar de decaan gaan?

Ja dat ga ik morgen ook even doen denk ik. Bedankt!

Ik zou wiskunde echt niet laten vallen. Wiskunde is voor heel veel studies een vereiste en ik denk dat je jezelf echt gaat beperken als je het niet kiest. Het is misschien wat harder werken, en ook al sta je er een 5 voor, maakt toch ook niet zoveel uit? Maar dan heb je het in ieder geval wel gehad.

Lijkt me niet slim, hoe moeilijk je 't ook vind. Tegenwoordig willen vrijwel alle opleidingen dat je een minimum van wiskunde C hebt… Ligt er dus ook aan wat je na je havo wilt doen dan, en praat met je decaan idd!

ik zou wiskunde echt niet laten vallen! ik moet over twee weken ook mijn profiel kiezen, ik zit dan wel op het atheneum maar bij ons heb je wiskunde echt bij zo veel vakken nodig. Jij wilt graag economie kiezen en daar is wiskunde echt wel bij nodig denk ik hoor op de havo dus ik zal het wel kiezen als ik jou was. Je hebt er zo veel aan op havo en op een vervolg opleiding ook

Scheikunde is toch ook heel lastig? Of ligt dat voor jou anders? (Meestal geldt namelijk dat als mensen niet goed in wiskunde zijn, vakken als scheikunde enzo ook niet echt lukken. Maar ik kan dat niet bepalen natuurlijk.)
Ik zou toch voor wiskunde kiezen. Zoals Sooooph al zei is het voor veel studies een vereiste en sowieso heb je het vaak nodig, ookal is dat maar bij kleine dingetjes. Ik snap ook eigenlijk niet waarom wiskunde buiten sommige pakketten valt: ik zie het als een essentieel vak.

Ik weet niet wat je precies wilt worden? wel weet ik dat je voor heel veel opleidingen wiskunde nodig hebt in je profiel dus ik zou dan maar is goed naar de profieleisen gaan kijken van de opleiding die je waarschijnlijk wilt gaan doen

Wiksunde laten vallen is niet slim! Zoals al gezegd vragen heel veel studies naar wiskunde, ook al heb je maar wiskunde A of C.
En geloof me, ik ben ook echt heel held in wiskunde… Maar even een paar jaartjes doorbijten en bijlessen enzo, en je geniet er later alleen maar van!

ik laat wiskunde ook vallen, ik kan het echt niet.
dan kan je het toch beter niet kiezen? , of moet ik dat dan opgeven en niet slagen?
en op veel opleidingen maakt het niet veel uit hoor zoveel beperk je je niet.
ik ken een meisje en die doet nu secretaresse opleiding en die is geslaagd zonder economie en wiskunde.

Best wel weird is dus dat ik niks van scheikunde begrijp maar toch altijd hoge cijfers haal, dus eigenlijk wel. Maarja ik zou op de havo dan denk ik E&M kiezen. Ik ga iig nog wel even met de decaan en mijn ouders praten erover…

Thanks voor jullie reacties. :grinning:

Ik zou echt wel wiskunde kiezen! Ja, het is veel werk, en ja, het is soms lastig, maar het vormt de basis voor bv. scheikunde. Bij scheikunde krijg je namelijk na een tijdje ook veel rekenen. Ik wist niet eens dat je wiskunde kon laten vallen eigenlijk :stuck_out_tongue:

Ik ben echt van mening dat je wiskunde nooit moet laten vallen. Ik kan ook geen wiskunde, sta er ook altijd tussen de 4 en de 5 voor, maar so what? Met een 4 voor wiskunde slaag je nog gewoon. Ik kan het trouwens niet eens laten vallen, op VWO is wiskunde verplicht.

En voor die secretaresse-opleiding zijn wiskunde en economie misschien niet nodig, maar voor heel erg veel opleidingen is het wel verplicht en het is zonde als je dan een heleboel dingen moet laten vallen omdat je geen wiskunde hebt gehad.

hoewel er wel een nieuwe regeling dat je minimaal een 6 voor wiskunde/engels/nederlands moet staan, maar ik weet niet of dat alleen op het vwo geld of voor alles.
ik zou het gewoon echt niet laten vallen trouwens, ik denk nmlk dat je er later echt spijt van gaat krijgen ookal denk je nu nog van niet.

Hoe willen ze nog mensen laten slagen als alles zo streng wordt de komende jaren?

Wat zegt je mentor er trouwens over?

Maar die gaat wel over een paar jaar pas in toch?

You wish odx’]

ik zou wis gewoon houden… op veel opleidingen wordt er wel naar gevraagd… na je exames ben je blij dat je net wat meer moeiete heb gedaan ervoor … ookal zijn het alleen 6jes of zelfs 5.5 … het zijn voldoendes

Ik weet dat bij ons op het VMBO-tl geldt dat je een voldoende op Nederlands&Engels moet staan. Maar volgend jaar word het aangescherpt, dan komt wiskunde er ook nog bij ja dus volgens mij moet dat ook…

Als je geen wiskunde kiest kan je alleen C&M op de havo gaan doen, als je E&M wil doen heb je echt Wiskunde nodig. Voor veel opleidingen heb je ook Wiskunde nodig, dus ik zou het echt kiezen!

Ik weet alleen ook niet precies hoe het met die regel zit die hierboven al genoemd wordt, of dat het al zo is of per wanneer het ingevoerd wordt dat je per se een voldoende moet halen. Want ja, als je er nu al moeite mee hebt en je moet 5havo met wiskunde gaan halen…