Meis, je ging er al in met de gedachte ‘ik ga voor gek staan’. Dan is er ook een grotere kans dat het niet zo lekker gaat omdat je je alleen focust op de slechte dingen. Als iemand een keer zn neus ophaalt denk jij meteen dat je het gigantisch slecht doet… Zoals iedereen al zegt: Iedereen moet het doen. Nu én later! goed dat je het geprobeerd hebt iig, blijf dat ook gewoon doen!
Bij ons op school kan je een faalangsttraining volgen. (ook school- en examenstresstmeetings enzo). Kijk anders of er ook voor jou zoiets beschikbaar is?
Een spreekbeurt houden is echt niet zo erg. Stel dat je een zin verkeerd zegt? Of dat het onderwerp niet iedereen intresseert? Nou en? Denk je nou echt dat ze jarenlang gaan nadenken over jouw spreekbeurt? Waarom vind je het eigenlijk zo erg wat anderen er van vinden?
Wat bij mij hielp: Denk is terug aan spreekbeurten van anderen. Hoe luisterde jij naar ze? Waar dacht je aan? En hoe lang en vaak heb je er later nog op teruggekeken?
Bij mij was het: Ik luisterde wel, maar alleen echt aandachtig als het me boeit. Als iemand een fout maakt? Dan lach je twee seconden en daarna ben je het weer kwijt. Die hele spreekbeurten ben ik aan het eind van de dag al praktisch weer vergeten. En zo gaat het bij de rest waarschijnlijk ook!
Maak er iets leuks van. Kin omhoog en gaan met die banaan! Je klasgenoten zitten er niet om je uit te lachen
Bovendien hebben ze waarschijnlijk juist heel veel respect voor je zodra je wel je spreekbeurt gedaan hebt! Succes!