Wel/niet mijn spreekbeurt doen?

Heey (:

Ik twijfel:

1. Ik doe mijn spreekbeurt, ga hard af/ga huilen en sta compleet voor gek. Maar ik krijg waarschijnlijk wel een voldoende.
  2. Ik doe mijn spreekbeurt niet, ga niet af, sta niet voor gek en krijg een 1.

Zou ik gewoon kunnen zeggen dat ik hem niet wil doen en een 1 wil?

edit: ik heb faalangst en sociale angst iets dus ik heb hiervan echt al een week buikpijn…

Nee je moet m gewoon doen. Huppa, hoort erbij.

En what about even doorzetten en gewoon die spreekbeurt doen en dan een zesje halen? Als je dat soort dingen niet doet word je er nooit beter in. Vraag desnoods of je het voor de leraar alleen mag doen (zonder klas), een jongen op mijn school die stottert mag dat wel.

Ik heb ook faalangst, en ik ga mijn spreekbeurt gewoon houden. Als ik het kan dan kan jij het ook.

Door het niet te doen maak je het alleen maar erger. Als je wil dat je faalangst en sociale angst minder wordt, zul je zulke dingen juist moeten gaan doen.

miss kan je met je docent praten ofzo en het dan voor een kleiner groepje vrienden ofzo doen… maar ik zal het wel proberen te leren ofzo dat het minder eng word want later bij je studie moet je echt super vaak powerpoints doen enzo…

Spreekbeurten horen gewoon bij school. Niet aanstellen dus en gewoon doen, iedereen komt aan de beurt.

Faalangst is niet zomaar wat hoor…

Zeg ik dat? Ik heb zelf ook faalangst dus ik snap dat ze er tegen op ziet, maar hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer je er tegen op gaat zien, hoe slechter het gaat.

Het hoort er nou eenmaal gewoon bij. Niemand houdt van spreekbeurten, faalangst of niet, maar iedereen moet ze doen. Die zenuwen neem je maar voor lief, die gaan wel weer over als je het eenmaal hebt gedaan. Een 1 haal je namelijk niet of heel moeilijk weer op.

Ik vind dat je harder afgaat als je het niet doet.

Heb zelf vroeger met faalangst een spreekbeurt gegeven. Ben jankend de klas uitgerend, maar heb mezelf wel herpakt. De klas had enorm veel respect daarvoor.

Succes met je spreekbeurt (:

De huisarts kan je propanolol voorschrijven. Dat helpt tegen faalangst/plankenkoorts.

Ik heb ook last van faalangst.
De eerste keer dat ik een presentatie moest doen vorig jaar deed ik het ook alleen voor twee docentes. Daarna voor een paar vriendinnen, de keer erna voor vriendinnen en een paar random klasgenoten en nu gewoon voor iedereen en begin ik het zelfs leuk te vinden.

Misschien kan je met je docent(e) het erover hebben en het voor een iemand/een kleinere groep doen.

Wel doen. Spreekbeurten heb je niet alleen op school, maar ook later in de praktijk. Presentaties geven voor bedrijven bijvoorbeeld, wat wil je dan doen? Je ook ziek melden?

Rustig oefenen thuis, desnoods geef je eerst een presentatie voor wat bekenden om te oefenen. En blijf rustig ademhalen. Je kunt het!

Gewoon doen. Je staat juist voor gek als je 'm niet doet als enige. Ik zou wel eerst naar je leraar gaan zodat hij er rekening mee kan houden.

Gewoon doen, meis! Komt echt wel goed. Zou sowieso liever een 6 hebben dan een 1.

Meis, je ging er al in met de gedachte ‘ik ga voor gek staan’. Dan is er ook een grotere kans dat het niet zo lekker gaat omdat je je alleen focust op de slechte dingen. Als iemand een keer zn neus ophaalt denk jij meteen dat je het gigantisch slecht doet… Zoals iedereen al zegt: Iedereen moet het doen. Nu én later! goed dat je het geprobeerd hebt iig, blijf dat ook gewoon doen!
Bij ons op school kan je een faalangsttraining volgen. (ook school- en examenstresstmeetings enzo). Kijk anders of er ook voor jou zoiets beschikbaar is?

Een spreekbeurt houden is echt niet zo erg. Stel dat je een zin verkeerd zegt? Of dat het onderwerp niet iedereen intresseert? Nou en? Denk je nou echt dat ze jarenlang gaan nadenken over jouw spreekbeurt? Waarom vind je het eigenlijk zo erg wat anderen er van vinden?

Wat bij mij hielp: Denk is terug aan spreekbeurten van anderen. Hoe luisterde jij naar ze? Waar dacht je aan? En hoe lang en vaak heb je er later nog op teruggekeken?

Bij mij was het: Ik luisterde wel, maar alleen echt aandachtig als het me boeit. Als iemand een fout maakt? Dan lach je twee seconden en daarna ben je het weer kwijt. Die hele spreekbeurten ben ik aan het eind van de dag al praktisch weer vergeten. En zo gaat het bij de rest waarschijnlijk ook!

Maak er iets leuks van. Kin omhoog en gaan met die banaan! Je klasgenoten zitten er niet om je uit te lachen :slightly_smiling_face: Bovendien hebben ze waarschijnlijk juist heel veel respect voor je zodra je wel je spreekbeurt gedaan hebt! Succes!

Ik had ook mijn spreekbeurt ben ook gaan huilen…Faalangst is mijn grootste nachtmerrie maarja … gewoon doen zou ik zeggen … :hugs:

Dit vind ik een mooi moment om over de drempel te stappen en het toch te gaan doen! Om je angsten te gaan overwinnen…

Mag je m dan niet alleen voor de leraar doen?