weinig energie hebben

Ik heb de laatste tijd niet wat last van een energie tekort. Als ik dan uit school kom ben ik al best wel moe enzo. Ik ben 13 jaar, fiets elke dag in totaal 30 km (naar school en terug) en slaap elke nacht ongeveer 9 uur. Misschien heeft iemand tips…

Meer slapen, en van sporten krijg je ook energie.

meer slapen dan 9 uur?

Eet je genoeg en gezond? Soms vergat ik serieus te eten op school en dan was ik echt bekaf als ik thuis was.

Nog meer slapen? 8/9 uur is gemiddeld genoeg voor een mens.

Maar inderdaad, eet je genoeg? Anders even bloed laten prikken. Ik heb dat ook een tijd gehad en bleek een virusje te hebben, dan gaat het vanzelf over.

Oh echt? Ik slaap vaak 10 of 11 uur

Zou voor de zekerheid even bloed laten prikken, ik had dit twee jaar geleden ook en bij mij ging het van kwaad tot erger. Ze zijn er sinds deze week pas achter dat ik een te kort aan vitamine d heb en dat mijn vermoeidheidsklachten en spierpijnen daar vandaan kunnen komen.

Had ik ook, inderdaad. Ik was ziek geweest, en dacht dat het daardoor kwam, maar dat bleek niet zo te zijn. Toen ik een maand vitamine D pilletjes had geslikt, was het gelukkig over. Maar het kan ook erger, denk aan de ziekte van Pfeiffer bijv. Ik zou gewoon even bloed laten prikken.

30 km is ook wel veel hoor en dan school, ik vind het niet zo gek eigenlijk dat je moe bent… Maar goed, eet je gezond? Dat helpt ook (maar dat doe je misschien al).

Ik heb dit ook gehad plotseling in de tijd dat ik ook zo ver fietste en het bleek pfeiffer te zijn. Bloedprikken is misschien wel verstandig. Ik wil je natuurlijk niet alarmeren, maar als je het uitsteld heb je er straks misschien spijt van. Succes!

Ja inderdaad. Al ga je maar even naar de huisarts om dingen uit te sluiten… Dan weet je het maar. Voor hetzelfde geld is het wel iets waar wat aan te doen is of waar je rekening mee kunt houden, maar dat is lastig oordelen zo.

Probeer eerst je voeding wat aan te passen en als dat niet helpt misschien even naar de dokter? Uiteindelijk went iedereen aan de grote afstand fietsen, dus als je al sinds september die afstand fiets, denk ik eerlijk gezegd niet dat het daar aan ligt.

ik ben ook al wekenlang aan een stuk moe moe en moe
ik slaap goed, maar blijf moe
ik ga deze week maar even naar de huisarts, zal wel bloed moeten prikken.

lijkt me voor jou ook handig om even te doen! :slightly_smiling_face:

Nog eentje met pfeiffer hier, ik zou gewoon even voor de zekerheid laten prikken op van alles.

ik heb ook vitamine d te kort en ben ook vaak moe, maar toen ik naar de huisarts ging zei hij dat het echt helemaal niks mee te maken had??? terwijl mijn vorige huisarts juist zei van wel…

Dat mensen gelijk zeggen dat je naar de huisarts moet gaan :’)
Als je in de puberteit zit is het logisch dat je vermoeider bent dan voorheen en als je 30 km per dag fiets is het logisch dat dat energie kost. Die combinatie kan helemaal leiden tot vermoeidheid maar dat wil niet gelijk zeggen dat je ziek bent :’)

Dus je start een topic maar je weet het antwoord al? :stuck_out_tongue:

Als je zo moe bent na het fietsen betekent dat dat je te weinig energie binnen krijgt om dat aan te kunnen. Kijk eens kritisch naar je voedingspatroon of laat dat iemand doen die er verstand van heeft. Wat eet je zoal?

Als je niet lekker in je vel zit, kun je daar heel moe van worden. Misschien is het handiger de oorzaak aan te pakken ipv de symptomen. :slightly_smiling_face: Sterkte!

Probeer elke dag de zelfde tijden naar bed te gaan en op te staan … het komt ook door het weer… iedereen hoor je erover je hoeft niet bang te zijn … het is vrij normaal.
Vitamine eten en slikken is heel goed voor je zeker deze tijd.
Heb ook gehoord dat : als je eet voor het slapen gaan het eerst nog 2 uur moet verwerken … daar kan je ook moe van zijn …
Dus als je 21:55 nog heb gegeten en je gaat 22:00 slapen dan slaapt je lichaam om 00:00 pas rustig

Door het koude weer ben je vaak ook sneller moe.
Ik was in de zomer altijd minder moe dan in de winter.

Nee, dat wil het inderdaad niet gelijk zeggen, maar het is ook niet uitgesloten. En om het uit te laten sluiten, kun je naar de huisarts gaan, net alsof het zo’n big deal is om even langs te gaan om zeker te weten dat je geen pfeiffer o.i.d. hebt? Lijkt mij juist alleen maar fijn.

Bedoel het niet verkeerd hoor, maar heb zelf ook vermoeidheidsproblemen waar jaren door iedereen makkelijk over gedaan is. Mijn huisarts reageerde namelijk precies zo, terwijl er toch wel degelijk iets aan de hand is bij mij.