Weg van de oorspronkelijke mens voor schoonheid

Hallo Ladies,
Ik heb een project op school voor kunst, waarbij ik een collage maak.
Het concept dat ik heb gekozen is dat mensen keuzes maken voor schoonheid waarbij het niet eens meer menselijk is. Dat verschilt heel erg, maar een bekend voorbeeld is natuurlijk cosmetische chirurgie. De high-heels-surgery (een poosje geleden stond daar een artikel over op girlscene, een operatie om beter op hakken te kunnen lopen), maar ook dat mensen zoveel operaties doen, net zolang tot ze op een tijger/duivel/o.i.d. lijken.
Maar ook de bekende schoenen van Alexander Mc Queen, waarbij de vorm van de menselijke voet helemaal niet meer te zien is, het wordt een beetje buitenaards.

Ik vind het lastig om hier concreet vorm aan te geven. Er moet gefocust worden op Media, het onderwerp van de opdracht is lichaam in de media. Dat kan heel breed opgevat worden, vrijwel alles is goed.

Ook vind ik het lastig om meer voorbeelden te bedenken. Ik zoek eigenlijk naar hetzelfde als de Alexander Mc Queen schoenen, maar dan natuurlijk weer bij iets anders.

Heeft iemand voorbeelden? Ideeën? Wat is jullie mening hierover? Ik vind de discussie ook heel interessant, dus barst los :slightly_smiling_face:

Ok, dat was een poging tot het toevoegen van een afbeelding via Google, maar het lukte nog niet helemaal. :pensive:

Misschien heb je iets aan die documentaire van sunny bergman, beperkt houdbaar heeft het geloof ik

^ Ja, echt een interessante documentaire.

Misschien iets met Lady Gaga ?
Ik denk dat zij een goed voorbeeld hiervan is…
zij droeg die schoenen toch en bij de Grammy awards
http://www.zimbio.com/pictures/8yjGcrQDkJp/53rd+Annual+GRAMMY+Awards+Roaming+Inside/Y8isdyULNT-/Lady+Gaga

Nou ja, je hebt de mensen die op dieren willen lijken:
Jocelyn Wildenstein, Dennis Abner en Eric Sprague…
(lichaam in de media? Mensen die extreme surgery ondergaan worden vaak zo uit elkaar getrokken door de pers etc dat hun lichamen eigenlijk niet meer van hen zijn…)

Ik denk dat het toch vaak een vorm van Body Dysmorphic Disorder is in het geval van plastisch chirurgie. Mensen zien echt letterlijk iets anders in de spiegel dan de werkelijkheid, en het is treurig tot hoever mensen gaan (mensen laten gezonde lichaamsdelen amputeren omdat die niet meer bij hen horen).

Verder worden wij als mens heel erg gebrainwasht met hoe het menselijk figuur zou moeten zijn. Morbidly obese is natuurlijk niet goed, maar gevaarlijk ondergewicht ook niet. Maar tussen die twee uitersten in zitten HEEL veel vormen en maten die gewoon gezond en normaal zijn.
Maar in de media krijgen we maar één beeld te zien: skinny met curves. Zelfs iemand als Christina Hendricks die nu het postermeisje is voor de plus-size meiden is niet dik, en ze heeft een smalle taille.
Dus je kan je afvragen of ons schoonheidsideaal überhaupt wel menselijk is: iedereen heeft een unieke vorm, en zolang je geen extreem uiterste ingaat zijn alle vormen normaal. Dus is het niet normaal om iedereen in één vorm te proberen te pushen.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQgW26k3p8DTGDNEGkRkwJNz0pb3PMdXRRZ30rFCDX-x3GZc0Lh

Dit is echt niet meer menselijk vind ik. Ze ziet er uit als een opgeblazen pop.

Alexander McQueen hoort hier trouwens niet tussen vind ik persoonlijk. Dat was kunst.

Plastische chirurgie is wetenschappelijk, dus geen kunst.

Alexander McQueen was ‘slechts’ een goede modeontwerper, geen uiterste van een voorstander van ‘onmenselijke schoonheid’.

Oh ik heb even gegoogeld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_skull_deformation (WTF? die vind ik nog het raarst)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tooth_filing

Is dit ongeveer wat je bedoelt? Verder kan ik eigenlijk alleen maar aan Heidi Montag denken en die vrouw met een taille van 40 cm ofzo :’)

http://en.wikipedia.org/wiki/Foot_Binding
http://en.wikipedia.org/wiki/Corset

Zoiets?

Daar dacht ik ook gelijk aan toen ik de naam Alexander McQueen zag staan. Zijn kleding was meer kunst

Heel erg bedankt allemaal!

Ik vind ook niet dat Alexander McQueen een voorstander van onmenselijke schoonheid was, ik ben het er mee eens dat het kunst is. Maar het is dus een vorm van mode/kunst waarbij de menselijke vorm wordt weggelaten, waarbij het een soort van buitenaards wordt.

Het gaat me ook meer om de kunstzinnige kant van de verandering, het is ook voor het vak kunst. Dus hoe kunstenaars/ontwerpers er vanaf gaan.

Volgens mij spreek ik mezelf een beetje tegen. Ik kan het ook niet echt uitleggen, omdat ik het voor mezelf nog niet helemaal concreet heb en er nog mee worstel.

Ja, ik heb m’n beginpost nog een keer door gelezen, ik spreek mezelf verschrikkelijk tegen, haha.
Hmm. Ik ga er nog even over nadenken. Gister was ik meer gefocust op de plastische chirurgie, maar het idee kwam oorspronkelijk van de schoen en ik heb het liefst ook dat het wat meer kunst is. Maar ik ga alles goed doorlezen en kijken wat ik ermee kan doen.

De zombie man uit de lady gaga clip? Al is dat geloof ik niet helemaal wat je bedoelt. Hij is niet geopereerd oid, alleen van top tot teen getatoeëerd.

Mensen met vampier tanden en kleur lenzen? haha

Wie heeft een idee hoe ik dit wat concreter kan vormgeven?

misschien kan je ook iets met tattoo’s of permanente make-up?

Moeten het hedendaagse dingen zijn? Want anders heb je die korsetten, inbinden van voeten, in Afrika van die ronde schijven in hun lippen en het verlengen van hun nek,…
Als je meer hedendaags wilt, ben je makkelijker met alle plastische operaties enzo… Want dan weet ik niet zoveel te bedenken van kledij ofzo. Gaga haar vleesjurk vind ik niet echt menselijk maar da’s niet echt wat je zoekt he. Misschien die extreme hakken of de superstrakke jurkjes waar iedereen zich inpropt tegenwoordig?
Of misschien zoiets: in mijn moeder haar jeugdjaren waren skinny broeken ook helemaal hip maar het ging er nog feller aan toe dan nu. Ze maakte haar broek nat om die aan te trekken zodat die gewoon helemaal rond je benen droogde! Moet verschrikkelijk onhandig zijn :stuck_out_tongue:

Haha, wow, wat een drama lijkt dat me.
Nouja, korsetten, inbinden van voeten en die martelpraktijken in Afrika hebben niet zo heel veel met media te maken. Ik vind het heel interessant, maar de opdracht is ‘Lichaam en Media’, dus ik denk niet dat het geaccepteerd wordt. Maar ik ga er naar kijken. (: Dankjewel!