Weet niet precies wat ik wil studeren :S

Hai!

Momenteel zit ik in 4 HAVO en orienteer me nu op studies. Ik wil liefst een opleiding waarbij je veel moet reizen.Verder houd ik ook wel van Frans/Engels. Ik dacht aan Tolk/vertalen, maar weet het nog niet helemaal zeker. Vooral qua baankans…

Een heel ander opleiding: optometrie. Dat lijkt me erg interessant.

Zijn er hier misschien mensen die me tips kunnen geven voor een goede beslissing? Of studeert er 1 van jullie aan deze opleidingen?

Heb je al eens een keer een studiekeuzetest gedaan? Daar kun je er wel wat van vinden op het internet. Soms kunnen ze wel helpen met je keuze voor een opleiding :slightly_smiling_face:

Wat vind je van Stewardess of iets in die richting? Je kan wel een hogere studie doen met een havo diploma, maar je reist wel veel en spreekt ook meerdere talen! :slight_smile:

Al gedacht aan reisadviseur?

@ Believah: Ik heb wel eens een studiekeuzetest gedaan, maar er kwamen beroepen/studies uit die me niet aanspreken. Anders maak ik wel een een nieuwe test, kijken wat er dit keer uitkomt…

@ LifeOfRoshelle: Stewardess zijn spreekt me eigenlijk niet zo aan. Ik zie me later niet zo voor als een stewardess. Ik ben er niet zo’n een type ervoor :stuck_out_tongue:

@ Demi: Ja, maar ik vind zo’n werk niet echt wat. Je moet dan reizen verkopen, maar dat vind ik niet leuk.

Up?

En reisleider?

HBO International Business and Languages.

Ik denk dat er wel meerdere opleidingen zijn waarbij je ook een baan kan vinden met reizen. Sowieso als je een taal gaat studeren of een opleiding als stewardess toerisme, maar bijvoorbeeld met ook verpleegkunde/geneeskunde (denk aan artsen zonder grenzen) en met een bedrijfsgerichte opleiding kan je ook vaak klussen in het buitenland krijgen

@ Patricia: Nee, dat lijkt me niets…

@ Six: Bedankt, ik zal er even naar kijken.

@ Primadonna: Dat klopt. Ik zou graag geneeskunde willen studeren, maar ik heb geen juiste vakkenpakket, dus dat wordt lastig.

Management Toerisme?

Ik heb ernaar gekeken wat het werk inhoudt, maar het lijkt me niets eerlijk gezegd. Maar bedankt

Optometrie lijkt me zelf ook wel wat. Zou je daarvoor niet eens een dagje kunnen meelopen?

Wil je puur reizen omdat je de wereld wil zien of zit er een andere reden achter? Want dan zou je een ook de studie optometrie kunnen gaan doen en als je klaar bent eerst een jaar een wereldreis maken oid.

De studiekeuzetest van Icares vind ik zelf trouwens erg goed en raad ik je dus ook aan.

Gewoon iets in het bedrijfsleven en dan meer in de internationale sector?

Kun je niet op een open dag een keer rondvragen en kijken welke studies er bij jou interesses liggen? Misschien dat op het eerste gezicht een studie je niet aanspreekt maar als je je er in verdiept misschien wel.

Ik denk dat je naar wat open dagen moet gaan en met studenten moet praten hierover. Ik vind dat scholieren echt heel weinig begeleiding krijgen in de juiste studiekeuze, er zijn waarschijnlijk heel veel studies waarover je niks afweet. Je kunt het beste gewoon naar een open dag gaan en kijken wat je het leukste lijkt. Als je straks echt niet kan kiezen omdat het allemaal even leuk lijkt, dan zou ik wat strategisch kiezen en bedenken welke baan je vervolgens leuk lijkt (wat wil je tot je 65ste doen) en waar zijn de meeste baanmogelijkheden in?

Je kunt trouwens ook gewoon even rondkijken of de schoolsites. Als er wel een school is de je aanspreekt kun je ff kijken welke opleidingen ze aanbieden. Vaak is het veel in dezelfde richting maar net een andere nadruk. En kijk ook op universiteiten, ook al doe je HBO. Als je iets superleuks vind als WO Bachelor dan kun je ergens een propedeuse halen en doorstromen naar de uni. Gewoon ff rondkijken dus!

@ Soepstengel: Het probleem is, is dat er bij optometrie geen meeloopdagen zijn. Daar doen ze niet aan. Dan moet ik maar naar de opendag gaan.

Ik wil zo veel mogelijk landen bezichtigen. Maar ik wil ook in een ander land mijn beroep kunnen uitoefenen.

Ik heb de Icares studiekeuzetest gedaan, maar iedere keer komt er wat anders uit.

@ Governo17: Nou nee niet echt… Mij lijkt bedrijfsleven niets. Ik wil niet echt vergaderen enzo. Lijkt me heel saai.

@Always: Bedankt voor je tip, dat ga ik maar eens doen dan!

@ Stark: Daar heb je helemaal gelijk in.
Welke scholen het zijn maakt mij niet uit, ookal is het erg verweg. Het gaat mij echt om de juiste studiekeuze.
Eigenlijk zou ik wel geneeskunde willen studeren, maar ik heb bijv. geen natuur-scheikunde en ik weet de basis daar niet van, dus dat gaat hem niet worden denk ik. En het duurt ook nog eens lang zo’n traject.

Bedankt voor al jullie reacties!

Defensie?

Kun je niet iets van international business doen?
Of, wat je zegt over geneeskunde, spreekt verpleegkunde je dan niet aan? Kijk naar gerelateerde studies op HBO niveau waar je wél het juiste vakkenpakket voor hebt.

Wat voor mij heel erg hielp was naar een onderwijsbeurs gaan, je hebt daar verschillende stands, van onderwijsinstellingen tot bedrijven en studieadviseurs.
Ik vond 't heel erg nuttig!

Iets anders, ik zag hier net iemand iets zeggen over “kies iets wat je nog tot je 65e wil doen!” en ik vind dat tbh echt onzin hahaha, ik ken zooooveel mensen die nu iets compleet anders doen qua beroep dan hun studie, of die op hun 40e nog een nieuwe studie zijn gaan volgen omdat ze toch iets anders wilden met hun leven.

Kies vooral iets waarvan jij denkt dat je het over 10 jaar nog leuk vindt, je hoeft niet al 50 jaar vooruit te kijken :slightly_smiling_face: