weet iemand hoe de Waal is ontstaan? Help

help help! weet iemand hoe de waal is ontstaan?
en dan bedoel ik niet het verhaal over die reuzen uit zwitserland xd

goooooooooooooooooogle?

wow ik woon aan de waal ofzo maar ik weet het serieus niet.
maar ik denk door die ijstijd ofzo.

www.google.nl >> ontstaan van de waal.

nou zoals elke rivier bijna ontstaat?

Door flink te graven denk ik.

^ :grinning_face_with_smiling_eyes:

laat maar…
ik weet het al…
en het staat niet op internet… dat was het probleem

Hoe is de Waal ontstaan? Een plafondschildering in het Bemmelse kasteel de Kinkelenburg geeft het antwoord. Twee reuzen, broers van elkaar, begonnen lang geleden in Zwitserland met het graven van de Rijn. Zo’n honderd jaar later kwamen ze aan in Lobith. Daar kregen ze ruzie en gingen ze ieder hun eigen weg. De jongere reus bleef doorgraven aan de Rijn, de oudste schiep de Waal. Deze voorstelling is overigens geschilderd door de beroemde Nijmeegse architect Hubert Estourgie.

Bataven en Romeinen
De Waal stroomt al tienduizenden jaren dicht langs de Nijmeegse heuvelen. Zo dicht zelfs dat de heuvel aan de kant van Beek en Ubbergen flink is uitgesleten. De steile afgrond is een zichtbare erfenis van deze prehistorische natuurkracht. Na de laatste IJstijd verbeterde het klimaat snel. Tussen de Veluwse en Nijmeegse heuvels waaierden Rijn en Waal uit in talloze zijtakken. Op de oevers van deze stroompjes vonden onze verre voorvaderen zo’n vijfduizend jaar geleden een prima plek om te wonen. Het water was doorgaans niet zo diep en echte overstromingen waren er nauwelijks. Toch legde de Waal regelmatig een nieuw laagje vruchtbare slib op de akkers. Ook de nieuwe bewoners van het gebied, de Bataven, voelden zich hier thuis. Zij gaven er hun naam aan: de Betuwe. In het kielzog van de Bataven lieten ook de Romeinen hun oog vallen op het gebied. Maar de Romeinen kozen voor de strategische zuidelijke oever van de Waal. Die nederzetting groeide uit tot het huidige Nijmegen.