Weet iemand gezonde voeding voor Vegetariers?

Hallo ,

Ik ben vegetarier , maar ik ben op zoek naar dingetjes waar veel ijzer in zit , kunnen jullie me helpen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Thank you (:

vegaburgers en ander vegetarisch vlees, daarom heten ze ook vleesvervangers
en ehh, volgens mij noten, en groene groente (spinazie) geloof ik

Appelstroop

Ja, fruit, groente en brood.
En vitamine C bevordert de opname van ijzer. Dus drink bij elke maaltijd jus d’orange, dan neem je veel meer ijzer op! Calcium (in bv melk) kan ijzer remmen, maar er zijn 2 vormen van ijzer. De vorm in vlees wordt geremd door calcium, maar die krijg jij dus niet binnen.

Kijk voor meer informatie hier: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx

Ik hoop dat ik je hiermee iets geholpen heb. Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust. Ik studeer op dit moment voor dietiste :slightly_smiling_face:

En inderdaad, appelstroop. Als ik een dieet op moet stellen, zet ik er altijd appelstroop in :stuck_out_tongue:

Oke bedankt allemaal , ik kan zelf niet echt varieren in gezonde vegetarische maaltijden (:

appelstroop
spinazi
en meer weet ik niet haha!

Als je bang bent voor ijzertekort, kun je iedere dag ff een glaasje roosvicee ferro drinken. Dat is limonade met ijzer (ferrogluconaat ofzo heet het) toegevoegd. Volgens mij was een glas het volledige ADH ijzer voor een dag.

En verder zit het in donkergroene bladgroenten, appelstroop, vleesvervangers enzovoorts. Het zit haast overal wel in, alleen in verschillende mate.

Spinazie is onzin. Zit evenveel ijzer in als in andere bladgroente.

Dingen als champignons (andere paddenstoelen), tofu, eieren?
Weet niet of er veel ijzer in zit maar het zijn wel goede dingen voor vegetariers :slightly_smiling_face:

en peulvruchten!

Niet waar

http://goodcomics.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2011/07/Popeye-Spinach.jpg

:'D

hihi , thank you allemaal , ik heb idd een ijzertekort dus ben mn best aan het doen om gezonde voeding binnen te krijgen ;p

Ik eet zelf ook geen vlees, maar wél veel tahoe, maar ik weet niet of je dat lekker vind (:

Ahh alles wat ik noemen wilde is al genoemd (:

Een portie peulvruchten (ca. 75 gram) was volgens mij goed. En dat zijn dan dingen als bonen, peultjes etc. Ook kun je vleesvervangers kopen in de winkel. Tofu, vegetarische burgers… hebben wij ook wel eens. Zijn erg lekker, maar wel wat prijzig haha.

[b] * eigeel

  • graanproducten, zoals ontbijtgranen met extra ijzer (kijk op de verpakking), volkorenbrood
  • bonen en peulvruchten, zoals linzen, witte bonen in tomatensaus en spliterwten
  • donkergroene groente, zoals spinazie, groene kool en broccoli
  • gedroogde vruchten, zoals abrikozen en rozijnen[/b]

een paar tips, was eerst ook vegetarisch;
-naar de diëtiste (dan krijg je foldertje schijf van en
en foldertje over vegetarisch eten, weet niet of je dat ergens anders kunt krijgen)
-zorg dat je als je een maaltijd hebt waar eigenlijk vlees/vis in moet zitten, dat je dat vervangt door vleesvervangers
-een vegetarisch kookboek kopen of wat vegetarische recepten op internet zoeken (zou dan denk ik het 1e doen). vaak heb je voor vegetarische recepten geen vleesvervangers meer nodig

en ik zou denk ik ook om het half jaar bloed laten prikken (ik deed altijd hb=ijzergehalte en nog een paar dingen maar dat moet je via de huisarts regelen!) bij mij was mijn bloed altijd goed, maar ik ken ook iemand die kreeg bloedarmoede door het vegetarisch zijn… dus hou het goed in de gaten!

ik ben zelf naar de diëtiste en de huisarts geweest toen ik vegetarisch werd, die hebben me wat tips gegeven, dus dat is miss voor jou ook wel handig (:

Ik eet altijd vleesvervangers. (gewoon bij verschillende supemarkten kijken, elke supermarkt heeft andere dingen). Noten zijn ook goed voor vegetariers!

Dankje, ik denk dat ik die roosvicee ferro dan ga halen, ik ben zelf ook vegetarisch maar ik at altijd en eet nog steeds te weinig producten waar ijzer in zit.