Weer lager niveau?

Ik moet na de vakantie dus naar een ander niveau terwijl ik al 2 niveau’s gezakt ben…
Dan kom ik in een andere klas terwijl ik net gelukkig ben in deze klas en het super leuk heb
En die klas is echt vreselijk…
Ik ben nu zo boos omdat ik het gevoel heb dat mijn mentor denkt dat ik dom ben
Ik kom al van een andere school en heb een kut periode achter de rug en nu weer een andere klas.
Mijn cijfers waren niet best maar ik heb alles opgehaald en nu alsnog naar een ander niveau?
Ik had al een hekel aan mijn mentor maar nu al helemaal!
Ik zie het helemaal niet meer zitten om weer naar een andere klas te gaan…
Vooral omdat daar mensen in zitten die ik niet mag
Ik kan dit niveau makkelijk aan en zeker omdat ik eerst al op een hoger niveau zat
Ik zie alles niet meer zitten zo…
Mijn ouders zijn het er ook niet mee eens
Wat moet ik doen?
Dit is klopt gewoon niet!

x…

Als het moet van je school, dan heb je denk ik niet echt een keus? Welk niveau deed je eerst? Welke moet je nu doen?

^dit

en als je lager moet, lijkt het me dat je het niet zo makkelijk kan…
het is niets voor niets hé? en je mentor is niet de enige die bepaald of je over gaat…

Ik vind het niet leuk om te zeggen maar: je hebt het niet gehaald. Dat is soms hard, maar je prestaties en cijfers zijn niet goed genoeg. Dat je dan van groep en niveau moet wisselen is vervelend, maar uiteindelijk zal dit de beste oplossing voor je zijn. Het is beter om nu te leren van fouten en prestaties dan over een paar jaar als je gaat studeren. Ga vakantie vieren en herpak jezelf na de zomer.

Je kan zoveel willen, maar als dat een beslissing is van je school heb je er aan te houden. Blijkbaar heb je dus niet gedaan wat je moest doen om op dit niveau te kunnen blijven.

‘Ik kan dit niveau makkelijk aan en zeker omdat ik eerst al op een hoger niveau zat’

Klinkt misschien hard: maar dit is niet zo. Als je dit makkelijk had aangekund, dan had je niet een niveau lager gehoeven. Je kan dan wel je cijfers hebben opgehaald, maar het zal wel niet genoeg zijn. Maak er het beste van in die nieuwe klas en doe dan je uiterste best en dan mag je misschien weer een niveau hoger, maar voor nu moet je je er bij neerleggen en ervan leren.

Je zegt dat je cijfers niet best waren, maar dat je ze hebt opgehaald. Wat bedoel je daarmee? Zijn je cijfers uiteindelijk toch voldoende geworden? Want dan begrijp ik niet zo goed waarom je niet op dit niveau zou mogen blijven. En anders is er helaas niets aan te doen denk ik. Er zijn algemene overgangsnormen en als je daar niet aan voldoet kan je binnen dat niveau niet over naar het volgende jaar.

Uiteindelijk zijn mijn cijfers voldoende geworden, behalve 1 vak. Ik deed TL en was toen gezakt naar kader. Die keus begreep ik goed omdat TL te veel was enzo. Maar nu moet ik van kader naar basis terwijl mijn Cito score 5.35 is… En ik kader aankan alleen dit jaar had ik verpest omdat ik in een slechte periode zat… Op het eind van het jaar heb ik de cijfers nog op kunnen halen naar voldoendes, sommige zijn niet ruim voldoende maar ze zijn voldoende… Maar naar basis snap ik gewoon echt niet… Ik ben niet zo dom als iedereen denkt! Ik ben gewoon te lui… Maar naar basis is gewoon echt geen goede keus…

Maar TS je geeft zelf toe dat je lui bent. Dan klopt de situatie (sorry dat ik dit zeg) wel in mijn ogen. Alhoewel, je hebt ook een moeilijke periode moeten doorstaan en dit kan invloed hebben gehad. Ach ja nu ligt het niet meer in jouw handen en moet je hard werken om te bewijzen dat een hoger niveau beter bij je past. En je kunt contact blijven houden met je klasgenoten.

Er wordt ook heel erg gekeken naar je instelling he? Je zegt zelf dat je lui bent, dus dat heeft veel invloed. Als je niet een niveau lager wil, moet je ook inzet tonen. En het schooljaar is nu al voorbij (toch?) dus je kan er nu niks meer aan doen.

Sorry meid. Maar ik ben het helemaal met haar eens^^

misschien willen ze niet dat je het weer moeilijk krijgt op dit niveau,
idk waarom ze je nog geen kans geven, je hebt een moeilijke tijd gehad zeg je.
535 cito en dan in een basis niveau lijkt me niet echt geschikt.
maarja je kan soms niet meer doen dan je best en maar opvolgen wat die vreselijke school zegt =S

Ik weet niet wanneer je examen doet. Maar toen ik nog om het vmbo zat konden basis/kader leerlingen een dubbel examen doen. Zodat als ze wel basis deden, toch nog een kader diploma konden halen. Omdat er heel veel leerlingen zijn die daar vaak tussen ‘schommelen’. En mocht je voor het kader examen toch niet slagen, dan haal je gewoon je basis diploma.

Accepteren moet je het toch, dus je kunt maar beter je best doen vanaf nu.

Ik zou zeggen; hoe jammer het ook is dat je een niveau gezakt bent probeer er gewoon het beste van te maken. Herpak jezelf en werk op je hardst zodat je jouw niveau kan opbouwen. Helaas maakt iedereen teleurstellingen mee, ook op school, maar probeer er uiteindelijk gewoon het beste van te maken en dan kom je er wel.

Ik deed in de eerste kader en mocht in de tweede en derde TL doen. De tweede heb ik echt net gehaald en de derde was al helemaal feest, ik kon het zeker weten aan. Maar ik leerde amper voor toetsen. Ik heb toen zelf aangegeven dat ik weer een niveau lager wou gaan en mijn mentor in die tijd was het daar mee eens. Ze heeft me wel nog een keer opgebeld om te zeggen dat ik wel naar TL mocht (in de vierde), maar voor mij was toen de keuze makkelijk gemaakt, ik wou toen niet meer.

Achteraf gezien niet de beste keuze, maar goed. Ik had geen zin om te leren en tja, eigen schuld dikke bult. Geen inzet tonen = niveau lager. Punten zeggen niks.

Waarschijnlijk ga je ook een niveau omlaag om je kans van slagen te vergroten, aangezien je zelf aangeeft dat je punten niet al te best zijn en ‘net’ voldoende zijn.

Vaak kan je met basis alsnog een kader of TL diploma halen, maar wél via een omweg zoals bv de vavo… Misschien ben je nu nog “lui” maar over een jaar niet meer en kan je dan weer op de een of andere manier terug naar kader?

Je kunt eventueel je ouders contact laten opnemen met je school. Als blijkt dat je echt een goede reden hebt (bij ons wordt af en toe uitzondering gemaakt voor pfeiffer etc., familieproblemen), kunnen ze er misschien nogmaals naar kijken? Je noemt zelf al een slechte periode, ik weet niet wat dat precies voor jou inhield maar je kunt het opzich wel voorleggen aan je school.

kun je niet blijven zitten? anders gewoon contact opnemen met school en de situatie van het afgelopen jaar uitleggen en wie weet mag je dan wel op kader blijven.

Sorry maar het is echt niet voor niets. Je mentor is bij lange na niet de enige die bepaalt of je over gaat of niet en ze zullen echt wel een rede hebben gehad om dit te bepalen. Verder zegt de citoscore heel weinig, je kan wel hoog scoren op de basisschoolvaardigheden die je voor de cito nodig hebt maar dan alsnog op de middelbare de mist in gaan omdat dat gewoon een heel ander systeem is, dus om te zeggen dat je het makkelijk aan kan omdat je eerst een niveau hoger deed en je een citoscore van 535 had is onzin. Accepteer het en ga van je vakantie genieten, meer valt er niet te doen.