Web van geheimzinnigheid rond Totilas

[i]Totilas stelt de Duitse hippische sportliefhebber voor raadsels. Er is een web van geheimzinnigheid gesponnen rond het beste en duurste dressuurpaard, waarmee Edward Gal de wereld veroverde en verbaasde.

Inmiddels doen enkele speculaties de ronde. Zo zou het uitstel van het eerste optreden in dienst staan van het vergaren van publiciteit. Ook gaan er geruchten dat het paard met serieuze fysieke klachten kampt.

Paul Schockemöhle kocht de zwarte hengst voor een slordige tien miljoen euro en besloot dat Mathias Rath, wiens familie optrad als medefinancier, het dier na het dekseizoen zou gaan rijden.

Hun debuut in Hagen bij Osnabrück werd echter uitgesteld. De ARD kon onverrichter zake naar huis. Geen tv-uitzending, waarover al maanden werd gesproken.

De nieuwe eigenaar bezwoer dat een zweer aan een hoef de oorzaak was. Totilas krijgt daarvoor medicatie. ‘‘We willen gewoon geen risico nemen.’’

Rath kan volgens hem ook uitstekend uit de voeten met de topaankoop. ‘‘Ze passen voortreffelijk bij elkaar. Matthias is heel cool. Het doel is als voorheen de EK in Rotterdam.’’

De tijd dringt evenwel voor het ‘droompaar’. Om het Kralingse Bos te bereiken moet in elk geval met succes worden deelgenomen aan de Duitse titelstrijd, half juni in Balve, en het CHIO van Aken een maand later. Daarnaast moeten twee internationale toernooien - er is sprake van München en Wiesbaden - worden aangedaan.

De geruchtenstroom in het dressuurwereldje zwelt aan. Gefluisterd wordt dat Rath nog helemaal niet zo goed overweg kan met de Nederlandse wonderhengst. Hardop zegt niemand dat, maar de concurrentie vindt het tijd voor iets beters dan speculaties.

‘‘Totilas moet zo langzamerhand maar eens in het zonnetje verschijnen’’, zei Ulla Salzgeber tijdens de wereldbekerfinale in Leipzig. ‘‘Het zou mooi zijn als er eens iets over hem wordt geschreven wat ook te zien was.’’

Haar befaamde landgenote Isabell Werth vindt het gedoe rond Totilas, waarmee ze zelf geen combinatie wilde vormen, vooral amusant. ‘‘Het is een door alle betrokkenen over zichzelf afgeroepen noodlot.’’

Gal ondertussen leeft op afstand mee met zijn opvolger. Het verwachtingspatroon is exorbitant. ‘‘Het wordt moeilijk voor Matthias. Loopt het goed, dan is dat te danken aan het paard. Loopt het niet, dan ligt het aan de ruiter.’’[/i]

Wie kent Totilas (en Gal)?
Wat vinden jullie hier nou van?

Nog nooit van gehoord.

Ik vind er vrij weinig van.
Niks eigenlijk.

ik las tortillasx]

heb nieteens zin om t te lezen …

Jup ik ook, ik denk hé dat wil ik wel even lezen, maar toen dacht ik nee laat maar.

Ik ken Edward Gal en Totilas allebei, heb het altijd een prachtpaar gevonden!
Heb ze ook nog in het echt gezien en echt, er is gewoon geen beter combinatie te vinden.

Vind het heel sneu voor Edward dat hij Totilas heeft moeten afstaan, maar zo zie je maar weer… dat totilas niet echt een ‘‘wonderpaard’’ was.
Hij was het misschien wel, maar wél met Edward gal!
Door die geweldige combinatie wonnen ze beker naar beker, en niet per se omdat totilas zelf zo geweldig was.

vind het ergens ook wel grappig dat er geruchten gaan over dat Matthias toch niet zo goed overweg kan met dit paard :’) hij had natuurlijk verwacht alles even makkelijk te kunnen winnen en er zelf met de eer vandoor te gaan, maar helaas!
wat een toppaard is het ook hé :’)

Totilas was natuurlijk een toppaard, maar het was ook de ‘combinatie’ die er voor zorgde dat het er zo goed uitzag.
Ik denk dat het Matthias inderdaad vies is tegen gevallen, want zo makkelijk is het niet! We zullen zien wat ze op het EK gaan doen, als ze zich kunnen selecteren…

Ja ik ken het, maar omg, waarom hebbe nze die uit elkaar gehaald, ze waren zo goed bij elkaar. Kan me voorstellen dat Gal nu denkt ‘ja, lekker voor je, ik reed hem gewoon goed’ :stuck_out_tongue:.

Zou wel erg zijn als het nu niet meer lukt en die gezondheidsklachten gewoon een smoes zijn!

Ik hoop dat ik ze kan zien in Rotterdam lijkt me wel mooi.