we begrijpen elkaar niet meer

M´n vriend en ik hebben allebei een heel verschillende opvoeding en jeugd gehad, en hij vooral een hele moeilijke. En dat was eigenlijk nooit een probleem, door gewoon te praten begrepen we elkaar. Maar we hebben een paar lastige jaren met grote ups en downs achter de rug, het is 2x door omstandigheden uit gegaan omdat de situatie te lastig was, en nu zijn we weer bijelkaar. En eigenlijk gaat het beter dan ooit, maar soms hebben we zulke discussies dat we er niet meer uitkomen samen. We begrijpen elkaar gewoon niet meer, en dat hadden we vroeger nooit. Hij vindt al snel dat ik zeur, terwijl ik het juist alleen maar goed bedoel en hem wil helpen!

Zo hadden we net weer een gesprek en op den duur wordt ik zo wanhopig; ik kan hem gewoon niet uitleggen wat ik precies bedoel omdat hij het toch verkeerd opvat :frowning_face: Ik vind het logisch dat als hij beloofd heeft om vanavond te komen, dat hij het dan duidelijk uitlegt als het niet door kan gaan. Hij moest opeens werken, (hij moet schulden afbetalen en kon ergens helpen met een klusje, dus extra inkomen en ´t was niet zwart) en komt dan met een half verhaal. Dan ga ik doorvragen en uiteindelijk krijg ik het er dan wel uit, maar daar wordt hij weer boos over. Want hij had het niet precies verteld, omdat ik het toch weer verkeerd zie en gelijk begin te zeuren. Volgens hem moet het gewoon zo zijn dat als hij zegt dat hij moet werken, dat hij verder geen uitleg hoeft te geven en ik het maar moet accepteren. Maar daar ben ik het gewoon niet mee eens… Als hij juist veel minder ´vaag´ zou zijn soms, zou ik veel minder snel gaan doorvragen etc. Gevolg: hij boos en ik vooral verdrietig. En nu gaat hij dat werk afbellen, en dat is niet mijn schuld, maar eigenlijk toch ook weer wel :frowning_face:

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen en kunnen helpen.

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar misschien moet je in het vervolg toch wat minder doorvragen. Hij zal er echt niet over liegen dat hij moet werken. Geef hem wat vertrouwen en als hij zin heeft om het hele verhaal te vertellen waarom hij niet kan, doet hij dat heus wel.
Zoek niet overal iets achter, want dat jullie voor de 3e keer bij elkaar zijn uitgekomen, bewijst dat het echte liefde is! Geniet daarvan en verpest het niet door deze kleine onnodige ruzie’s. (ook van zijn kant hoor)

Mocht je dit toch erg moeilijk vinden, vraag dan de volgende keer, op een rustige/lieve manier of hij voortaan duidelijk wil uitleggen waarom hij niet kan omdat je je anders onzeker voelt (want dat is toch zo? Sorry als ik je verkeerd begrijp)
Samen komen jullie er wel uit

Als jij gewoon accepteert dat hij ‘even moet werken’, dan is het toch goed?
Ik zou ook hondsdol worden als mijn vriendje ieder mogelijk detail moet weten.

Het is inderdaad zo dat ik me er onzeker door voel. En het is echt niet zo dat ik elk detail wil weten, daar zou ik ook gek van worden. Maar hij blijft dan zo vaag en opeens zegt hij dan dat het een klusje is, naast z´n normale baan, waar hij veel geld mee kan verdienen en z´n schulden meteen opgelost zijn. Dan gaan er bij mij beetje alarmbellen rinkelen, of ´t niet zwart is etc. En dat wilde ik weten, omdat ik gewoon niet wil dat hij nog verder in de problemen komt zegmaar… En om die reden, dat ik me ga drukmaken, had hij ´t dus weer niet verteld.

Ik vind dat hij prima zelf zijn soort werk, zwart of wit, kan regelen en of het nou zijn echte werk of een klusje erbij is, hoort ook geen probleem te zijn.

Ik denk dat het beter is als jij je minder onzeker voelt, dan kan hij z’n ding doen zonder alles meteen aan je kwijt te moeten.

Maak je niet teveel zorgen. Je vriend weet vast wel wat hij doet, hij wil immers ook zo snel mogelijk uit de schulden. Probeer te begrijpen dat hij soms wat meer tijd in zijn baan, en klusjes daarnaast wil steken, zodat hij zijn schulden aflost en jullie samen een toekomst kunnen opbouwen.
Bekijk het positief!