WDKA toelating

Ik heb 6 maart 2014 toelating gedaan bij WDKA. Mijn richting was lifestyle&design.
We moesten ons portfolio op een tafel neer leggen en toen kregen we ook gelijk de opdrachten (iedereen kreeg verschillende opdrachten), we kregen er eerst één en de advies tijd was dat het om 11:00 af moest zijn en toen kregen we de tweede opdracht - maar je mocht ook verder werken aan je eerste opdracht en zelf je tijd in delen. Ik vond het zelf wel een beetje vreemd dat je er zelf niet bij bent als de docenten je portfolio doorbladeren want je kon niets toelichten, maarja die tijd kan je wel mooi gebruiken voor je twee opdrachten. Ook heb je nog een toelatingsgesprek en aan het einde van de dag presenteer je de twee opdrachten die je hebt gemaakt.

Ik vond het een hele leuke dag, ook de andere leerlingen waren heel erg leuk en de pauze was ook gezellig! Wel vond ik het ontzettend spannend omdat de docenten niet lieten blijken wat ze van je vonden, ze hadden echt zo’n pokerface.
Ik dacht dat het bij mij heel slecht was gegaan aangezien ik mijn opdrachten nog niet helemaal af had en het gesprek was ook heel kort (volgens mij) en werd afgesloten van “Ja, we weten zo wel genoeg”.
Toen gister de brief van de WDKA in de brievenbus lag durfde ik ook niet te kijken, aangezien ze zeiden dat hij tussen 2-3 weken zou komen, maar ik ben toegelaten dus ik ben ontzettend blij!

Gefeliciteerd met je toelating @Regenschaduw!

Ik heb ook een aantal jaar geleden toelating gedaan. Heb de opleidingen lifestyle en design, grafisch vormgeving en fotografie een tijdje gevold aan de WDKA (ingewikkeld verhaal met mijn gezondheid). Lifestyle en design was enorm vaag in het begin… Maar als ik kijk naar wat mijn toenmalige klasgenootjes nu maken denk ik dat het vooral echt doorbijten is het eerste jaar! Grafisch was leuk en leerzaam, ik kreeg ook het vak crosslab en dat had meer weg van programmeren en dat ligt mij niet zo. Ik vond het ook jammer dat we maar 1 keer per week grafisch vormgeving zelf kregen. WDKA is het eerste jaar ook heel erg gericht op typografie. Wat mij op een gegeven moment mijn neus uitkwam. En voor de fotografie opleiding zou ik eerder voor het KABK of een andere vak school kiezen dan voor WDKA. Ik vond de fotografie opleiding veel te autonoom. Ik had het gevoel dat je zelf maar wat moest doen en je eigen opdrachten moest verzinnen. Ook als ik kijk naar het eind werk van examenkandidaten op het WDKA of die op het KABK dan gaat mijn voorkeur uit naar die van het KABK. Je ziet meer vakmanschap en techniek terug in die foto’s. Maar dat is mijn smaak en advies!

Verder is de sfeer op school heel leuk en kan je heel veel leren van de docenten. Ook heb je veel verschillende techniek ruimtes die je af kan huren ook al doe je een ander soort opleiding. En ik vind Rotterdam als stad wat minder dan Den Haag/Utrecht of Amsterdam.

En oja voor je portfolio,

De docenten waren toen der tijd enorm weg van schetsen schetsen schetsen en dummies… Ik vond het zelf nog al overdreven maar ze vinden het enorm leuk als je een dummie (boekje) bij houdt met allerlei schetsen, plaatjes, aantekeningen zodat ze “kunnen zien” hoe jouw gedachten gang of creatieve proces werkt. Ook al heb je niets met tekenen, toch raad ik je aan om iets van tekeningen in te voegen. Een docent zei ooit tegen mij dat iedereen kan tekenen zodra je een potlood kan vasthouden, dus dat dat geen excuus is… haha. En vooral eigen werk. Het maakt niet zozeer uit wat het is als je het maar goed kan motiveren. Ze verafschuwen de worden mooi en leuk. Ik moest mijn werk altijd kunnen onderbouwen. Misschien een handige tip voor als iemand een gesprek krijgt!

Ik zou misschien niet eens zozeer nadenken over WAT je moet tekenen ik zou gewoon beginnen. Hou dagelijks een dummy bij. Je kan proberen te tekenen hoe je je voelt. Of als je een foto’s hebt gemaakt die je wilt verbeteren dat je die erin plakt en je gedachtes erbij schrijft. Het gaat hen om je gedachtegang en creatieve proces. Het hoeft niet mooi te zijn; lerares van mij zegt altijd dat ik niet mag zeggen dat ik niet kan tekenen omdat ik een potlood vast kan houden…

Knippen plakken, collages, over foto’s heentekenen; zie het als iets leuks! Je mag er alleen in doen waar jij zin in hebt…

Ik heb dus 11 maart 2014 toelating gedaan. wdka was mijn enige optie dus was ontzettend zenuwachtig.
:upside_down_face:
[size=2]Wat ze belangrijk vonden was experimenteren met verschillende media en analytisch kunnen denken. Dus voor degene die de komende tijd nog een toelating hebben, laat echt zoveel mogelijk verschillend werk zien! ik had overigens niet veel schetsen, maar liet bijvoorbeeld wel het proces zien d.m.v. fotos van een schilderij. Dus de tussen stapjes.

Succes!