WDKA toelating

Hee, ik ga me dit jaar aanmelden bij WDKA voor de opleiding fotografie. Ik moet dan mijn portfolio laten zien & een toelatingsdag doen. Heeft iemand deze toelatingsdag al gehad, wat houd het precies is en waar letten ze op?

En hoe zag jullie portfolio eruit, alleen maar foto’s of bijvoorbeeld veel schetsen?

Ik ben er gewoon heel erg benieuwd naar hoe jullie het ervaren hebben etc.

Ik heb mijn portfolio al aardig klaar.

x

Handig deze topic, ik lees even mee want wil die opleiding over een jaar ook gaan doen! :slightly_smiling_face:
Upje voor jou!

thanksss! ja volgens mij willen best veel mensen deze opleiding gaan doen, dus er moeten even mensen reageren :slightly_smiling_face:

Ik doe nu een cursus op de WdKA omdat ik daar volgend jaar ook fotografie wil studeren. Ik heb al een proeftoelating gehad. De echte pas volgende maand. Ik hou dit topic in de gaten :slightly_smiling_face:

ah echt leuk! laat maar weten hoe het is gegaan.
& Djoelie hoe ziet jouw portfolio een beetje in elkaar?

upje.

Ik maak vooral portretten. Verder nog wat natuurfoto’s en dingen die ik op de cursus heb gemaakt.

ik ben ook echt keeeei zenuwachtig.

Hoi iedereen. Ik heb me ook net aangemeld voor lifestyle& design aan wdka. ben echt benieuwd, heb geen idee wat ik kan verwachten! Ik kan niet naar de open dag (dan kan je advies krijgen over je portfolio) dus daar baal ik wel van… Bij fotografie is het nog wel duidelijk wat ze van je willen zien haha, daar heb ik hier dus geen idee bij. Hebben jullie ook geen thuisopdracht gekregen? die had ik namelijk wel verwacht… xxx

Die krijg je pas een paar weken van te voren. Dus daar moet ik nog tijd voor maken.

maar ik moet 28 maart al …

He wat raar dan. Weet je wel zeker dat je een thuisopdracht moest maken dan?

nee haha daarom juist. Ik las het op de site maar ik denk dat het dan dus niet geldt voor lifestyle&Design.

Ik heb een aantal jaar geleden toelating gedaan op de WdKA, voor Grafisch Ontwerpen maar had ook voor Fotografie gekund. :’) Ik ben vooral met fotografie bezig maar wilde liever grafisch ontwerp gaan doen vanwege de kansen op een baan, maargoed daar ging het niet om.

Toen waren er nog toelatingsopdrachten, maar ik weet niet of dat nu nog voor alle opleidingen is? Die kreeg ik 3 weken van tevoren en dat was ook het voornaamste waar ze op de toelating naar keken. Ze hebben wel even door mijn portfolio gebladerd, maar ik geloof niet dat ze dat echt uitgebreid bekeken hebben… De vragenlijst die ik in moest vullen (waarom je die opleiding op die academie wil etc.) hebben ze wel uitgebreid bekeken. Dan werden er nog vragen gesteld over m’n portfolio, thuisopdrachten en die vragenlijst, en dat was het eigenlijk wel. Ik had me er super zenuwachtig voor gemaakt maar het viel me echt heel erg mee! Ben toen ook toegelaten, maar ben ondertussen ook weer gestopt. :stuck_out_tongue:

De tip die ik toen kreeg was vooral dat je echt gemotiveerd moet zijn, dat vinden ze misschien nog wel belangrijker dan je talent. En daarnaast een gevarieerd portfolio hebben, dat vonden ze ook belangrijk. Dus al kom je voor fotografie, zorg dat je ook wat teken- of schilderwerk etc. bij je hebt, niet alleen maar foto’s! Mijn ervaring is ook dat je op de opleiding (in het begin dan) vrij weinig bezig bent met je gekozen richting. Wel logisch natuurlijk, maar ik vond het niet zo leuk dat ik maar 1x per week het vak Grafisch Ontwerpen had. :stuck_out_tongue:

Vriendinnen van mij hebben 28 maart ook een toelating, maar die hebben ook nog geen thuisopdracht gekregen, dus misschien is dat dit jaar helemaal niet?

Ik heb mijn foto’s wel rond, alleen inderdaad tekenwerk enzo heb ik helemaal niet? Ik zou ook niet echt weten wat ik dan zou moeten tekenen voor de opleiding fotografie eigenlijk…

ohoke dan ben ik niet de enige. Misschien wilde ze het anders proberen :p. Speciale reden waarom je bent gestopt met de opldeiding? Ja ze willen gewoon zien dat je ook een beetje gevarieerd talent hebt ofzo… Geen idee eigenlijk xd.

[quote author=photographyyx link=topic=229585.msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg11204000#msg11204000 date=1332080249]#msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg11204000#msg11204000 date=1332080249] date=1332080249]#msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg11204000#msg11204000 date=1332080249]#msg

Heb je ook niet iets van schetsen? Ook al is het niet af, dat vinden ze wel belangrijk om te zien (: Anders zou ik nu nog wat gaan tekenen, dat je in ieder geval iets kunt laten zien, want dat is volgens mij wel echt belangrijk. Maar je moet het zelf weten natuurlijk!

[quote author=photographyyx link=topic=229585.msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg11204000#msg11204000 date=1332080249]#msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg11204000#msg11204000 date=1332080249] date=1332080249]#msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg[quote author=EilisCatharina link=topic=229585.msg11204000#msg11204000 date=1332080249]#msg

Ik had het idee dat ik er niets leerde en vond het veel te zweverig. Ik ging altijd met tegenzin naar school, terwijl ik het als hobby (fotografie en grafisch ontwerp) hartstikke leuk vind, dus niet helemaal goed.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen zo is, er zijn ook mensen die het wel naar hun zin hebben gelukkig. :stuck_out_tongue:

waarvan moet ik dan schetsen precies maken?

ja ik weet dat t belangrijk is, want dat hebben ze bij mn portfolio advies ook gezegd.

Je kunt bijvoorbeeld een schets maken als idee voor een foto? Of gewoon iets wat je nog beter wilt gaan tekenen, of schilderen? Bedenk iets leuks, maakt niet zoveel uit wat het is denk ik :stuck_out_tongue:

uppp

Ik heb gister, 11 maart 2014, toelating gedaan bij de WDKA. Mijn richting was ruimteljk ontwerpen maar deed samen met arts & crafts de toelating. De opdrachten worden nu op de school zelf gemaakt. De sfeer was goed, alle kandidaten waren aardig waardoor ik zelf ook niet zo zenuwachtig was. We moesten onze portfolio uitleggen op tafels. de accessoren (3) gingen hier helemaal door spitten terwijl de kandidaten werkte aan de opdracht. erg jammer, want nu kon ik niks toelichten. je krijgt de hele dag de tijd om aan 2 opdrachten te werken. het maakt niet uit als je 4 uur werkt aan opdracht 1 en 3 uur aan opdracht 2, als het maar af is aan het einde van de dag.

Al met al, heb ik plezier gehad deze dag. Ik kon lekker knippen en plakken, mijn creatieve brein laten kraken.

Succes voor degene die het nog moeten doen!