Ik heb een aantal jaar geleden toelating gedaan op de WdKA, voor Grafisch Ontwerpen maar had ook voor Fotografie gekund. :’) Ik ben vooral met fotografie bezig maar wilde liever grafisch ontwerp gaan doen vanwege de kansen op een baan, maargoed daar ging het niet om.
Toen waren er nog toelatingsopdrachten, maar ik weet niet of dat nu nog voor alle opleidingen is? Die kreeg ik 3 weken van tevoren en dat was ook het voornaamste waar ze op de toelating naar keken. Ze hebben wel even door mijn portfolio gebladerd, maar ik geloof niet dat ze dat echt uitgebreid bekeken hebben… De vragenlijst die ik in moest vullen (waarom je die opleiding op die academie wil etc.) hebben ze wel uitgebreid bekeken. Dan werden er nog vragen gesteld over m’n portfolio, thuisopdrachten en die vragenlijst, en dat was het eigenlijk wel. Ik had me er super zenuwachtig voor gemaakt maar het viel me echt heel erg mee! Ben toen ook toegelaten, maar ben ondertussen ook weer gestopt. 
De tip die ik toen kreeg was vooral dat je echt gemotiveerd moet zijn, dat vinden ze misschien nog wel belangrijker dan je talent. En daarnaast een gevarieerd portfolio hebben, dat vonden ze ook belangrijk. Dus al kom je voor fotografie, zorg dat je ook wat teken- of schilderwerk etc. bij je hebt, niet alleen maar foto’s! Mijn ervaring is ook dat je op de opleiding (in het begin dan) vrij weinig bezig bent met je gekozen richting. Wel logisch natuurlijk, maar ik vond het niet zo leuk dat ik maar 1x per week het vak Grafisch Ontwerpen had.