Watvoor laptop adviseren jullie mij?

Ik gooi mezelf even terug in de topic want ik heb eigenlijk dezelfde vraag :’)

alleen vraag ik me af: ik heb geen idee of ik zegmaar een desktop, moet kopen voor alles en mijn laptop leeg ruimen (op de desktop bv) en mijn laptop kan gebruiken voor school.

Of moet ik maar bezig zijn met een nieuwe laptop te kopen met grotere capaciteiten etc…

Zou dat mogelijk zijn want mijn laptop is al van 2013, hij werkt nog goed alleen heeft ie geen batterij meer (m.a.w. stekker uit, laptop uit :/)

Wil je zware dingen draaien (nieuwste games, zware grafische bewerking, zware programma’s) dan is een desktop altijd de beste optie. Eigenlijk is desktop altijd de beste optie (want 2/3 schermen is ZO veel fijner), maar aangezien je het kreng niet mee kunt slepen moet je een laptop overwegen wanneer je hem wilt kunnen verplaatsen. Als je er alleen thuis op werkt en het prima vindt/ruimte hebt om hem ergens neer te planten waar je altijd kunt zitten, neem dan een desktop. Heb je geen ruimte voor een bureau of wil je ook op de bank kunnen zitten, of moet-ie mee naar school? Laptop.

Soundsoldier, dat ligt er helemaal aan welke opleiding je gaat doen. Een laptop uit 2013 is al een oud besje van 4 jaar, als je een ICT of grafische opleiding gaat doen zal je hier problemen mee krijgen. Als je enkel Power Point, internet, Word, Excel, R, SPSS etcetera nodig hebt is een laptop van 4 jaar oud prima! Mijn laptop van 5 jaar oud trok dit allemaal prima. En voor bepaalde dingen werk je nog weleens thuis, dus als je echt hebt van goh mijn analyse mag wel wat sneller draaien zet je even je beest van een PC aan. Kun je die zelfs nog remoten (als in, de desktop op je laptop draaien virtueel)- zit je toch nog lekker op de bank maar heb je wel alle lusten van een desktop.

Tjah, ik ga grafische vormgeving volgen (m.a.w. adobe cloud en alle adobe programma’s)

Desktop was altijd wel m’n bedoeling geweest maar sinds ze adviseren op een laptop, vrees ik er een beetje voor… Ik wil niet perse een nieuwe laptop EN een nieuwe desktop kopen ervoor…
Al was hopelijk mijn bedoeling om de laptop goed te her-installeren en grondig schoon te maken zodat ie wel kan werken voor school.

Remoten klinkt wel intressant, al weet ik totaal niet hoe ik dat zou moeten regelen.

Ik zou eerder een Macbook Pro aanraden dan een Macbook Air. Ja, hij is íets dikker en zwaarder, maar dat heeft ook zijn voordelen. Er past dus ook meer in en de specificaties zijn daardoor ook stukken beter. :slightly_smiling_face:

ik ben geen macbook fan :’)

Remoten is heel simpel, ikzelf gebruik graag TeamViewer want die is gratis. Die installeer je op laptop en PC en dan kun je instellen dat je je PC vanaf je laptop kan besturen. Dan zit je dus op je PC (als er iemand dan naar je PC zit te staren ziet hij ook je muis gewoon z’n ding doen en dingen ingetikt worden enzo, alsof je er zelf achter zit) maar via het scherm van je laptop.

Je kan het ook proberen op je oude laptop eerst, je merkt het snel genoeg als hij niet goed genoeg blijkt te zijn en als hij dat wel is, is dat toch een mooie meevaller.

Maar waarom perse Macbook :’)?

Stomme vraag maar moet je desktop hiervoor ook aanstaan als je je laptop ergens anders wil gebruiken ofz?

want ik denk niet dat m’n vriendje staat te springen als ik energie gebruik terwijl het ‘niet nodig zou zijn’

Ik gooi mijn laptop specificaties even hierop, misschien dat het wel wat kon helpen?
het heeft 6GB ram (ik heb wel nog een extra externe harde schijf van 2TB)
Videokaart AMD radeon HD7650M, Processor van intelcore i5,

Ik vind het wel vrij jammer want ik wil eigenlijk geen ‘extra’ laptop kopen sinds deze wel nog goed werkt (al kan ik op bepaalde site’s niet zo snel meer op)

Voor zover ik weet moet hij op zijn minst in slaap stand staan ja.

Die 2 TB harde schijf heeft helemaal niks te maken met die 6 GB RAM, want RAM is je werk geheugen en niet je harde schijf. Hij slaat er niks op maar gebruikt het om na te denken. Hoe meer RAM je hebt, hoe meer tegelijk hij kan doen.

6 GB RAM is heel erg prima! Een i5 is ook prima als het een beetje een goede is maar dan moet je wel vermelden welk type het is, hoeveel Ghz hij draait en of hij dual, quad of octa core is. Je videokaart heeft een eigen geheugen van 1 GB, dus dat is ook heel erg prima.

Mocht je toch een upgrade willen doen, kijk dan naar het volgende als je echt een significante upgrade over je huidige laptop wil en niet wil eindigen met een iets nieuwere variant van je eigen laptop:

• Intel Core i7 processor (minstens 2.4 Ghz quad core voor een laptop, minstens 3.0 Ghz quad core voor een desktop)
  • AMD of Nvidia GeForce grafische kaart (minstens 1 GB voor een laptop, minstens 2 GB voor een desktop)
  • 6-16 GB RAM
  • Minstens 100 GB SSD harde schijf, draait een factor 10 sneller. Eenmaal hieraan gewend wil je niks anders meer! Kijk zelf maar hoe groot je hem wil hebben, aangezien je al een 2 TB losse schijf hebt liggen. Mocht je niks in je prijs range vinden met een SSD van minstens 100 GB, neem dan gewoon HDD. Neem GEEN SSD kleiner dan 100GB, dan ga je uiteindelijk je Windows bottlenecken en geloof mij dan wil je huilie doen.

Hier wat productvoorbeeldjes die aan alle bovenstaande eisen voldoen zodat je een idee krijgt van de prijs:

Laptop

PC
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_hp-pavilion-570-p050nd-1494442.html

Deze zijn wat duurder maar deze zijn géén huis-tuin-en-keuken pctjes (jouw huidige laptop klinkt als een 400-700 huis-tuin en keuken pctje*), dit zijn best wel beesten van machines (vooral de PC). Je gaat sowieso geen issues krijgen met dingen die te traag gaan werken, ook niet als je fanatiek gamer bent. Voordeel van de PC is ook nog dat als bijvoorbeeld de CPU niet meer voldoet, je d’r gewoon een nieuwe in prikt, dus duurzamer. Kan niet met laptops.

Als dit boven je budget zit, zou ik het gewoon lekker even aankijken met je oude laptop, want alles wat in de prijs range van 400-700 zit is ongeveer jouw laptop, alleen dan wat nieuwer.

*No offence, zijn prima dingen hoor (heb er zelf 1 met veel plezier gehad) maar ze zijn niet gemaakt voor zwaar grafisch/game werk. Zullen het wel prima kunnen draaien als je dichter bij de 700 euro zit, maar je loopt sneller tegen een wall van niet-meer-aan-kunnen aan namate hij ouder wordt. Als je nu een laptop koopt die nu al op zijn teentjes moet lopen, issie met 2 jaar te traag voor wat jij van hem wil.

Ik studeer ook CMD en heb zelf de Acer Aspire V5 (ik zie dat de exacte versie die ik heb, niet meer leverbaar is, dat is deze).

Het is aan te raden om een processor van minimaal de kwaliteit van een IntelCore i5 te hebben.

Hoii,
Ik ga in september ook beginnen aan mijn opleiding en wil graag daarom een laptop aanschaffen. Ik ga geen media of technische opleiding volgen dus er hoeven geen progamma’s als photoshop op, ik heb eigenlijk alleen Office nodig.
Nu heb ik een paar vraagjes:
Hebben jullie misschien laptop suggesties die jullie bijv zelf gebruiken en aanraden of juist niet? Ik heb al wel rondgekeken alleen ik wil liever geen 600,- betalen voor een laptop mijn maximum ligt rond de 400,- (liever nog minder) hierdoor neemt het aanbod wel af maar ik vind het gewoon niet nodig om zoveel geld te betalen :flushed: .
Nu heb ik een vraagje over Office, bij bijv bol.com en de wehkamp verkopen ze alleen jaarabonnementen van Office maar ik wil liever geen abonnement, weten jullie misschien of je dat ergens kan regelen?
Ik ga deze vakantie naar de Mediamarkt om echt goed te kijken naar een laptop maar het zou fijn zijn als ik nu al tips en suggesties heb :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de info Idae :wink:

Ik denk dat ik voor deze ga,
https://www.laptopshop.be/product/758455/asus-gl553vd-fy026t-be-azerty.html
al hoop ik wel dat ik met een HDMI kabel via een monitor een extra scherm heb want da’s wel vrij handig als je thuis aan het tekenen bent en ondertussen een referencie omhoog houdt.

Super nice ding! Asus is een goed merk, ook. Ga je sowieso genoeg aan hebben de komende jaren voor whatever gekke shit je ermee gaat doen.

En @Primrose, ik kijk vanavond wel even!

Edit: Ok, werd iets later dan vanavond haha. :’) Je moet de afweging maken wat je zoekt in je laptop, want je gaat niet alles kunnen krijgen wat je wil. Wil je snelheid, dan krijg je weinig (lees: 256 GB) opslagruimte en wil je opslag ruimte dan lever je in op snelheid (lees: 1.5 Ghz dual core AMD dingetje of zelfs Intel Celeron, Pentium of vergelijkbaar).

Zoek je iets met snelheid, kijk dan naar een quad core van minimaal 1.5 Ghz. Zorg dan ook dat je minimaal 256 GB SSD krijgt (tenzij er ook een HDD bij zit, dan minimaal 100 GB SSD), minder wordt echt een ramp om mee te werken/fatsoenlijk dingen op te slaan. Wil je opslag, zoek dan iets met minimaal 1 TB HDD geheugen. Sowieso Minimaal 4 GB RAM. Videokaart hoef je al helemaal niet over te beginnen, dat wordt een onboard chip dingetje sowieso. Is helemaal prima voor Office, filmpjes kijken en internet maar je moet niet meer dan dat willen.

Even een upje omdat ik mijn post geupdated heb.