Watvoor laptop adviseren jullie mij?

Hoi!
Ik ga in september Communication & Multimedia Design studeren. Hiervoor heb ik een goede laptop nodig waar programmas als InDesign en Photoshop goed werken. Hebben jullie hier ervaring mee en/of kunnen jullie mij adviseren?

Ik denk meteen aan een macbook air, aangezien deze zware programma’s aankan en licht is (makkelijk meenemen). Deze zijn alleen wel best prijzig.

Ik kan inderdaad een MacBook air aanraden, heb hem zelf ook. Ik gebruik hem ook voor Indesign en Photoshop en volgens mij heb ik hem ook gebruikt voor Première (videobewerkingsprogramma). Maar dat was af en toe en ik weet niet hoe hij zal presteren als je meerdere programma’s naast elkaar moet laten draaien, of hij dat aan kan. Misschien dat een pro dan beter is, mocht je voor een Macbook gaan. Er zijn ook genoeg andere laptops die krachtig genoeg zijn daarvoor, maar daar kan ik je helaas niks over vertellen. Geeft school geen suggesties voor laptops?

Ik heb even gezocht op de systeemvereisten van die programma’s
https://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/#filter:VY8xC4MwEIX_SrnZSs7kEs1aEDp06lg6iM2QYlWilELxvzenoHYK77t3716-0IWHC6V3zQMs9ME_B0gWeO3CGFk11CvpXX2OviMmbK3dxbdgRQJDHJS-GV0YwH5BKmH4ffEYUKYYE17VhwWlGqYEEI1ky7tqwN6AMgn3iJXK9_jcjq45nLrgDp5ixl6beUFKou1ULoo5XalsX6DIhBBrhYxw1rxtSG0-punCCfONi1QX6zZ_hh36r6jWBS59DOEukeOm6Qc
En dat zou genoeg gefilterd mogen zijn.

Ik ben zelf heel tevreden over Lenovo!

Even over de Macbook Air, deze voldoet niet aan de frequentie-eis van de processor, behalve als je hem upgrade naar en i7 met 2,2ghz. Maar een i5 met genoeg klokfrequentie voldoet ook prima!

https://tweakers.net/pricewatch/661697/lenovo-ideapad-700-15isk-80ru00p6mh/specificaties/
Deze voldoet volgens mij aan alle eisen en hij heeft 2GB vram wat wordt aangeraden voor photoshop CC.

Ik zou niet gewoon een Macbook kopen, je hebt betere specs voor minder geld met een Windows-laptop. Ja, ze zijn fijn maar de Macbook Air maakt gebruikt van een oude geheugensoort, wat minder zuinig is en minder snel. Daarnaast heeft de Macbook Air een geïntegreerde videokaart op de processor en geen losse videokaart wat je wel hoort te kunnen verwachten met zo’n prijs. :’) Beide laptops hebben dezelfde opslag, nml. 256gb aan SSD. Dit is snel en werkt fijn. Dus ja, ik zou wel weten wat ik zou kiezen.

/rant over

Ik raad Lenovo eigenlijk niet aan. De specs gaan snel achteruit, had dat namelijk met mijn eigen lenovo en moest na 1 jaar weer een nieuwe laptop kopen omdat hij niks meer aan kon.

Ik raad je de: HP OMEN aan als je toch liever met Windows wilt werken dit is de goedkopere versie van de HP omen: https://www.laptopshop.nl/product/716770/category-180889/hp-omen-15-ax010nd.html

ik volg dit topic even, ik ga in de toekomst dzelfde richting volgen en dus heb ik wel een nieuwe pc./laptop mogelijk nodig…

Als je ook voor een PC gaat raad ik je zeker aan om die zelf in elkaar te zetten of met hulp van iemand, Waarom? Dan ben je veel goedkoper uit en je hebt dan dikke specs ^^

Hangt er ook van af wat voor specs je koopt bij je laptop, hè. :’) Als je een laptop koopt met een wat oudere videokaart etc. dan kan je verwachten dat je er niet lang meer mee kan. Tsja, daarna hangt er ook vanaf wat je wil. Wil je elk jaar nieuwe games spelen, ja, dan blijf je achter. Als je dat echt actief wil doen kan je beter een desktop kopen waarin je gewoon de videokaart kan verwisselen. Daarnaast hoeft niet alles om specs te draaien maar ook om hoe je het gebruikt.

Dat is ook wel weer zo maar in die tijd had ie nog wel 1 of 2 jaar mee kunnen gaan :slightly_smiling_face: Het enige wat ik deed was school werk, game doe ik zeker op me desktop <3

Ik had deze namelijk:

https://tweakers.net/pricewatch/320815/lenovo-ideapad-y500-(mbg2bmh)/specificaties/

Misschien kan je eens kijken wat technische universiteiten aanraden en daarmee filteren?
Ik werk zelf met CAD programma’s en ook de Adobe programma’s en heb een HP Elitebook. Zeker geen goedkope laptop en ook vrij zwaar (qua gewicht), maar hij draait het wel goed (ook steeds minder overigens, maar hij is ook al weer wat ouder).

Volgens mij worden de aangeraden specs voor dit soort programma’s ook wel op de TU sites weergeven, misschien zelfs met laptopnamen. Het zijn over het algemeen geen goedkope laptops, maar het is misschien een betere investering dan dat je laptop constant vastloopt of na een jaar vervangen moet worden.
Weet dat ze bij ons in elk geval veel met HP en Dell werken.

Voor opleidingen waar je zware programma’s als photoshop en adobe gebruikt worden altijd Mac’s aangeraden

:’)

Hmm, welke onderdelen gingen dan niet goed mee? Want die Lenovo ziet er op papier iig heel goed uit.

Die worden niet aangeraden omdat Macs zware dingen aan kunnen (dat kunnen ze namelijk niet beter dan een laptop), maar omdat in de illustratie wereld vroeger alles met Mac gedaan werd, omdat ze vroeger betere schermen (kleurechtheid) hadden en zo. Ga naar een technische omgeving waar ze zware shizzle doen en je ziet ineens nergens Macs meer.

Ik heb zelf de HP Pavilion 15, met een i7 processor, ben er erg tevreden mee. Maar heb deze laptop niet gekocht voor mijn opleiding ofzo.

Inderdaad, vooral omdat eigenlijk iedereen met Macs werkt :’) Hoewel ze soms ook gewoon langer meegaan dan gewone laptops volgens mij. En (imo) makkelijker werken met creatieve programma’s.

Maar voor alleen CMD zou ik zeker geen Mac aanschaffen :’)

Ik heb de nieuwe macbook pro al een tijdje, ding werkt als een tierelier.

touchbar gebruik ik helaas niet zoveel.

Ik doe deze opleiding ook en ik heb een macbook pro. Werkt goed met de programma’s maar inderdaad aan de prijzige kant.

Merendeel uit mn klas heeft wel een macbook. Maar er zijn ook mensen met een asus.