wat zouden jullie doen?

Hoi!

Ik moet echt even mijn verhaal kwijt, ik zit een beetje in de put.
Okee, dit kan een heel lang verhaal worden over mijn moeder die vind dat ik te dik ben,
wat ik niet vind blablabla.
Alvast heel erg bedankt als je dit wil lezen :grinning:

Ik ben 1.73 lang en weeg 70 kilo. Mijn moeder is even lang als ik en is sport-verslaafd en weegt 64 kilo. Elke dag zegt ze tegen me dat ik te dik ben, direct of indirect.
Gisteren toen ze aan het afwassen was en ik aan tafel zat zei ze: blablabla- "een halfjaar geleden was je stevig maar nu begin je echt veel te dik te worden, echt niet normaal. Je moet echt uitkijken want nu heb je echt overgewicht.
Ik: Hou alsjeblieft op met je zo op te winden over mijn gewicht. Ik vind niet dat ik te dik ben, klaar.
Zij: Nou maar wat doe je als er nog wat kilo’s bij komen?
Ik: afvallen. Maar ik ga nu echt niet afvallen als jij er de hele tijd over begint. "
Dat gaat dus zo best wel lang door.

En vandaag, mijn moeder was naar de winkel geweest en had daar 2 van die bakjes met yoghurt-ananas kwark gekocht, van die kleine. Mijn zusje had die van haar gisteren al opgegeten, maar toen had ik geen tijd en heb ik niks gegeten als toetje. Dus mijn zusje zegt zo: Er staat nog toetje voor jou in de koelkast, dat zei ze om aardig te zijn, mijn zusje bedoelde er niks mee :grinning: Ik krijg dat bakje dus zo en zij eten yoghurt met jam erdoor.
Mijn moeder: Ja geef de helft aan je zusje, zij heeft niks.
Ik: okee. [ geef een paar lepels vol aan haar ]
ik ga dus naar de kamer om het daar op te eten, zegt ze zo: HALLO GEEF OOK EVEN WAT AAN JE ZUSJE! ik: dat heb ik al gedaan.
mijn moeder flipt helemaal, alleen omdat ‘ik te dik ben’ en daarom nooit wat mag eten.
Ik eet gezond, snoep bijna nooit en heb me laatst aangemeld bij het ‘gezond afvallen topic’ omdat ik een paar kilo kwijt wil. Alleen ik word zo ontzettend gedemotiveerd door mijn moeder die denkt dat ze alles weet dat ik het gewoon niet meer zie zitten.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt (L)

ohja, even voor de duidelijkheid, ik vind mijzelf niet te dik, maar stevig. Ik zou best iets van 3-4-5 kilo willen afvallen, maar ik ga dat dus echt niet aan mijn moeder vertellen als ze de hele dag zo doet. Het is misschien een beetje koppig maar ik word echt heel verdrietig van haar houding tegenover mij, en dat heb ik al heeeel vaak tegen haar gezegd.

Zeker niet afvallen en me niks aan trekken van mn moeder, dat is wat ik zou doen :slightly_smiling_face:

oe moeilijk !
in ieder geval tegen iemand zeggen die je vertrouwd en samen met diegene met je moeder gaan praten.
als jouw moeder zelf heel graag sport moet ze dat doen,
je hebt een beetje overgewicht, als je het graag kwijtwilt zou je meer moeten gaan sporten denk ik.
maar mijn conclusie : praat samen met iemand met je moeder

Ik snap dat je 't aantrekt van je moeder.
Maar please negeer het. Je bent niet te zwaar voor je lengte.
Of je echt vet rondom t lichaam hebt weet ik natuurlijk niet.
Als jij tevreden bent met jezelf, moet je je niet laten invloeden door je mams, hoe goed zij het ook al bedoelen.
Bespreek het op een rustig moment met haar anders, als de hete brei een beetje gezakt is.

Zeg precies wat je hier zegt (oké, misschien in gecensureerde vorm) tegen haar. Misschien heef ze het zelf niet eens zo door hoe het voor jou zit.

bedankt allebei!

ik zit op voetbal, train op dinsdag 1.5 uur en op donderdag ook en dan op zaterdag middag een wedstrijd. Verder zit ik nog op dansen op zaterdagavond 1.5 uur. Elke dag fiets ik 8 km heen en 8 km terug naar school, dus ik kan niet echt veel meer sporten omdat mijn week te vol zit. Heb ook nog pianoles enzo :grinning:

waar ik het meeste mee zit is gewoon de sfeer thuis, ik voel me echt kut en ik word ook niet echt gemotiveerd. op school en met vriendinnen ben ik heel blij enzo, maar zodra ik thuis kom voel ik me echt down.

ik ben ongeveer hetzelfde als jou:P 2 kilootjes zwaarder 2 centimetertjes langer.
ik was vorrig jaar afgevallen tot 63 kilo ofz. omdat ik niets at en nu doe ik dat weer… maar dat moet je niet doen hoor! op die gedachten wil ik je niet brengen. want als jij zoveel sport en blij bent met je lichaam zijn het waarschijnlijk gewoon spieren die je hebt en je hebt nog helemaal geen overgewicht! blijf a.u.b. blij met je lichaam!!

dankjulliewel :grinning:

Als jij wil afvallen moet je dat doen. Want hoe zit jij lekker in je vel? Maar als je moeder je zit optejutten moet je tegen haar zeggen(of schreeuwen) Ik ben blij met mijzelf, als ik me zelf te dik zou vinden zou ik er heus wel wat aan doen hoor!

Nouja zeg. Ik zou een goed gesprek met m’n moeder aangaan, haar vertellen wat me dwars zit en dat haar gedrag ave rechts en vreselijk demotiverend werkt. En vervolgens doen wat ik zelf zou willen! Dus wil je echt afvallen, dan moet je dat doen, maar als jij tevreden bent en eigenlijk helemaal niet wil afvallen, doe het dan lekker niet:). Overigens vind ik het echt goed dat je gewoon tevreden bent met jezelf en niet roept van ‘oooooh ik ben te dik’. Knap dat je je zo staande houdt onder die opmerkingen van je moeder!

Ik zou gewoon even 1 keer jou moeder goed duidenlijk maken dat je best wilt afvallen maar net als zij zo doet.

Ik zou dan heel kinderachtig gaan doen tegen je moeder over haar gewicht. Dat ondergewicht ook niet goed is, dat het lijkt of ze anorexia heeft, dat weinig eten echt niet gezond is, dat ze niet zo overdreven veel moet sporten, dat als je zo dun bent elk kilootje extra zichtbaar is etc.

Dat zou ik een tijdje volhouden, elke keer als je moeder over jouw gewicht begint, meteen in de aanval gaan over haar gewicht.

Maar goed, dat is natuurlijk niet dé oplossing. Maar misschien wel een goede manier om je moeder in de laten zien hoe kwetsend het eigenlijk is

Ik heb het juist andersom! mijn moeder zit de hele tijd te zeuren dat ik te dun ben, je moet gewoon doen waar je jezelf het fijnst bij voelt! En ik zou gaan praten met je moeder over hoe jij erover denkt, en hoe je het kan oplossen, dat heeft bij mij wel gewerkt(: Succees!X

bedankt voor jullie reacties! ik heb al een aantal keer tegen mijn moeder [ en vader ] gezegd dat ik het niet leuk vind, dan houd het ook wel voor drie dagen op ofzo, maar ik word er zo moe van dat ik het altijd moet zeggen. Misschien moet ik het inderdaad echt echt echt heel duidelijk zeggen, en dan ook elke keer als ze een opmerking maken.

slotje :slightly_smiling_face:

Je moet het haar inderdaad even ECHT ECHT goed duidelijk maken en welk effect dit op jou heeft, want ik neem aan dat je hier niet blij van wordt om het telkens aan te horen van je moeder. heel veel succes!!

Maar als je even heel eerlijk naar jezelf kijkt he: vind je jezelf dan ook niet een beetje te dik? (Ik kan me niets voorstellen bij 1.73 en 70 kilo, misschien ziet dat er heel normaal uit hoor. Het BMI is iig wel goed geloof ik.)

Maar het is niet zo dat omdat jou moeder vind dat je wat te dik wordt en jij niet dat jij gelijk hebt omdat het jou lichaam is. Vaak is het moeilijk om eerlijk naar jezelf te kijken.

Maak je moeder duidelijk wat het met je doet dat ze deze dingen tegen je zegt en kijk eerlijk naar jezelf. Als je echt niet te dik bent dan moet je haar gewoon lekker negeren. Zo wel: eet wat gezonder en sport wat meer, maar ga je er zeker niet rot door voelen!