Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Nou, ik heb dus een hele aardige vriendin. Het probleem is dat ze op de universiteit zit en op kamers woont. Ze is zo druk bezig met school dat ze totaal geen tijd heeft voor andere dingen want op zondag heeft ze nog een baantje ook. Ik vind dat ze er teveel mee bezig is! Ze doet niks leuks meer, dat vind ik eigenlijk niet gezond! School is super belangrijk maar het hoort toch niet het belangrijkst te zijn?
Maar nu ben ik bang dat ik haar kwijtraak als vriendin. Op msn ben ik de eerste die begint of we praten niet. Als ze al tijd over heeft en we gaan wat leuks doen, komt het van mijn kant af. Hier baal ik erg van, maar ik zag haar als echte vriendin en zoveel heb ik er niet dus dit is nogal pijnlijk. Zouden jullie hier nog tijd aan besteden of afwachten? Ze was wel mijn beste vriendin en nu voel ik me eenzaam!
Door problemen zit ik ff niet op school en ga ik ook niet echt om met leeftijdsgenootjes dus nieuwe vrienden maken gaat niet.

Ik zou een gesprek met haar aangaan, maar val haar niet aan (dus niet: ‘Ik vind dat je teveel tijd aan school besteedt, je doet niks anders!’ maar: ‘Ik mis je een beetje, zullen we wat vaker tijd voor elkaar vrij maken?’)

ze zit op de universiteit, dit bepaalt haar hele toekomst en is dus best wel belangrijk, ze heeft er waarschijnlijk ook hard voor gewerkt om dit te bereiken. En waarschijnlijk komen er ook nog wel periodes waarin ze het iets rustiger heeft.

Universiteit is een stuk belangrijker dan school. En als ze haar studies moet betalen is het logisch dat ze er een job bij neemt. Maar in jouw plaats zou ik het er gewoon eens rustig met haar over hebben. Maar begrijp haar kant van het verhaal ook (: Waarschijnlijk heeft ze gewoon even tijd nodig om aan haar nieuwe leven te wennen en alles een plaats te geven.

En nieuwe vrienden maken gaat altijd…

Zelfde probleem, goede vriendin van mij woont en werkt in Amsterdam en zit daar ook op school heeft ook haar vriend daar wonen. Gelukkig weet ze zelf ook nog wel dat wij haar af en toe ook graag willen zien. Misschien als je gewoon tegen haar zegt dat je het jammer vind dat je haar zo weinig ziet dat ze er wat mee kan doen.

Ik denk eerlijk gezegt dat je als je op de universiteit zit én een bijbaantje hebt, amper tijd over hebt voor leuke dingen. Misschien besef jij je dat niet zo omdat je niet in haar schoenen staat.

Klinkt misschien héél hard. Maar kan het zijn dat dat ‘beste vriendinnen gevoel’ niet wederzijds is? Aangezien zij op een universiteit zit, nieuwe mensen leert kennen, haar leven vorder (zegmaar). En jij met problemen thuis zit, weinig nieuwe mensen leert kennen?

Ja sorry, dit klinkt misschien heel bitcherig van me enzo:P Maar zo bedoel ik het niet!

x

Ik zit ook op de universiteit en ik heb ook een bijbaantje, en ik heb tijd zat. Maar dat ligt natuurlijk ook aan je studie, als zij geneeskunde ofzo doet dan snap ik het wel.
Kan je er niet met haar over praten?