Hangt ervan hoe oud ik zou zijn op dat moment en uit welke sociale klasse ofzo.
Daarbij de jodenhaat is niet geïntroduceerd door Hitler, het was al eeuwen aan de gang en heeft zijn oorsprong volgens sommige in de Middeleeuwen, sommige beweren zelfs nog vroeger. Op dat moment was het op een hoogtepunt gekomen en Hitler heeft daar slim op ingespeeld.
Het ging slecht met de economie en de maatschappij, dan duiden mensen vaak een zondebok aan. Wie had er geld? De joden want zij runde mooie winkels. Wie geef je dan als armere burger de schuld? Waarom niet die rijke joden met hun ‘speciale’ rituelen en gedragingen. Er speelde meer mee dan dat maar toch was dat een van de redenen.
De mensen hadden iemand nodig, en Hitler bood de meeste verandering aan. Niet de beste, maar mensen wouden verandering zien en dat kon en ging Hitler hen geven.
Ik weet het niet, of ik hem zou volgen, als ik zijn speeches nu hoor, boezemt hij me echt angst in. Maar propaganda inderdaad, de bevolking werd op zoveel en zo’n subtiele manieren beïnvloedt. Nu doorzien we die methodes maar hoe konden die mensen dat toen weten? Wie weet zeggen ze over 50 jaar over ons ‘wel hoe dom of onwetend waren die mensen om toen die persoon te verkiezen?’ Je hebt veel minder overzicht als je ergens middenin staat dan als je het achteraf van op een afstand bekijkt.