Wat zou jij gedaan hebben als je leefde als Duitser in WO II?

Je leeft onder het gezag van Hitler en je wordt eigenlijk geleerd om joden te haten en zelfs volledig uit te sluiten. Denk jij dat je het lef zou gehad hebben om hier tegenin te gaan?

Ik denk dat de meesten meteen zeggen dat ze niet mee zouden doen, maar volgens mij is het moeilijk voor te stellen hoe moeilijk dat moest geweest zijn om af te wijken van ‘de norm’ plus het feit dat mensen toen helemaal geïndoctrineerd werden dat ze soms zelfs onbewust geleerd werden dat de joden alles fout deden.

Oke debiel onderwerp misschien maarja :'D

Er was wel een leven voor Hitler, het is niet zo dat mensen hun hele leven geindoctrineerd zijn of zo. Op zich kun je dus beter weten. Maar goed, het is lastig om een objectieve mening te volgen omdat natuurlijk alle legale media in handen was van Hitler.

Ik denk dat ik misschien wel iets ‘kleins’ zou durven, zoals bijv. mijn Joodse buurman bij me laten onderduiken maar iets groots zoals zelf in het verzet gaan zou ik nooit durven denk ik. Maar goed, echt weet je het natuurlijk nooit.

Hm tja, misschien zou ik het accepteren. Wat je goed moet weten is dat het niet algemeen bekend was dat er zoveel joden werden vermoord. Dat werd gewoon geheim gehouden. Ik heb wel eens een propaganda filmpje gezien over hun beleid t.o.v. de joden en daar leek het niet eens zo slecht. ‘Minderwaardige’ mensen die normen en waarden worden bijgeleerd terwijl ze met een glimlach aan het werken zijn. Nu ik kan makkelijk zeggen dat ik het nooit zou hebben geaccepteerd, zeker als je ziet wat voor verschrikkelijks de Nazi’s hebben gedaan. Ik zou gelijk in opstand komen… Maar er is een reden waarom zij ongelooflijk veel aanhang hadden, ze pakten dingen gewoon erg slim aan.

Trouwens het is wel een merkwaardig onderwerp haha

Hmm interessante stelling.
Propaganda speelde in die tijd een grote rol dus veel mensen wisten ook niet beter dan wat de overheid ze voorloog.
En in zo’n tijd wil je alleen maar jezelf en de mensen die je lief zijn beschermen dus ik kan me wel voorstellen dat je dan prioriteiten gaat stellen op een gegeven moment…
Ik denk dat ik wel mee zou doen, en al zeker als ik er een of andere hoge post in de politiek/overheid door zou kunnen krijgen.

Klinkt misschien raar, maar volgens mij is de mens zo ingesteld.

Gelukkig staan we nu niet voor zo’n dilemma C:

Ik zou mensen laten onderduiken denk ik, maar ik zou niet in het verzet gaan…

Veel Duitsers wisten niet eens wat er speelde. Dus als je een simpele Duitse burger was juichte je wss gewoon mee voor Hitler. Ik niet. Als halfbloedje was ik wss net als de joden gestorven of erger.

Je blijft toch het overlevingsinstinct houden.
Er zullen vast genoeg mensen geweest zijn die oprecht het goede wilden doen, en dus bij het verzet gaan o.i.d. . Zelf zou ik het eigenlijk echt niet weten. Als ik nu nadenk zou ik niet zó bang voor Hitler en z’n vriendjes zijn, dat ik echt immorele dingen zou gaan doen. Dan hou je ook een kutleven door schuldgevoel. Maar als het erop aankomt, zal de gemiddelde mens die ook maar iets van waarde aan z’n leven en familie hecht, er wel een hoop voor doen om te blijven leven samen met zijn/haar gezin.

Geloof je dat echt? Wir haben es nicht gewußt, uhu. Natuurlijk wisten veel mensen dat wel maar ze sloten hun ogen en kozen er voor het niet te zien. Dit is begrijpelijk, maar het is schijnheilig om te zeggen dat ze er helemaal niets van wisten…

Zeker in de latere jaren van de oorlog toen Joden met veel geweld van de straat werden geplukt, nergens meer binnen mochten, etc.

Hangt ervan hoe oud ik zou zijn op dat moment en uit welke sociale klasse ofzo.

Daarbij de jodenhaat is niet geïntroduceerd door Hitler, het was al eeuwen aan de gang en heeft zijn oorsprong volgens sommige in de Middeleeuwen, sommige beweren zelfs nog vroeger. Op dat moment was het op een hoogtepunt gekomen en Hitler heeft daar slim op ingespeeld.
Het ging slecht met de economie en de maatschappij, dan duiden mensen vaak een zondebok aan. Wie had er geld? De joden want zij runde mooie winkels. Wie geef je dan als armere burger de schuld? Waarom niet die rijke joden met hun ‘speciale’ rituelen en gedragingen. Er speelde meer mee dan dat maar toch was dat een van de redenen.

De mensen hadden iemand nodig, en Hitler bood de meeste verandering aan. Niet de beste, maar mensen wouden verandering zien en dat kon en ging Hitler hen geven.

Ik weet het niet, of ik hem zou volgen, als ik zijn speeches nu hoor, boezemt hij me echt angst in. Maar propaganda inderdaad, de bevolking werd op zoveel en zo’n subtiele manieren beïnvloedt. Nu doorzien we die methodes maar hoe konden die mensen dat toen weten? Wie weet zeggen ze over 50 jaar over ons ‘wel hoe dom of onwetend waren die mensen om toen die persoon te verkiezen?’ Je hebt veel minder overzicht als je ergens middenin staat dan als je het achteraf van op een afstand bekijkt.

Ze wisten dat er mensen werden opgepakt en dat er wel afkeer bestond tegen joden, maar het is oorlog. Natuurlijk worden er wel meer mensen opgepakt en dat ‘camoufleert’ het wel een beetje. Overigens wisten ze niet dat er zoveel joden actief werden vervolgd en dat er concentratiekampen (zoals wij die kennen) bestonden, dat werd pas later ontdekt.

Ik denk dat ik eten zou geven aan de joden/arme mensen maar niks met alles te maken willen hebben. Tenminste, ik houd me graag buiten situaties zoals protesteren, al dat stemmen enz.
Ik denk dat ik het gewoon over me heen laat komen en best wel medelijden heb met mensen.

Ik denk dat dit wel erg simpel gezegd is. Er waren zo veel mensen die voor Hitler werkten (of ze dit nu deden omdat ze dit moesten of omdat ze dit wilden) en die kampen van binnen hebben gezien. Daarnaast staan sommigen van die kampen heel dicht bij normale woonhuizen, waar destijds ook al mensen woonden.
Ik denk dat heel veel mensen inderdaad niet wisten hoe erg het precies was en dat er zo veel mensen werden vernietigd maar men wist wel degelijk dat Joden ‘niet echt netjes werden behandeld’ in die kampen, anders zou ook niemand ze onder laten duiken.

Daarnaast was er via geheime kranten en pamfletten wel juiste informatie van het verzet.

Het is natuurlijk verschrikkelijk wat er allemaal in WO II is gebeurd. Maar door die economische crisis ben je gewoon sneller geneigd om op iemand te stemmen die extreme beloftes doet. En dat was nou juist Hitler. Stel je voor dat je werkeloos bent, en extreem arm. Dan stem je op iemand die belooft werkgelegenheid te brengen en je weer aan wal te helpen. Grotendeels van de mensen zullen toch echt achter Hitler gaan. Als je tegen hem inging toen hij eenmaal aan de macht was ging je gewoon dood. Dan had je voor niks je leven verspilt want 1 persoon maakte toen echt niet uit.

Daarbij heb ik eigenlijk het ook niet zo op die geallieerden. Ja ze hebben wel ons land bevrijdt maar welk ongekend geweld hebben ze toegepast ? Moral bombing; expres Duitse steden bombarderen zodat er zoveel mogelijk burgers zouden sterven. Ook kinderen. Kinderen die moesten sterven omdat ze Duits waren en hun ouders massaal verkeerd hadden gestemd.
Of dan de russen, die plunderend en verkrachtend door Polen trokken. Vrouwen die massaal op de vlucht gingen omdat, als je in de handen viel van de russen je verkracht werd. En dan gewoon doodverkracht, de soldaten stonden in de rij voor 1 vrouw langs de kant van de weg.

Oorlog is gewoon iets verschrikkelijks.

Ik zou er denk ik niet het lef voor hebben. Kleine dingen inderdaad wel, maar niet openlijk. Maar zonder in die situatie te zijn, denk ik niet dat iemand er een goed antwoord op kan geven.

Ik zal maar eerlijk zeggen dat ik waarschijnlijk niets zou doen. Ook niet laten onderduiken.

Nee, ik zou joden niet haten maar ik zou omgang met joden toch vermijden, want daar kon je ook al voor vervolgd worden.
In zulke tijden doe je veel om je eigen hachie te redden.

Dus er werkten inderdaad heel veel mensen voor de Nazi’s, weten zij nu opeens allemaal af van de intensieve joden vervolging? Een goede bekende van Hitler (een vrouw van een jaar of 20), die met hem heeft gepraat, bevriend was met hem en zijn vrouw etc. Had de oorlog overleefd en wist niks van de joden vervolging af. Kampen stonden inderdaad dichtbij, maar wie zegt dat het vernietigingskampen waren? Ook is het niet de bedoeling dat iedereen het kon zien, het lijkt me sterk dat de bewoners echt wisten wat er in zo’n kamp gebeurde, een kamp zien is niet genoeg… Het verzet kon ook nooit de totale omvang weten. Iedereen wist dat er haat was tegen de joden, maar niemand wist precies wat er met hen gebeurden. Zeker niet als je alleen maar propaganda van de nazi’s te zien krijgt en iedereen te bang is om zijn mond open te trekken.

Ik zou waarschijnlijk niks doen, en me daar dan de rest van mijn leven schuldig over voelen.

Als ik de persoon zou zijn die ik nu ben, zou ik zeker weten mensen helpen onderduiken en ik zou echt niemand vermoorden. Maar als ik opgevoed was met het idee dat Duitsers goed zijn en Joden slecht, van kleins af aan… Dan weet ik niet wat ik zou doen.

Mijn opa en oma hadden een joods meisje in huis in de oorlog, dus ik weet vrijwel zeker dat ik bij de witte roos (of hoe die verzetsorganisaties in Duitsland ook heetten) was gegaan.