Wat zou jij doen? Ik weet het even niet.

Ik zit ergens mee. Het zit mij dwars en het verward mijn gevoelens.
Graag zou ik willen horen wat jullie zouden doen of hoe jullie erover denken.

Eerst:
Ik ben een chronisch zieke, 21-jarige, werkloze studente. Ik weet nog maar twee jaar dat ik chronisch ziek ben, maar heb hoe dan ook alles op alles gezet om mijn leven zo goed mogelijk te krijgen. Ik ben altijd doorgegaan met studeren, hoe moeilijk het soms ook is. En ik houd mijn gezondheid goed in het oog, maar laat het mijn leven niet hinderen.
Mijn vriend en ik hebben al 2 jaar en 9 maanden een relatie. Het is een leuke jongen die mij regelmatig aan het lachen krijgt en er vaak voor zorgt dat ik mij veilig bij hem voel.

Het probleem:
Aan het begin van de relatie heeft hij mij verteld over zijn vorige seks-partners. Hieruit bestond een waar ikzelf weinig begrip voor had: Het bezoeken van een prostitué. Zijn bezoekje is voor de relatie gebeurd, en ik besloot om het van mij af te zetten. Maar ik wist dat hij ergens over loog en dat is mij altijd bijgebleven.

In de tijd dat ik ziek werd is hij eigenlijk amper voor mij geweest. Hij heeft mij niet echt gesteund en is zelfs gaan teren op mijn (magere) portemonnee. Hoeveel pijn ik ook had, ik heb altijd alles gegeven voor mijn studie, mijn relatie, en mijn vrienden. Mijn vriend gaf aan dat hij gebruik heeft gemaakt van mijn lichamelijke situatie. En dat hij het niet prettig vond dat ik soms met andere jongens praatte, ook al flirt en praat hij zeer gemakkelijk met andere meiden (dit laatste vond hij niet erg van zichzelf).

Afgelopen weekend was ik bij hem thuis. We waren gezellig aan het kletsen met de huisgenoten van mijn vriend, totdat mijn vriend iets liet vallen over zijn vorige sekspartners.
Hij heeft mij altijd verteld dat hij seks heeft gehad met “een kennis”, maar dit keer vertelde hij over een “onbekende”. Hier werd ik alert van en ik heb mijn vriend hiermee geconfronteerd. Hij gaf eindelijk toe dat de “onbekende” nog een prostitué was en dat hij niet helemaal eerlijk is geweest tegenover mij.

Hoewel ook dit bezoekje voor onze relatie gebeurd schijnt te zijn, ben ik boos omdat hij nu pas toegeeft dat hij gelogen heeft. Hij vertelde ook: “Als jij er niet naar gevraagd had, had ik het nooit gezegd.” Ik heb hem altijd de ruimte gegeven om dingen eerlijk te vertellen, en er zelfs gevraagd of er nog iets was. Maar hij heeft altijd geantwoord dat hij eerlijk tegen mij is. Niet dus.

Goed,… ik heb hem een proefperiode gegeven.
De leugen en het mij voor lief nemen neem ik erg serieus, maar ben ook erg verward.

Zo vraag ik mij af:
Ben ik paranoïde bezig?
Wat moet ik doen?
Wat zou iemand anders doen in deze situatie?

Zijn er mensen die hier mij enigszins advies over kunnen geven? Of iemand in een soortgelijke situatie?

Nee, ik denk niet dat je paranoide bezig bent, helaas. Je zegt zelf dat hij zei dat hij het nooit verteld had als jij het niet uit hem had getrokken. Ik vind dat geen manier vna omgaan met het meisje waar je zogenaamd van houdt.

Ik vind het onzin dat je hier zo op reageert. Blijkbaar had hij behoefte aan seks, wees blij dat hij niet zomaar een willekeurig meisje heeft gepakt (ha mooie woordgrap) maar in ieder geval naar iemand is gegaan die er ‘professioneel’ in is. Dat zou ik in ieder geval liever hebben dan dat hij willekeurige meisjes uitzoekt in een bar ofzo.
Daarbij kan ik me best voorstellen dat hij het verborgen heeft gehouden, aangezien je de eerste ook al niet oké vond/vind.

Ik vind het onzin dat je hier zo op reageert. Blijkbaar had hij behoefte aan seks, wees blij dat hij niet zomaar een willekeurig meisje heeft gepakt (ha mooie woordgrap) maar in ieder geval naar iemand is gegaan die er 'professioneel' in is. Dat zou ik in ieder geval liever hebben dan dat hij willekeurige meisjes uitzoekt in een bar ofzo. Daarbij kan ik me best voorstellen dat hij het verborgen heeft gehouden, aangezien je de eerste ook al niet oké vond/vind.

Ik snap best dat hij behoefte had aan seks. Zijn eerste bezoekje, waar hij eerlijk over was, heb ik wel geaccepteerd van hem. Het gebeurde voor de relatie en het was zijn keus. Ik heb hem verteld dat ik het bezoeken van prostitués niet prettig vind, maar dat ik het alsnog kon begrijpen. Eerlijk gezegd vond ik deze reactie, die ik net verteld heb, nog wel prima.

Maar ik snap van zijn kant dan wel dat hij dan zoiets heeft van ja shit dan kan ik die andere keer niet vertellen dan wordt ze straks boos. Het is natuurlijk niet goed dat hij er over heeft gelogen, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Is het iets waar hij niet helemaal meer achter staat? Dat hij zich er voor schaamt? Dat zou een acceptabele reden zijn. Het is niet fijn dat hij het niet verteld heeft, maar het is niet zo dat hij er over gelogen heeft, toch? Het is gewoon niet ter sprake gekomen. En misschien wilde hij het niet vertellen omdat je er voorheen al heftig op reageerde.

Zit je er mee dat hij naar een prostituee is geweest, of zit je er mee dat hij het je niet verteld heeft? Ik denk dat je je niet te druk moet maken. Het gaat om je relatie, en die is nu. Wat er gebeurd is voordat jullie een relatie hadden en wat hij daar over verteld is aan hem.

Maar ik snap van zijn kant dan wel dat hij dan zoiets heeft van ja shit dan kan ik die andere keer niet vertellen dan wordt ze straks boos. Het is natuurlijk niet goed dat hij er over heeft gelogen, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Ja, dat kan ik ook echt wel.
Maar ik zou niet boos zijn geweest wanneer hij het gewoon verteld zou hebben.
Heb hem altijd een ruimte gegeven waarin hij het had kunnen vertellen.
En ik kan er volwassen genoeg mee omgaan, zolang iemand het normaal zou brengen…
Maar naar een relatie van een lange tijd, waarbij we altijd eerlijk zouden zijn… vind ik het lastig dat hij het nieuws nu op deze manier gebracht heeft. Ik ben boos en verward geworden omdat er nog meer omheen speelt.

Is het iets waar hij niet helemaal meer achter staat? Dat hij zich er voor schaamt? Dat zou een acceptabele reden zijn. Het is niet fijn dat hij het niet verteld heeft, maar het is niet zo dat hij er over gelogen heeft, toch? Het is gewoon niet ter sprake gekomen. En misschien wilde hij het niet vertellen omdat je er voorheen al heftig op reageerde.

Zit je er mee dat hij naar een prostituee is geweest, of zit je er mee dat hij het je niet verteld heeft? Ik denk dat je je niet te druk moet maken. Het gaat om je relatie, en die is nu. Wat er gebeurd is voordat jullie een relatie hadden en wat hij daar over verteld is aan hem.

Hij vertelde mij dat hij zijn fouten goed probeerde te liegen, maar dat hij zich er niet voor schaamt. Hij vond mijn eerste reactie eerder in de relatie begrijpelijk en nog kalm. Het is wel vaker ter sprake gekomen, maar hij bleef het helaas ontkennen.

Ik zit er niet mee dat hij naar een prostituee geweest is, maar dat hij erover liegt. Zeker nadat hij mij nooit gesteund heeft in mijn situaties, waar ik altijd eerlijk over geweest ben. En dat hij altijd boos op mij werd zodra ik vriendschappelijk contact had met andere jongens, terwijl hij graag opschept over zijn scharrels, flirts en seks-partners.

Ik vond jouw antwoord eigenlijk wel fijn, dank je wel :slightly_smiling_face:

Het bezoeken van de prostituee voor dat hij met jou had, lijkt me een minder groot probleem dan het feit dat hij jou zo weinig heeft gesteund! Dat heb je niet nodig, je wilt iemand op wie je kan bouwen… Als hij dan ook nog eens dingen (onbelangrijk of niet) voor je achter houdt, zou ik goed gaan twijfelen over of hij wel de juiste is… Sterkte!

Het bezoeken van de prostituee voor dat hij met jou had, lijkt me een minder groot probleem dan het feit dat hij jou zo weinig heeft gesteund! Dat heb je niet nodig, je wilt iemand op wie je kan bouwen... Als hij dan ook nog eens dingen (onbelangrijk of niet) voor je achter houdt, zou ik goed gaan twijfelen over of hij wel de juiste is.. Sterkte!

Dank je plofkip.
Dit is precies waar ik mee zit.
Het bezoeken van de prostituees vind ik op zichzelf echt niet erg genoeg om het tussen ons te verbreken.
Ik had alleen graag op hem willen bouwen.

Ik krijg het idee dat het niet alleen aan die oneerlijkheid van hem ligt, maar dat de problemen die je al eerder met hem hebt ondervonden (zoals het feit dat hij je niet gesteund heeft) heel erg meespelen. Dat hij nu liegt is dan wéér zo’n negatief puntje waar je moeilijk mee om kunt gaan. Ik denk dat het goed is om die dingen waar je mee zit eens op een rijtje te zetten en daarna met hem te bespreken. Misschien is hij zich van veel dingen niet bewust en kan hij die veranderen als hij er van op de hoogte is.
En persoonlijk zou ik me echt kapot ergeren als mijn vriend op zou scheppen over zijn eerdere sekspartners en dergelijke. En dat je daar mee zit mag je ook best wel aan hem laten weten want ik vind dat persoonlijk nogal asociaal van hem.

Dat ook ja. Ik zou die break gebruiken om te kijken om te kijken of je wel echt met hem door wil.

Honderd keer liever dat mijn vriend met een random meisje een one night stand heeft dan dat hij voor seks gaat betalen. Het heeft iets laags en wanhopigs in mijn ogen. Dat hij liever zijn lul in een vagina steekt die er al zovelen heeft gezien, dan dat hij zichzelf een handje helpt. Ik heb niets tegen prostituees, eerder tegen de bezoekers. Het is gewoon een dubieus wereldje waarbij toch veel vrouwenhandel en onvrijwilligheid komt kijken. Het geeft mij de kriebels.

In ieder geval, je moet dingen voor jezelf op een rijtje zetten. Volgens mij is zijn prostituébezoek niet hetgeen waar je het meest mee zit,maar is het de druppel die de emmer doet overlopen. Het zit je duidelijk niet lekker dat hij je heeft laten zitten toen je ziek was en vertrouw je hem niet helemaal. Luister naar je gevoel en wat je wil, maar laat het niet bepalen door 1 enkele gebeurtenis

Ik krijg het idee dat het niet alleen aan die oneerlijkheid van hem ligt, maar dat de problemen die je al eerder met hem hebt ondervonden (zoals het feit dat hij je niet gesteund heeft) heel erg meespelen. Dat hij nu liegt is dan wéér zo'n negatief puntje waar je moeilijk mee om kunt gaan. Ik denk dat het goed is om die dingen waar je mee zit eens op een rijtje te zetten en daarna met hem te bespreken. Misschien is hij zich van veel dingen niet bewust en kan hij die veranderen als hij er van op de hoogte is. En persoonlijk zou ik me echt kapot ergeren als mijn vriend op zou scheppen over zijn eerdere sekspartners en dergelijke. En dat je daar mee zit mag je ook best wel aan hem laten weten want ik vind dat persoonlijk nogal asociaal van hem.

Inderdaad spelen andere problemen mee. Ondanks mijn eigen sterke wil en best sterke karakter, voelde ik mij steeds meer een persoon waar hij graag seks mee had. Dat is niet erg, maar hij gaf mij eigenlijk alleen echt aandacht zodra er seks in het spel was. Hierdoor en door het continu praten over andere meiden en eerdere sekspartners, raakte ik best onzeker en ging mij zelfs minder vrouwelijk kleden. Ben er zelf van geschrokken wat voor impact dit eigenlijk op mij heeft gehad en nog heeft.

Ik heb hem al mijn gedachten en problemen met hem verteld. Ook dat ik de komende tijd wil zien dat, als hij van mij houdt, hij zijn uiterste best gaat doen om mij dit te laten zien.

Honderd keer liever dat mijn vriend met een random meisje een one night stand heeft dan dat hij voor seks gaat betalen. Het heeft iets laags en wanhopigs in mijn ogen. Dat hij liever zijn lul in een vagina steekt die er al zovelen heeft gezien, dan dat hij zichzelf een handje helpt. Ik heb niets tegen prostituees, eerder tegen de bezoekers. Het is gewoon een dubieus wereldje waarbij toch veel vrouwenhandel en onvrijwilligheid komt kijken. Het geeft mij de kriebels.

In ieder geval, je moet dingen voor jezelf op een rijtje zetten. Volgens mij is zijn prostituébezoek niet hetgeen waar je het meest mee zit,maar is het de druppel die de emmer doet overlopen. Het zit je duidelijk niet lekker dat hij je heeft laten zitten toen je ziek was en vertrouw je hem niet helemaal. Luister naar je gevoel en wat je wil, maar laat het niet bepalen door 1 enkele gebeurtenis

Dank je Peppermint.
Ik laat het zeker niet bepalen door 1 enkele gebeurtenis.
Daarom heb ik mijn probleem ook op dit forum gezet…

@Impolite

Ik zou er niet zo mee zitten dat hij naar een prostituee is geweest. Ook niet dat hij over een van de twee heeft gelogen. Tsja, echt netjes is het niet en ik zou het ook niet leuk vinden, maar ik snap ergens ook wel dat hij niet heel erg te koop loopt met het seks hebben gehad van prostituees. Ik zou hem dus wel even laten weten dat ik het niet waardeer dat hij erover heeft gelogen, maar ik vind ook wel dat iedereen zijn geheimpjes mag hebben, mits die niet al te groot zijn. (En ik beschouw dit niet als een heel groot geheimpje, ik vind het best logisch dat je liever niet teveel kwijt wil over je vorige seksleven. Zeker niet met je huidige partner).

Waar ik wel heel erg mee zou zitten, is dat hij je niet gesteund heeft. Maar dat is inmiddels twee jaar geleden? Dus dan denk ik dat je toen besloten hebt hem alsnog een kans te geven. Afhankelijk van wat hij daarmee gedaan heeft zou ik het wel of niet uitmaken. En het ook uitmaken als jij alsnog besluit dat je niet met hem samen wilt zijn met dat in je achterhoofd.

Nee, ik snap ook wel dat hij hiermee niet te koop wilt lopen.
En de prostituees zijn ook niet de issue op zich. Maar ik hou niet van oneerlijkheid en liegen. Hijzelf ook niet, hij heeft hiervoor een slechte relatie gehad waardoor hij een hekel heeft aan liegen en bedrog. Maar dan vind ik het vreemd dat hij bewust liegt en mij bewust verteld dat ik mij aanstel wanneer ik hem (rustig) vraag of er nog iets is.

Nou, ik heb dingen altijd alleen op moeten lossen. Nooit echt steun gehad van wie dan ook (klinkt lekker dramatisch zo, maar het is wel zo). En ik verwachte dat het op hem ook een impact zou hebben wanneer zijn vriendin dagelijks met een nare ziekte moet kampen. Toen heb ik hem verteld dat, mocht hij de ziekte in ons leven en in de relatie niet meer trekken, hij het rustig kon zeggen en ik het zou begrijpen. In al die tijd is hij wel bij mij, en ik bij hem, gebleven. Maar ik heb zelf gewoon doorgezet met mijn leven 180 graden te draaien om alsnog dingen te kunnen doen.

Maar dank je voor jouw reactie.
Is verhelderend :slightly_smiling_face:

Ik ben ook voor eerlijkheid, maar zoals ik al zei: ik vind ook dat je kleine geheimpjes mag hebben en houden. Wat ik ervan hoor was dit er een van. Moet hierbij ook heel erg aan mijn ouders denken, want mijn moeder kwam laatst ook achter zoiets bij mijn vader. Niet per se een prostituee, maar toch wel iets soortgelijks dat hij haar bewust niet verteld had of iets had verdraaid ofzo. Ze zag dat niet echt als leugen - hoewel het dat technisch gezien wel was, I guess - maar moest er juist heel hard om lachen.

Als je geen steun krijgt van je vriend zou ik niet weten waarom je het aan zou houden. Dat is toch wel een van de belangrijkste dingen in een relatie.

Ja daar heb je gelijk in…
Het is prima om kleine geheimpjes e.d. te hebben, maar ga er dan volwassen mee om.
Het is het gedrag erom heen waardoor ik er meer moeite mee heb, dan ingeschat.

Hmm… Ik houd dit in mijn achterhoofd.
Ik heb hem nog een kans gegeven waarbij hij alles moet geven om mijn vertrouwen terug te krijgen in het krijgen van respect en steun. :slightly_smiling_face:

Ik ben stiekem ook heel nieuwsgierig naar oude partners van mijn vriend, maar ik vind het een beetje paranoide overkomen van je. Jij stelt een vraag en ‘biedt hem de ruimte’ om gewoon heel zijn sekslijst aan je te geven. Wie weet voelt hij zich daar niet goed bij, is hij onzeker etc.

Dat hij heeft gelogen is een fout, maar ik begrijp het wel. Jij vond 1 prostituee al erg, what about 2? Ik vind overigens dat je nogal boos reageert. Hij kiest ervoor om seks te hebben met een prostituee, dat moet je accepteren. Je kan wel gaan mokken en zeiken en vinden dat hij slecht bezig was, maar je kan het ook gewoon accepteren.

Het gebrek aan steun en het feit dat hij je gebruikt zeggen me verder genoeg: dumpen.